LCHF & bär

2013-06-17 8:15     7 Kommentarer    Kategori: LCHF teori

Inom LCHF är det oftast ‘godkänt’ att äta (en stor mängd) bär… MEN hur fungerar det i praktiken och vad händer på vågen? Är det fritt fram med bär? Om vi tittar lite närmare på antalet kolhydrater i olika bär så kanske du tänker om innan du äter en skål med bär nästa gång. Jag brukar säga att bär är naturgodis, bra att ha möjlighet att njuta av vid specielle tillfällen, men dagligen? Nää… Inte för den som vill minska i vikt iaf!

IMG_0578

Här visas mängden bär per 100 gram:

BÄR                   KOLHYDRATER

Sv vinbär             11,5

Blåbär                  8,9

Jordgubbar          8,3

Hallon                  4,4

Bra att veta inför jordgubbssäsongen att en jordgubbe blir ungefär samma som en gram kolhydrat, vilket innebär att en portion jordgubbar kan för många bli dagens ‘ranson’ kolhydrater! Det gäller att välja sina bär-tillfällen.

Läs mera hos kostdoktorn.se om frukt och näring.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

7 Kommentarer + Kommentera

  • Bär med grädde, creme fraiche, rysk youghurt, smetana, etc. är vardag för mig. Jag är medveten om att det kanske inte är helt optimalt. Men tillåter mig själv detta så länge jag mår bra, inte blir triggad till andra dumheter och går ner i vikt. En dag kanske jag måste ransonera, men än så länge är jag tolerant mot mig själv på den punkten.

    Jag är strikt på övriga punkter, tycker jag; inga undantag eller unna mig-tillfällen. Vid fest får det bli någon typ av LCHF-alternativ. Inga sötningsmedel, inget bröd. Sällan LCHF-bakning.

    Mina synder är nötter, mörk 90 %-ig choklad, mjölk och bär. Det jag däremot nu kommer att ransonera på är mjölken. Den triggar har jag märkt. Jag kommer inte att köpa hem så mycket mjölk.

    Det här är inget råd, eller protest. Jag tror egentligen du har rätt angående bären. Bara en reflektion.

    Jag har hållt på med LCHF sedan oktober, och har gått ner ca 15 kg. Jag är nöjd, har mål att gå ner ca 20 till. Men det absolut viktigaste är att jag inte faller tillbaka. Det får vara slut med jojobantandet.

    Hur som helst mår jag väldigt bra av den här kosten, vid sidan av viktminskandet.

    • Visst mår man bra av kosten, och man ska absolut anpassa efter sin egen kropp och det kroppen trivs med och tål! 🙂 Heja dig och fortsatt lycka till…

  • Ja ät i stort sett ingenting skulle aldrig klara av lchf tror jag.

    • Det sa jag med i början. “Det kommer ALDRIG gå”… Det var 6 år sedan! 😉 Och än funkar det toppen…. Nothing is impossible!

  • Jag tycker att det blir mer och mer viktigt att fundera på varför man äter LCHF. Om man viktminskar, är sockerberoende eller bara äter LCHF för att må bra… det påverkar vad man vill/kan/borde välja att äta.

    Jag äter LCHF enbart för att jag mår så mycket bättre av den kosten. Jag äter bär sällan (1-2 gånger i månaden… kanske lite oftare på sommare). Jag skulle säkert kunna äta det oftare utan att må dåligt, men det är mitt val. Däremot har jag inga hämningar när det gäller färska jordgubbar… då svullar jag. Säsongen är kort och jag njuter av varje jordgubbe jag kommer över. Det är mitt godis för hela året. 🙂

    Tyvärr tror många på allt som står på nätet. Jag har själv en blogg och tyvärr kanske många som läser där tror att de kan äta exakt samma sak som jag kan, vilket inte alls stämmer. Innan jag började med LCHF läste jag på (läste mycket hos Kostdoktorn, läste hans bok, läste så mycket fakta jag kunde komma över) för att kunna veta vilka val jag ville göra. Jag skulle önska att fler läste på.

    Kram Erika

    • Bra där Erika, gillar verkligen din blogg =)

  • Bra inlägg Monique!
    Det måste klarläggas att bär och andra söta smaker inte ska tillhöra vardagen med LCHF. Det pågår en tsunami av påstådda LCHF-recept med frukter och bär som sköljer in på webben och i kokböcker. De är nästan aldrig kolhydratsberäknade.

    Ofta innehåller de utöver mycket bär även rikligt med mejeriprodukter som grädde eller youghurt som innehåller mjölksocker och är gärna gjorda i någon botten av mjöl av olika nötter med hyfsat mycket kolhydrater. I värsta fall även sockrade med honung, agavesirap eller kokossocker som av alltför många anses vara “naturligt” och därmed ofarligt.

    Det är mycket lätt att en enda sådan efterrätt eller frukost rusar upp till 20 gram kolhydrater, d v s hela dagsransonen för strikt LCHF.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »