Undvik vispgrädde under 40%! Vill du veta varför?

2016-08-25 13:05     8 Kommentarer    Kategori: Fett, Hälsa & Sjukdom

Jag har lyft denna info tidigare, men det var länge sedan. Tål att upprepas och spridas. När det kommer till vispgrädde finns det olika varianter av produkten. Alla är dock inte endast ‘äkta vispgrädde’!

Vispgrädde, äkta vara, ska vara den med 40% fett. Vispgrädde med mindre fett, t.ex 36% fett innehåller troligen karragenan, utfyllnad och förstjockningsmedel! KarregenanKarragenan används även som förtjockningsmedel i papper och textilier, som bindemedel i torra vattenfärger. När karragenan används som livsmedelstillsats har det E-nummer E 407 eller E 407a. Det benämns även som stabiliseringsmedel eller geleringsmedel. Förr användes det som magsårsmedicin i Frankrike.
Även om karregenan skulle kunna klassas som naturligt (utvinns ur rödalger) så innebär inte det att det är bra för kroppen och hälsan. Det har genomförts olika vetenskapliga tester med karragenan för att utröna dess eventuella hälsorisker vid konsumtion. Testerna har gett olika resultat.

Det har visat sig i djurförsök att karragenan är cancerframkallande och kan störa mag- och tarmfunktion. WHO menar att det är ofarligt för kroppen samtidigt rekommenderar de att det ej ska finnas karragenan i barnmat.

Undvik all vispgrädde som inte är äkta vispgrädde, alltså den ska då innehålla 40% fett!

Läsvärt om ämnet:

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

8 Kommentarer + Kommentera

  • Vad har användningsområden, såsom i pappersindustrin och färgtillverkning något med kerragenans hälsopåverkan att göra? Är det så att du försöker skrämmas lite? Vatten används också i dessa tillverkningsprocesser. Ska vi sluta dricka vatten också?

    Det är mycket som inte rekommenderas att ge till barn. Tex spenat, men det går aldelles utmärkt för oss vuxna att äta.

    Jag har noll koll på kerragenans hälsopåverkan, precis du verkar ha.

    Så varför denna skrämselpropaganda?

    • På 50 talet sa läkare att röka cigaretter var bra för hälsan. Så vad man inte vet idag vet vi längre fram och redan nu ser man att karragenan e407 skapar problem i tarmar och forskning säger att det kan skada på lång sikt. Om man nu blir bättre av att inte äta karragenan så bör man ju inte heller äta det. Men det kommer man märka den dagen man blir dålig. Det farliga är att forskningen måste ha många människor skadade innan man vill gå ut med faktan om det. Och alla tarmar blir inte skadade. Många som röker blir inte heller sjuk av det, ändå vet man att det kan ge cancer och KOL hos vissa. Palmoljan och morötter är också farliga ibland , precis som nötter för vissa. Om man både röker och äter palmolja så är det värre. Forskningen säger att rökare som provade betakaroten som tillskott dog i testerna så de fick avsluta testerna. Palmoljan innehåller mest betakaroten av alla varor. Men samtidigt är betakaroten ett bra ämne att äta om man inte röker. Så när blir en vara fel och farlig? Vem ska äta det och vem ska inte äta det?

    • Ta reda på fakta mer innan du yttrar dig, jag får ont i magen av e407 och magknip. Den dagen du får ont av det ämnet ska all credits gå till dig

      • Jonte… Jag får direkt magbesvär av spenat och nässlor, då måste alltså det vara farligt enligt ditt sätt att se på saker…

  • Vad jag har hört av vänner som inte tål laktos så tål dom laktosen i grädden, de vet inte riktigt varför men tror att det beror på att det är så fett och att man ändå inte får i sig så stor mängd

  • Jag har inte hittat nån laktosfri grädde som inte innehåller karragenan, oavsett tillverkare. Efter att ha läst på olika forum ang detta så har jag insett att många många människor letar efter laktosfri och karragenanfri grädde. Insåg att jag inte tålde karagenan så nu har jag gått tillbaka till vanlig fullfet grädde.

  • Testa ICAs lactosfria vispgrädde, om jag inte missminner mig är både den och deras matgrädde utan detta ämne

  • Hur gör jag som inte klarar laktos? All laktosfri-grädde innehåller ju karragen.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »