AIP för hälsan, motar inflammationer

2020-11-28 12:07     Kommentera    Kategori: AIP, Livet

AIP står för autoimmuna protokollet

En extra strikt kosthållning kan läka kroppen och hjälpa oss med autoimmuna sjukdomar, kronisk inflammation mag- &/eller tarmbesvär eller allergi. Jag tycker att ja har ändå ätit hälsosamt och antiinflammatoriskt i många många år (sedan 2007). Men jag har ändå drabbats av tarmbesvär nu och jag skruvar till kosten ännu mera. Vad är då AIP och vad handlar detta om? Det handlar om att utesluta en hel del livsmedel som är inflammatoriska. Syftet är att exempelvis läka tarmen, lugna immunförsvaret, vara näringsrik och minska symptom av autoimmuna sjukdomar. Jag tänker att kosten som ingår i AIP är läkande kost. Det handlar om att ha koll på vad du INTE ska äta, snarare än vad du ska äta.

Syftet med AIP

AIP syftar till att inflammationer går tillbaka, immunförsvaret förstärks och börjar fungera som den skall och att tarmfloran balanseras. Att bli av med symptomen är ett viktigt syfte, men det är inget botemedel. När du blir symptomfri så blir du pigg, frisk och utan värk. Något har ändå gjort att du hamnat där du är och om du återgår till gamla vanor så hamnar du snabbt där igen. Så en förändring behövs för framtiden, och då kommer vi till livsstilsförändringar.

Rubbningar i immunförsvaret

Autoimmuna sjukdomar påverkas av ett rubbat immunförsvar och den egna kroppens vävnader attackeras. Immunförsvaret behöver lugnas ner och komma i balans för att hjälpa oss och inte skada oss. Om du lider av en autoimmun sjukdom så finns säkert en motivation till att satsa på ett strikt ätprogram. 

Forskning på AIP

Det finns gjorda kliniska studier om AIP. Studierna visar att de som varit med i studierna har blivit hjälpta av kostförändringen. Några av studierna finns nedan:

Efficacy of the autoimmuna protocol diet 

AIP vid hashimotos

AIP vid IBD (irritable bowel disease) Här ingår Ulcerös kolit och Crohns.

Flera studier är på gång, just AIP vid rosacea och psoriasis.

Hur länge ska jag äta enligt AIP?

Aip är inte en livsstil utan en läkningsprocess. Det behövs minst en månad men helst minst tre månader för att få önskad resultat. Många kör upp till ett år, beror på besvären och läkningen. Därefter börjar du återinföra den mat du tagit bort, en sak åt gången. Detta kallas för “provokationstest”.

Tillåten kost – att äta

  • Fisk
    Vildfångad
  • Kött:
    Grönbetes, naturbetes, eko, vilt
  • Inälvsmat:
    Eko, skaldjur – eko, kyckling – frigående & helst eko.
  • Fett i form av:
    Kokosfett, ister, avokadoolja, talj, ankfett, olivolja – eko allt
  • Grönsaker:
    Bladgrönsaker, alla kålsorter, rotfrukter (sötpotatis, morot, kålrot, blomkål, broccoli, fänkål, osv), lök, gurka, sallad, kronärtskocka, kokbanan, mangold, oliver, pumpa, purjolök, rädisor, rödbeta, rättika, selleri, sparris, squash, svamp, zucchini, mm.
  • Benbuljong och Grönsaksbuljong 
    Egengjord, ekologiska råvaror
  • Fermenterad mat:
    Surkål, kvass, kimchi (utan de kryddor som ska undvikas), syrade grönsaker: börja försiktigt om du inte är van, och helst då efter de första 30 dagarna.
  • Örter och kryddor:
    Gurkmeja, ingefära, kamomill, kanel, färsk koriander och andra färska örta, kryddnejlika, körvel, lagerblad, lavendel, pepparrot, rött och grönt te, salt, saffran,
  • Vitlök är med på listan men funkar inte för mig – jag får problem med tarmen direkt då!
  • Till bakning/”mjölsorter” använd med försiktighet, är rik på kostfiber/stärkelse:
    Arrowroot, bakpulver, bikarbonat, cassavamjöl, gelatin, honung (opastöriserad), jordmandelmjöl, kokosprodukter, potatismjöl, tapiokamjöl. 
  • Kokosyoghurt
  • Frukt och bär
    se hellre vad du ska undvika.

Att undvika – ät inte

  • Mejerier: alla!
    Ost (färsk, bredbar, get, får), ghee, grädde, keso, kvarg, mjölk, smör, yoghurt mm
  • Nattskuggeväxter (potatissläkt) –
    Aubergine, cayennepeppar, chili, chilipeppar, gojjibär, jalepenos, paprika, paprikakrydda, physsalis, potatis, tobak, tomat.
  • Tillsatser 
    E220-224 Sulfiter, E338-41, E343, #450-52 fosfater, E100-180 färgämnen, E620-625 smakförstärkelse/glutamat/jästextrakt, E400-495 emulgeringsmedel, E412, E415 guargummi, guarkärnmjöl, xantangummi, E322 lecitin, protiner från: soja, ris, vete, majs.
  • Ägg
    Framförallt äggvita, men hela ägget i början
  • Spannmål
    Korn, vete, havre, majs, ris, råg,
    Även: Bovete, bulgur, couscous, durramjöl, hirs, matvete, pofiber, quiona
  • Dryck
    Kaffe, alkohol, sockerdrycker, juice.
  • Kryddor (undvik alla med E621 och andra tillsatser)
    Blandkryddor, anis, cayenne, chili, dillfrö, enbär fänkålsfrö, kardemumma, alla peppar, stjärnanis, korianderfrö, kumminfrö, muskotnöt, senapsfrö, sellerifrö, paprikapulver, vallmofrö.
  • Sötning:
    Socker, sötningsmedel, agave, sirap, farin, fruktos, inulin, råsocker, maltodextrin mm
  • Processat kött:
    Allt!
  • Nötter och frön:
    Alla nötter och alla frön
  • Baljväxter:
    Alla, bönor, linser, ärtor, kikärtor, sojabönor mm
  • Fett
    Smör, ghee, bregott mm, margariner, grädde, solrosolja, linfröolja, majsolja, matolja, rapsolja, sojaolja.

Måltidsförslag

Frukost:
Blomkålsgröt, kokosyoghurt, rester från tidigare måltider, kyckling, fisk, smoothies med kokosbas, avokado, buljong.

 
 

Lunch alt middag
Protein (kött, fisk, kyckling, viltkött, inälvsmat), rikligt med grönsaker i från listan ovan. Färska örter och oljor såsom avokadoolja eller såser gjord på oljor och blad exempelvis eller guacamole (avokadoröra).

Mellanmål
Kyckling, buljong, smoothies, kokosprodukter, avokado mm

Ät mera av:
Kokosolja, fermenterade grönsaker, färsk ingefära, färsk gurkmeja, buljonger.

Drick gärna:
Vatten, smaksätt vatten med ingefära, mynta, gurkmeja, bär, frukt mm. Grönt eller naturlig ekologisk te, kvass

Tillskott:
Jag tar zink, d-vitamin, omega-3, magnesium, kollagen..

Summering:
Nu tror jag att jag har fått med mig det mesta, iaf basen och grunden. AIP är nytt för mig och det har tagit tid att lära mig, ställa om och hitta nya lösningar. Jag jobbar fortfarande på det och glömmer av ibland vilka kryddor jag inte ska äta (glömmer peppar ofta – en vana att bara använda). Jag upplever en enorm skillnad men än är jag inte helt bra eller symtomfri, men tarmen och magen är betydligt lugnare.
Jag ska på koloskopi och gastroskopi och se vad läkaren säger om hur jag mår invärtes.

Men jag vet att mat är medicin!

Bilden nedan, en bra sammanfattning av “ja-mat” hittade jag på ThePaleoMom!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »