Vräker i mig fett…

2012-11-28 18:10     13 Kommentarer    Kategori: Fett

… så skrev jag här om dagen när jag försökte uppnå optimal ketos! Och har fått både mail och kommentarer med frågor om hur det gick till, och vad ‘vräkte i mig fett’ innebar!

Alltså jag började dagen med en bullet-kaffe. Den innehöll kaffe, 50g smör och 2 msk MCT olja (som kokosolja). Sedan blev det en köttbit till lunch med ca 30 g smör på den, samt broccoli o sallad med olivolja. På eftermiddagen blev det en till bullet-kaffe och kycklingfärs med curry stekt i massor av smör (ca 50g) och till det 3-4 msk majonnäs.

Det var att vräka i mig fett! Så vet ni… 🙂

Det funkade oxå!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

13 Kommentarer + Kommentera

  • Efter 13 dagar hamnade jag på 2,2. Jag ökade på fett, fast jag har svårt för väldigt fet mat. Främst genom kaffe, för det känns inte så fett, och smakar bra. I dag hade jag dock 0.4, vilket kan bero på ost och 2 dl mjölk (längtade efter kvällschoklad och hade ingen grädde) trots att det var fettchoklad. Gott var det. Efter 16 dagar har jag tappat två kilo. Tyvärr fick jag mensen från helvetet, trots att jag är 56 och skiten borde vara slut. Betydande minskning av värk. Hörde dessutom att strokepatienter har inflammatoriska faktorer (i blodet?) i förhållande till folk som inte får stroke. Jag fick stroke i maj, trots fyra år med moderat lchf. Nu är det strikt.

  • Mäter också ketoner i blodet och har börjat inse hur viktigt det är att äta tillräckligt med fett… äntligen börjar det hända lite efter att ha stått stilla i många år.

    • Underbart! Jag veeeeet att det är så! Om bara flera skulle tro och inse 😉

  • Stephanie, läs Martinas blogg. Hon vet allt om att bygga muskler och ketos. http://www.primalscienista.com/
    Och när det gäller proteiner så har jag läst att det bästa är att fördela dem rättvist vid varje måltid, frukost, lunch och middag för bäst påverkan. Men som sagt det finns många skolor och jag tror nog varje kropp är unik och svarar olika på olika metoder. Lycka till!

  • Jag får öka på med en bullet-vatten på em. (Kaffet vill jag ha svart.) Så kanske jag ökar i färggraderingen på stickan och minskar lite mer på vågen.

    Ha en trevlig Advent

  • Stephanie, jag är absolut ingen expert men du kanske äter lite mycket proteiner. Rekommenderat mängd är ca 0,8 – 1 g per önskad målvikt. Du borde alltså äta ca 55g. Och jag skulle även öka fettmängden.
    Om man räknar Skaldeman kvoten så ligger du på 1.04 jag ligger på över 2 minst varje dag och mina stickor är mörklila (förutom på helgerna då jag dricker vin).
    Men som svar på din fråga så har jag läst på andra forum att ketoner kan sluta läcka när man anpassat sig till ketogen kost (gäller urinstickor som mäter de ketoner man läcker inte blodmätning som mäter aktuellt ketonvärde). I mitt fall stämmer dock stickorna, blir de ljusare så ökar jag fettmängden. Hård träning påverkar även ketos positivt.

    • 55 g protein bara, det låter så lite.. jag tränar nästan varje dag, mest styrketräning.
      vad jag har läst och hört ska man då för att bygga muskler äta 2g proten per kilo kroppsvikt. Antar att man måste välja en väg att gå.. finns så mycket olika “metoder”

      Ska testa med mindre protien och mer fett och se vad som händer, tack för infon!

  • Hej!

    Jag måste bara fråga om de här ketonstickorna, kan man lita på dem?
    jag har nu den senaste veckan ätit ca 90g protein, mindreän 20g kolhydratrer och runt 115-120 g fett till mina 55 kilo. Ibörjan var stickorna mörklila men nu är det bara ljusrosa.. hur hamnar jag ur ketos när jag äter i stort sätt lika om när jag var i?

    Blir lite fundersam 🙂

    • Tyvärr, inget att lika på! Blodketonmätare är det som gäller om man vill ha säkra svar!

    • Stephanie, precis som Linda skriver kan det vara att du behöver justera i energi fördelningen. Nu har du ungefär 69 E% fett, 25 E% protein och 6 E% kolhydrater, pröva att dra ner proteinet och öka fettet. Urinstickor är osäkra därför att efter ett tag slutar kroppen utsöndra det överskott av ketoner, men i blod kan man alltid mäta ketonnivåerna – förutsatt att man är i ketos.

  • Tack för att du delar med dig !
    Åt du inget mer sen på kvällen?
    Vore mycket intressant att veta vad vågen visar innan Sydafrika, under Sydafrika, efter Sydafrika och nu när du hamnat i optimal ketos.
    🙂

  • Skönt att höra att man inte är värst… Mina kollegor är chockade över mitt fettintag, men jag ligger i lä när man jämför med dig!

    • Haha! Där ser man… Jag omgivningen reagerar ibland, rätt roligt tycker jag. Är så trygg i detta så andras reaktioner bara underhåller mig! 🙂

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »