Quinoa & LCHF – blodsockerhöjande eller inte?

2019-01-04 8:32     7 Kommentarer    Kategori: LCHF teori, Vetenskap, Viktminskning

Quinoa är något jag verkligen gillar men äter inte eftersom det är för mycket kolhydrater. Under julen, på julbordet, gjorde jag en quinoasallad då jag vet att flera av barnen hemma älskar detta. Det skapade lite extra nyfikenhet kring detta frön.

Quinoa är en ört från Sydamerika. Det är växtens frön som är ätbara och ska även vara rika på aminosyror och mineraler, de är också glutenfria. Quinoa brukar inte ingå i LCHF, men ibland för den som äter liberalt kan det ingå. Jag som ändå äter bönor utifrån att de inte är blodsockerhöjande tänkte att quinoa ingår lite i den helheten (frön, groddar, bönor) som ändå tillför kroppen goda egenskaper.

Idag testade jag quinoa och hur mitt bs påverkades!

Vad tror du hände?

Så här gick det till

  • Jag gick upp i morse, drack lite vatten och kokte quinoan.
  • Jag satt o tittade på nyhetsmorgon och tog det lugnt i en timme.
  • Jag mätte mitt fasteblodsocker kl 9.30.
  • Jag åt ca 1,5 dl kokt quinoa kl 9.45.
  • Jag mätte mitt bs efter 30 min, kl 10.15.
  • Mitt bs hade höjts med 0,5mmol.
  • Jag tittade vidare på tv.
  • Jag mätte mitt bs igen efter 1 tim, kl 10.45.
  • Mitt bs var åter på det den låg på innan jag åt, alltså sjunkit 0,5mmol.
  • Efter 1,5 tim låg bs på samma nivå, alltså samma som fastevärdet.

Visst höjdes bs något men ändå ganska lite.

Vad tycker du?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

7 Kommentarer + Kommentera

  • Om man äter quinoa, kikärtor, bönor mm så äter man mera åt Fredrik Pauluns håll tycker jag och är med stor säkerhet inget för diabetiker eller överviktiga

  • Kan inte äta kikärtor/kikärtsmjöl utan att det höjer blodsockret mycket. Så kikärtor funkar inte på alla

  • När man är diabetekir är man känsligare. Jag är d2 och för mig höjer det så jag avstår. Det är samma med blomkåls´och broccolimos det höjer men inte lättkoktblomkål eller broccoli med smör. Jag är jättekänslig för kolhydrater. Men med lchf i 12 år har jag hållit mig medicinfri. Tack för mycke bra och goda tips.

    • Upplever att kroppen behöver bearbeta grönsaker och inte att jag själv finfördelar dessa till mos innan måltiden. Så jag har inte gjort mos av broccoli eller blomkål. Däremot rivit zuccini och blandat med hackad lök, ägg, fiberhusk, pofiber och kryddor som jag sedan stekt typ till biffar och då även ätit bacon till.

  • Intressant.

  • Låter lovande 🙂 Just quinoa är något jag gärna skulle äta lite av då och då. En liten BS höjning direkt efter måltid har jag förstått är helt normalt och att det är efter 1,5-2 timmar man gärna skall vara nere på samma nivå som innan måltid. Får testas!

  • Det jag undrar är om du har diabetes? Quinoa höjde mitt blodsocker mindre än t.ex bulgur och definitivt mindre än ris. Dock inte ätit quinoa sedan 2008 då jag läste om LCHF och började med strikt lågkolhydratkost. Tack för intressant info.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »