Tips på att minska stressätande

2015-04-21 14:48     Kommentera    Kategori: LCHF teori, Viktminskning

Medvetenhet kring måltider är viktigt för hälsan och vikten på flera sätt. Förutom DET man stoppar i munnen, men även omständigheterna runt om kring måltider kan påverka hur du mår och din vikt. Att fokusera på ‘här och nu’ är ett viktigt steg i en process till bättre matvanor och viktminskning.

Att äta medvetet ökar harmonin kring måltiderna, det hjälper oss göra rätt val. Måltidsmedvetenhet hjälper oss fokusera på mängden mat vi äter, och inte bara på VAD vi äter.

Fundera över hur dina måltider ser ut, eller rättare sagt, vad du gör medan du äter:

  • Samtidigt som du jobbar.
  • Samtidigt som du är på mobilen/nätverkar/surfar/chattar.
  • På stående fot, stressad.
  • Framför tv’n.
  • I bilen på väg… någonstans.

Du kan göra upp med dig själv om vad som hjälper just dig att skapa en förbättrad medvetenhet kring dina måltider och vanor:

  • Äta vid matbordet (eller annan rogivande plats), sittandes.
  • Lämna skrivbordet, hitta alternativ såsom en park, personalrum.
  • Ge dig tid, till att äta och att njuta av måltiden.
  • Reflektera.
  • Rör ej vid mobilen.
  • Ät långsamt, tänk på det du gör, hur det smakar, hur det doftar, upplev maten med sinnen.
  • Ät en mindre portion, vänta 30 min innan du bestämmer dig för att du är mera hungrig – det tar tid för hjärnan att uppfatta vad magen har fått i sig.

IMG_2985

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »