OM man ska äta frukt så…

2012-10-10 7:50     36 Kommentarer    Kategori: Barn

Ska det vara ifrån den egna (eller grannens) trädgård! Så nära vi kan komma till miljövänlig och hälsosam frukt. Inget för mig, men för mina barn! Det finns mängder med varianter på Svenska äpplen.

Äter du frukt?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

36 Kommentarer + Kommentera

  • Äter bara red delicious från argentina äpplen1

    • Låter mums! 🙂

  • Jag äter ibland som “fika” inte “mat” som man gjorde förr på VV.
    Saknar faktiskt inte heller frukt fast att jag skulle göra det.
    Mycket godare med en skiva brieost 🙂

    • Brieost är mums det! 🙂

  • Bara ibland, nektariner är så gott! Men inte varje dag. Ibland är en morot lite gott att knapra på…

    • Nektariner, persikor och clementiner gillar jag… Men nu var det lääääänge sedan!

  • Svenska äpplen, det händer! Använder några skivor banan när jag gör pannkakor också.
    Men aldrig bara frukt. Bara när jag ska dopa mig inför tävlingar. 1/2 banan gör susen efter en fet uppladdning

    • Banan är ju även druvsocker, ‘bra’ inom träningen om man ändå ska äta frukt! 🙂

  • Ibland kan jag ta några bitar av ett äpple när något av barnen äter, men det händer kanske bara en gång i månaden.

    • Det är ju inte så ofta! 🙂

  • Jag brukade vara en riktig fruktoman tidigare och åt alltid flera frukter om dagen. Det var ju såååå hälsosamt;-) Äpplen var min stapelvara. Sedan jag började med LCHF för 1,5 år sedan har jag inte ätit en enda frukt. Jag trodde jag skulle få svår abstinens efter speciellt äpplen men ingenting. Eftersom jag aldrig är sugen mellan mina tre måltider per dag så känner jag inget behov av sött.

    • Härligt! Känner igen mig där! 🙂

  • idag har jag och snart treåring gjort bananglass här hemma – den kommer jag kanske kanske smaka på 🙂 om inte annat så är det ett otroligt bra alternativ till “vanlig” glass!

    http://blogg.alltforforaldrar.se/dentvetydigamamman/2012/10/10/och-vad-kan-man-hitta-pa-med-nagra-skruttiga-bananer-tro/

    • Visst är det mycket bättre än vanlig glass! 🙂

  • Som många andra skrivit är jag inte heller särskilt förtjust i frukt (utom avocado), särskilt inte sen jag började med LCHF. Det är inte så jättegott, och då det bara är socker och vatten blir jag inte alls mätt plus att det triggar mitt sötsug. Bär däremot kan vara extremt gott, särskilt med en stor klick grädde eller på rysk yoghurt! mums!

    • Avokado är ju underbart! 🙂

  • Hej!
    Jag har köpt kokosolja till att steka i, köpte den smakfria men tjejen i kassan sa att den inte är lika näringsrik som det smaksatta och nu undrar jag om detta stämmer? jag vill ju inte att allt ska smaka kokos.

    Mvh Ulrika

    • Hon har rätt. Hälsofördelarna är inte med i den smaklösa, men är en bra olja att laga mat i oavsett! 🙂

      • Vad är skillnaden? Jag äter alltid den smaklösa, men vill ju så klart ha alla fördelar. Så jag vill veta varför jag ska byta till den med smak.
        Hoppas på svar!

        Kram

        • Den är deodoriserad, behandlad, raffinerad – för att få bort smaken, i processen försvinner även vikta och bra näringsämnen. Den kostar även hälften mot vad den med smak kostar. Men som sagt, det är fortfarande en bra fettkälla och bra till matlagningen.

          • Tack för svaret! Då ska jag absolut byta sort. Detta skrivs det inte så mycket om.

          • Varsågod! heja dig!

  • Trodde jag skulle sakna frukt när jag började med lchf, men lustigt nog förändras smaken, kan sakna bär lite grand men just nu är det no no.

    • Heja heja dig Maud!

  • Nej, nästan aldrig faktiskt. Jag har aldrig varit så mycket för frukt, inte ens före jag började med LCHF-kost. Jag kan eventuellt ta ett äpple någon enstaka gång, men absolut aldrig en banan!
    // Kikki

    • Härligt! 🙂

  • Eftersom vi har ett par äppleträd i trädgården har jag använt en del av de äpplen i matlagningen, bl a en riktig god omelett med stekta äppleskivor och kanel i. Och så köpte jag en riktigt torr fransk cider på Systembolaget som jag kokte äpplebitar i och åt (eller drack för cidern fick vara med) med vispgrädde. Det blir lite väl mycket kolhydrater men en riktig festkväll blev det!

    • Låter supergott med äppel o kanel omelett! 🙂

  • Jag är inte heller så förtjust i frukten i Sverige, den är ofta väldigt smaklös. Men nu i höst har jag unnat mig ett par äpplen från grannens trädgård och de är härligt syrliga. Jag brukade inte gilla dem heller men antar att jag efter att ha vant mig av med socker inte tycker de är så osöta längre.

    En frukt jag undantagsvis alltid gillat är clementiner, de gulgröna som är så sura att det biter i bakkäken. Den perioden är här nu och jag unnar mig ca en om dagen vilket känns frikostigt. Men det syns inte alls på mina ketonvärden. Ligger stabilt över 2.0. Jag undrar dock om det ändå förstör för viktminskningen eftersom det lär frisätta en del insulin. Vad tror du?

    • Så intressant att det inte märks på ketonerne… Du kanske hade legat långt över 3 om du INTE åt frukten. Sen är ju fruktosen en stor bov, och är den mest fettinlagrande socker av alla! 🙂

      • Ja visst är det märkligt. Jag förstår det inte heller och det går sakta men säkert ner på vågen, väääldigt sakta dock. Ja jag vet ju att fruktosen är hemsk så frågan är ju om det stoppar viktminskning trots att ketonvärdet är högt. Vad tänker du om det?

        • Jag tror säkert att det stoppar viktminskningen! 🙁

  • jag äter avokado.
    Till helstekt karré eller skinkstek hade vi alltid äppelmos till förr – men har vi istället äppelklyftor till och lägger bredvid i ugnen och har sedan som tillbehör.
    Det blir då svenska äpplen, de ekologiska kommer oftast från Italien. Jag gillar de svenska märkena bättre faktiskt.

    • Låter supergott! 🙂

  • Nä jag tycker faktiskt inte om frukt. Aldrig gillat de ordentligt så förstår inte varför folk saknar de när de LCHF:ar. Slabbigt, klistrigt och man blir inte mätt.

    • Hihi! Rak på sak Martina! Underbart 🙂

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »