Inte konstigt om konsumenter känner sig svikna! Färre köper nyckelhållsmat!”
En bra artikel i SvD om att vi konsumenter köper färre nyckelhållsmärkta produkter. Man behöver ju inte fundera så länge varför det blivit så.
Som det står i artikeln, Livsmedelsverket, den sk statliga expertisen rekommenderar:
? ‘En skinkprodukt som gjorts på sammanpressade skinkbitar plus mald skinka, ‘rökts? med ett aromämne, försetts med fem e-nummer ? inklusive e452, som ska binda det vatten som blandats ned i skinksmeten ? och dessutom fått en dos av såväl vanligt socker som druvsocker.
? Tunna skivor av rökt kalkon med lika många e-nummer som skinkan och därtill smakförstärkaren jästextrakt som ska kompensera för den låga kötthalten (79 procent) och det myckna vattnet, som turligt nog för tillverkaren inte behöver preciseras närmare.
?Lätt & Lagom Omega 3 med vatten som huvudingrediens, smörsmak från aromämne och sammanlagt sju tillsatser.
?Ett fullkornsbröd med sirap, socker och fyra e-nummer.
?En hälsoyoghurt med lika mycket socker som jordgubbe och ett aromämne för att få till bärsmaken.?
Snart är dessa nyckelhållsmärkta produkter helt borta, det tror jag! Vem vill ha allt detta i sig, och i våra barn?