Te eller kaffe? Ur ett kolhydratspunkt…

2016-08-26 10:55     1 Kommentar    Kategori: Dryck, Viktminskning


På något vis så får jag mera sug efter te när hösten närmar sig… Och nu, efter mååånga år av att koka vatten på spisen, så har jag skaffat mig en (spacey) vattenkokare!

Men tillbaka till rubriken: kaffe eller te ur ett LCHF perspektiv!

I en tepåse smaksatt te (vanilj, fruktsmak, bärsmak) så finns ca 1 kolhydrat i varje tepåse, fast man äter ju inte tepåsen så gissningsvis så kanske det blir 0.5 kolhydrater/kopp. MEN frukt/bärte och vaniljte kan för vissa sätta igång sötsug. Jag undviker ALLTID dessa smaksatta tesorter.
I vanlig Rooibos te, utan smaksättning finns det 0 g kolhydrater.

Vad gäller kaffe så är det även där, en del kolhydrater i SNABBKAFFE, vad jag kan få fram så blir det upp till 4g på en kopp stark kaffe. Bryggkaffe är ett bättre alternativ, där är det ca 0.5 g kolhydrater i en kopp.

Bra att veta… Och mitt tips är, om du är sötkänslig att undvika alla smaksatta teer samt kaffelatte, speciellt från maskin!

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

1 Kommentar + Kommentera

  • Oj! Tack för det! Nu kanske jag har hittat det som hindrar min viktminskning? Jag dricker både Rooibos och Matcha MEN MEST snabbkaffe! Aldrig har jag tänkt att det skulle vara sådan skillnad på bryggkaffe och snabbkaffe

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »