Det handlar om vad, inte hur mycket du äter

2013-01-28 8:37     7 Kommentarer    Kategori: LCHF teori

20130128-083516.jpg

Såg denna bild idag!
“Du behöver inte äta mindre, utan ät korrekt”

Det är så skönt med LCHF, för man går inte hungrig! Borta är tiden med viktväktarna när man var konstant småhungrig!
Det innebär dock inte att man kan äta obegränsat, för det funkar inte för alla. Så länga man känner sin mättnad så funkar det, men för den som har svårt att ha kontroll på mättnad måste man även tänka vidare…

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

7 Kommentarer + Kommentera

  • Så du menar att man kan äta OBEGRÄNSAT bara för att man äter lchf? Tänk om, tänk rätt. Det är ju inte så. Visst, i början går man ner men sen då? Jo man måste dra ner på portionerna. Börja med periodisk fasta. Sluta med grädde. Sluta med ost – allt för att fortsätta gå ner i vikt.

    • Hej Jenny… Menar absolut inte det, har lagt till lite i inlägget. Men i det stora hela så är ju tanken så. Många har svårt med aptitreglering, självklart måste man jobba vidare med varför det blivit så. Detta var generellt och en intressant bild…

  • Hej!
    har en fråga …
    jag är ny LCHFáre, 2:a veckan nu,
    Alla pratar om att de aldrig går hungriga utan står sig bra under dagen.
    Jag har ätit frukost, lunch och middag, men känner att jag är hungrig mellan måltiderna.
    Idag tog jag en MBC till frukost men känner inte att jag står mig på detta!?
    Jag tränar ca 6 dagar i veckan både styrka och konditionspass.
    Va kan det vara jag gör fel?
    Vill verkligen testa LCHF! Läser så mycket positivt om det : )
    Är en ständigt bantare som kämpar och kämpar med ca 8-5 kg
    som behöver bort!
    Vill inte vara en bantare längre utan hitta ett sätt att leva som gör att
    jag mår bra och håller vikten : )
    Vore väldigt tacksam för tips och råd : )

    Ha en riktig härlig dag!!!!!

    • hmm… skriver att du tränar 6 dagar i veckan (har en bekant som tränar åt det hållet också “som äter vanlig svensson mat” men vart hon ska ta de där ca 6kg hon prataor om begriper man inte då hon bara är musker och ben + hud med lite hud veck för att överhuvud taget kunna röra, vrida och bända på sig).

      Går man icke ner kan det vara läge se över hur myclet mjölk/grädde/cremefraich man intager… för några försvinner x-kilon när man drar in på dessa produkter.
      Äter man fortfarande bröd.. hmm, läge att ta mindre antal skivor.

      Vill man se hur man själv reagerar på det man äter kan man göra som Monique mfl, sticka sig i fingret, vissa ingredienser reagerar man som person mer på än andra.
      Monique skrev att hon själv blev förvånad över att hon kunde äta betydligt mer grönsaker än hon hade trott, och hennes test värden blev bättre:-)
      Att det var något mjukt gott bröd hon gilla med hasselnötte/hasselnötsmjöl? som gjorde att testvärdet braka iväg åt helt fel håll, (medan andra personer som mäter – deras kropp reagerar på ett annat sätt, ibland).

      MBC’n den samma mängd/innehåll som Monique.. hon skrev någon gång att man kunde öka kokos fettet, dubbla.. att det sk orginal receptet och så var det en länk till den webb sidan som tydligen innehöll mer fett än vad hon har i MBC’n

      Mvh Katarina

      • Tack – fin sammanfattning! 🙂

  • Där slog du huvudet på spiken, som det heter 🙂

  • Jag provade också Viktväktarna förut och visst gick jag ner i vikt. Om jag följde det slaviskt och inte fuskade någonting. MEN jag la mej ganska ofta hungrig på kvällen. Jag fick snåla på mina (få) poäng och kände mej väldigt sällan riktigt mätt efter det att jag hade ätit, trots att jag åt massor av grönsaker till maten och drack mycket vatten.
    Det är såå skönt att slippa detta nu!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »