MCTolja – känner ni till det?

2012-07-24 3:00     13 Kommentarer    Kategori: Fett, Ketoner, Kosttillskott, LCHF teori, Viktminskning

Jag hör mer och mer om MCT olja…  Jag har läst om en man som tränar intensivt på högpuls och långa distancer och han har tar med MCT olja. Väldigt spännande!

Det är en olja, baserat på kokosolja, som inte använder gallan för att tas upp. Den omvandlas därför snabbare till energi.

MCT fettsyror ska tas upp dirket och fraktas till levern där förbränning sker. MCT är ett energitillskott som tas upp lika snabbt som druvsocker, liknar kolhydrater men ger dubbelt så myket energi per gram. MCT används mycket av idrottare bla och förbättrar uthållighet och fettförbränning eftersom det lagras i glykogendepåerna.
MCT ger vädlig liten insulinutsöndring och påverkar inte blodsockret. Det ska vara ett toppen tillskott under uppbyggning, ‘diet’ och uthållighetsträning.

Dr Jeff Volek förespråkade detta, även för viktminskning.

Jag är nyfiken…

Men VAD är MCT olja?
MCT är en blandning medellånga fettsyrakedjor (Medium Chain Triglicerides) med ursprung i växtriket. I fritt tillstånd så uppträder dessa i mycket små mängder och påträffas i störst mängder i kokosolja.
MCT finns naturlig i kokosolja, det är färglöst och smakar ingenting.

I kroppen uppträder MCT olja mera likt en kolhydrat än fett. Den som äter kolhydrater eller laddar med kolhydrater använder den energin inom några timmar vilket gör att man behöver äta ofta. Men med MCT olja och fettdrift så vill kroppen använda fett i kroppen som energi, först använder kroppen fettet vi ätit och sedan det lagrade fettet. Det tar längre tid för kroppen att använda fettet som energi, vilket gör att man har en bra uthållighet, och behöver inte äta ofta.

MCt olja transporteras alltså direkt till levern och där ökar den ämnesomsättningen, och bildar ketoner i processen!

Som kolhydrater/glykos, upptas MCT fettsyror mycket snabbt i blodomloppet, och behöver endast hälften av det syre som andra fettsyror gör när det förbränns. Dessa MCT fettsyror kännetecknas även av att de har en dubbelt så hög förbränningsenergi (8,3 kcal/g) än kolhydrater och proteiner (4 kcal/g).

MCT oljan ska dessutom ha en fördelaktig påverkan på upptag av e-vitamin, kalcium och magnesium.

MCT ska även vara hjälpsam vid viktminskning och har även en mycket positiv inverkan på fysiskt aktiva, tränande individer. Bra som bränsle med andra ord.

Man ska dock börja långsamt med MCT olja, en halv matsked 2 gånger per dag, vid måltider, i 2 dagar. Sedan ökar man var 3:e dag.
Till slut ca 1-3 matskedar 2 ggr per dag.

Jag ska iaf testa…

Nu har jag beställt 5 flaskor olja! Ska bli spännande…

Här har jag köpt mitt, finns en del skrivet om MCT oljan där oxå!
Jag passade på och beställde extra omega-3 samtidigt då de har ett sommarerbjudande… 2 paket Forte för 369:- dessutom gratis leverans om man handlar för minst 600:- (lätt gjort… 😉

Berätta gärna om du har eller använder MCT olja – jag är jättenyfiken… 🙂

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

13 Kommentarer + Kommentera

  • Kan den här oljan vara bra då man vill deffa. Tänker mig att den gör det möjligt att orka mer och pumpa bättre… Men det blir ju inte samma sak som kolhydrater även om kroppen får användning för fettet på ett bra sätt.

    • ABSOLUT!!! Den ger samma effekt som kolhydrater! Googla på MCT och träning! Lycka till med deffandet!

  • Hej! Hur är det om man blandar kolhydrater och MCT-olja? Nu menar jag kolhydrater från t.ex. grönsaker/nötter i samband med vanlig måltid, alltså ingen stor mängd. Är det bättre att äta en måltid med fett och protein i samband med MCT-oljan och skippa kolhydraterna helt?

  • Hej jag kommer länka till din sida om MCT oljan, du har skrivit så bra!! Hoppas det är okej!

    • Det går så fint så! 🙂 Tack för den!

  • Jag länkar till en annan blogg där jag återgivit text från Hälsokostens tidning KURERA 2/2012.

    Texten handlar just om LCT, MCT och SCT:
    http://fethalsa.wordpress.com/2012/07/04/vi-behover-det-mattade-fettet/#comments

    • Så kul, tack för det! 🙂

  • Jag äter fem matskedar kokosfett extra virgin varje dag. Det började jag med efter att jag läst en bok om vikten av att äta kokosfett.
    Det som jag märkt är att jag har blivit mycket mer uthålligt. Jag kan arbeta mer intensivt, engagerat och under lång tid nu. Kroppen har också fått en ro som aldrig förr, Suget efter kolhydrater är inte lika starkt längre jämfört med när jag åt lchf men inte lika mycket fett och väldigt lite kokosfett.
    Det som jag också har skurit ner på nu är mjölk osv. Fetthalten skall vara minst 30% när jag äter mjölkprodukter.
    Jag känner att jag mår väldigt bra av detta. Jag går också så sakterliga ner i vikt. Är inte överviktig men vill gå ner några kilon. (Jag har ätit l “vanlig”chf sedan 2008)

    Lycka till! Jag ska följa dig hur det går och kommer också att skriva kommentarer för jag kommer att veta vad du talar om!

    • Kokosfett är verkligen hälsokur det! Håller helt med om fettinnehåll i mejerier. Jag äter aldrig yoghurt, fil eller dricker mjölk. Inte ens i kaffe som nödlösning, utan då blir det svart kaffe 😉

      Kul att du följer detta, ser fram emot dina kommentarer Eva-Lena! 🙂

  • Bara en undring – skulle det vara någon fördel att ta ren MCT-olja som kosttillskott jämfört med att äta kokosolja? Jag är tyvärr inte tillräckligt konsekvent i mitt kokosoljeätande för att kunna avgöra vad det ger för effekter.
    MCT-fettsyror läste jag om för första gången för några år sedan i någon tidning, om det nu var I form eller Må Bra, det minns jag inte (jag var bara förvånad över att de rekommenderade fett 🙂 )

    • Jag har förstått att det ska vara fördel, men har inte kommit fram till varför förutom att den beter sig som en kolhydrat i energiform men är fett.
      Den har varit populär sedan rätt länge för folk som tränar mycket tydligen, eftersom man inte blir fet av den, men det blir man inte av något fett 😉
      Jag ska iaf testa! *SMILE*

  • Det låter väldigt spännande! Och Shopping4net är väldigt snabba med att leverera!

    • Ja de är ju det! Snabba med att leverera alltså, och det är spännande, håller med! 🙂

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna en kommentar tillMonique Forslund

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »