Kollagen – viktigt eller?

2020-11-03 7:28     4 Kommentarer    Kategori: Hälsa & Sjukdom
Kollagen? Vad är det bra för? Så tänkte jag tidigare… Känner du igen dig? Du kanske har full koll, men jag hade inte det.  Rabattkod Jag använder Kollagen från Upgrit då jag vet att de är noga med sina produkter och kvalitet, jag har även ett samarbete med dem som ger dig 15% rabatt. Rabattkod via mig, uppge: LIFEZONE15 KolVad exakt är Kollagen? lagen är ett viktigt tillskott! Det är ett protein, och något vi har behov av, och den ska vara från gräsbetande djur. Kollagen bygger upp bindväv, leder, hår, naglar, hud och brosk. Något som är viktigt när vi blir äldre då den egna produktionen av kollagen minskar vid åldern. Proteinet innehåller glycin, hydroxiprolin och prolin – de tre aminosyror som kroppen använder för att tillverka sitt eget kollagen. Även om kroppen KAN tillverka aminosyrorna prolin och glycin själv (de är per definition inte essentiella), så har ändå många låga nivåer av kollagen. Orsaken beror på att dagens moderna kost innehåller kött men i låg grad inälvor, leder, skinn, avkok som består av kollagen. Så i grönsaksbuljong är det perfekt men även i smoothies, på gröten mm.  Vid intag av animalisk mat är ett sätt att tillföra kroppen prolin och glycin och tillgodose kollagenbehovet i kroppen. Där vi hittar bra kollagen är i inälvsmat, sega köttdelar under långkok, sardiner inklusive ben, skinn på kött och buljong på skrov och broskdelar. Gelatin från djuren innehåller höga andelar kollagen. Förr (stenåldern) åt människan alla delar på djuren, det är lite annat idag. Om du inte äter ovannämnda produkter så kan du tillsätta kollagen genom tillskott, ett kollagenprotein. Då tillgodoser du kroppens behov av aminosyror och produktionen av kollagen ökar. Dessutom bra för tarmen! Tarmsmart mat helt enkelt.    Hur mycket kollagen behövs? 1-3 tsk kollagenpulver per dag ger en bra dagsdosering. Det är viktigt att den kommer från gräsbetande djur eller från fisk som inte innehåller några konstigheter (onödiga tillsatser). Du kan enkelt röra ner kollagenproteinet i kalla eller varma rätter/drycker. Det funkar i smoothies, soppa, BULJONG, kaffe, te, yoghurt, sås mm. Hur länge? Ta kollagen dagligen i några månader 2-3 och utvärdera sedan. Det behövs lite tid för att kroppen och leder kan få den effekten som behövs, även om du kan märka av det redan efter ett par veckor. Kollagen och hälsan Det finns studier som visar att kollagen förbättrar bentäthet, ledbrosk och misnkar åldrande av huden. Det är även bra mot benskörhet och artros. Det finns inga dokumenterade biverkningar av kollagentillskott för daglig bruk utan tvärtom att det är bra för kroppens olika funktioner och välmående. Om du har en nedsatt njurfunktion bör du vara försiktig med kollagentillskott – då ska du först rådgöra med din läkare eller annan livärdig kunnig person.  

 

 

Slutligen Det finns mycket att läsa om Kollagen på nätet, läs och skapa en egen uppfattning. Jag känner mig väldigt nöjd och glad över tillskottet och använder det flitigt i mitt dagliga liv. Framförallt just nu i buljonger.
Här gör jag en fantastisk god grönsaksbuljong på en mängd ekologiska grönsaker. Dessa sjuder ihop i några timmar på svag värme för att behålla näringen, och jag tillsätter kollagen mot slutet. 
« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

4 Kommentarer + Kommentera

  • Nu fungerade! tack

  • Rabattkoden fungerar inte. Har du verkligen samarbete med Upgrit?

    • Hej, Ja det har jag absolut. Kollar upp detta med Upgrit genast! Tack att du hörde av dig.
      Jag ser att jag skrivit fel i koden, den ska vara. LIFEZONE15

      Hälsningar Monique

  • Rabattkoden hos Upgrit fungerade inte förmig

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »