5:2 dag

2013-10-22 12:20     9 Kommentarer    Kategori: 5:2

Idag är det fastedag med 5:2! Jag tycker det går super… Och kombo med LCHF är ju toppen! Fast just fastedagarna blir ju inte HF (high fat), men det blir ju inte fasta då. Jag tar dock lite smör till äggen ändå!
Och idag tomatsallad m basilika o vinäger!

20131022-111207.jpg

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

9 Kommentarer + Kommentera

  • Hej!

    Vore kul med en uppsummering från dig med 5:2, hur har det gått den tiden du kört? Hur känner du dig i kroppen? Kilon du gått ner etc!

  • Ann Kristin. För mig är 16:8 en helt vanlig dag, räknar det inte ens som periodisk fasta. Kör inte 5:2 men har vissa dagar med halv- eller helfasta. Märker tydligt att det hjälper kroppsomformningen. Bygger lättare muskler och fettet försvinner lättare. HgH (tillväxthormon) nivåerna ökar. Inspirationen för detta kom redan av Jonas Bergqvists bok LCHF & träning. Väl värd att läsa även om man inte tränar. Bättre välmående av mer muskelmassa och mindre fett är såklart självklart.

    • Jag äter min egen version av 5:2, som funkar lika bra.
      Tycker 500 är väldigt lågt, så istället äter jag max 800 kcal 2 dagar i veckan
      och max 1000 kcal en dag i veckan och resten av dagarna som jag vill utan att räkna.
      Detta funkar lika bra och jag mår mycket bättre sen jag började med detta! =)

      Hade problem innan med att jag åt för mycket varje dag och hur många ggr jag än försökte, så kunde jag inte ändra mitt beteende och “bara äta mindre varje dag”.
      Nu äter jag mycket bättre OCH MINDRE, även på mina “vanliga ät-dagar” vilket är den största bonusen! För nu blir jag mättare (fullare) mycket snabbare än innan jag började med detta i och med att magsäcken krympt och vant sig vid/anpassat sig med ett mindre intag! Nu blir det nog dessutom att jag automatiskt får i mig mindre (dvs mitt optimala kcalbehov) på de vanliga dagarna istället för att varje dag ligga på snäppet ÖVER mitt dagsbehov!!
      Och så njuter jag mer av maten och äter långsammare på mina fastedagar, vilket också är mycket bättre för kroppen och en stor bonus! =)

      • (Btw, jag äter ingen frukost eller lunch för att jag helt enkelt inte känner att jag behöver eller vill ha det. Njuter mest av att äta allt på kvällen, direkt innan läggdags! =) Dricker bara kaffe med mjölk till frukost och lunch, både på “fastedagarna” och på de “vanliga” dagarna!)

  • Varför så lite fett på 5:2 dagarna? När jag tar halvfastedagar så äter jag med samma fördelning som vanligt. Ca 80E% fett, 18E% prot och 2E% kh. Skippar helt enkelt bara ett av mina två mål den dagen och gör det jag äter mindre. Skulle bli galet hungrig om den lilla energin inte kom från fett.

    • Jeg gjør som deg – fungerer veldig bra – og som deg så er det nettopp den fettrike kosten som gjør at jeg ikke kjenner hunger på et plagsomt sett.
      Har lest (sunsoft.se) at det er reduksjonen av både kolhydrater og proteinen som gir den gode effekten – en slags proteinfaste 🙂
      Etter egen erfaring virker dette mening.

  • Tycker ni som äter 5:2 att ni får bättre hälsa och vikt än 16:8?

  • Gittan, 5:2 fasta ar att du ater som vanligt 5 dar i veckan och sen ater max 500 kalorier under tva veckodagar (500kcal per dag) som helst inte ska folja av varandra. Jag tex ater endast middag dessa dagar och da inte med sa mkt fett (tex har jag gjort broccolisoppa med liiite gradde i och 2 kokta agg, guacamole och gronsakstavar, ratatouille med zucchinipasta, finns bilder pa min instagram @yummylowcarb).

  • Vad är egentligen 5:2 fasta?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »