Nyårslöfte eller ej! Steg för steg för att ta tag!

2019-01-02 16:53     2 Kommentarer    Kategori: Sockerberoende, Tips, Viktminskning

Tillhör du den som drömmer om hur livet borde se ut? Du behöver inte vänta på ett nytt år, på måndag, på nästa månad, på att någon annan ska vara med. Du bestämmer, det är bara att börja leva ditt drömliv NU!

Jag vet många som drömmer om att leva mera hälsosamt, jag får mail och frågor om detta kontinuerligt. Här kommer lite tips på hur du kan göra för att leva ditt hälsosamma drömliv:

  1. Ta ett beslut som passar DIG!
    Det du tycker känns bra det är det du ska satsa på. Låt inte andra övertyga dig om saker som du själv inte helt håller med om. Ta reda på vad som funkar för dig. Lita på dig själv och dina val.
  2. Gör dig av med onödiga frestelser som du vet att du är svag för.
    Se över innehållet i dina skåp hemma. Släng ut godis, kakor, chips, saft, sylt, ketchup och allt annat som du vet kan vara väldigt övertygande i en svag stund av sug.
  3. Handla när du är mätt och handla saker som är bra att äta och ha hemma.
    Se till att du handlar EFTER du har ätit dig mätt på bra mat. Det är så stor skillnad att handla när hungern smyger sig på. Magen kan lätt styra besluten då.
  4. Ställ inte onödiga och onödigt höga krav på dig själv.
    Tänk inte att nu ska du äta nyttigt, köpa gymkort och träna 3-5 dagar i veckan. Ta ett steg åt gången. Börja med det du behärskar och vet att du klarar av, var inte orimlig mot dig själv.
  5. Undvik ersättningsprodukter, t.ex sockerfria godis, sötningsmedel, zero-läsk osv.
    Det är lätt att tro att så fort det står ‘sockerfritt’ så är det ok. Det är det sällan. Sötsug kan lätt triggas av sötningsmedel. Dessutom är dessa kemikalier inte ok för verkan kropp eller hälsa. Någon gång ibland kan det funka att använda sig av sötningsmedel i bakverk, men i början är det bäst att undvika. I alla fall om du vill minska i vikt.
  6. Planera dagen, veckan och skriv ner det du bestämt dig för.
    Se över veckan, planera vilka måltider du/ni vill göra. Skriv ner ett matschem – häng upp det synligt på t.ex. kylen. Handla det som behövs och håll dig till det du planerat. Då slipper du fundera dag för dag om vad du ska hitta på, vilket också kan leda till sämre val för att det ska gå fort, vara enkelt och kanske hamnar i gamla vanor.
  7. Undvik halvfabrikat
    Det finns så mycket konstigheter och utfyllningsinnehåll i halvfabrikat. Många ggr kan det se betydligt mera hälsosamt ut än vad det är. Läs alltid på innehållsförteckningen som riktlinje för att få en uppfattning om vad som finns med.
  8. Inspirationskällor
    Ta hjälp av nätet och inspirationskällor. Leta upp sidor där det ligger fokus på hälsa och bra mat. Gärna LCHF/Keto/Paleo sidor. Då vet du att det som är upplagd är bra alternativ och en röd tråd finns rakt igenom. Lita inte på nyhetssidor som lägger upp snabba guider eller som vill sälja in sig på olika kurser.
  9. Undvik efterrätter
    Lär dig själv att livet funkar fint utan efterrätter. Någon gång vid väldigt speciella tillfällen kan det vara ok, men till vardags och varje helg hjälper inte dig.
  10. Ge tid till eftertanke när det gäller småätande, mellanmål och kvällsfika
    Om du lägger till bra med fett till maten så kommer suget efter mellanmål, kvällsfika och småätande att försvinna. Falla inte för stundens frestelse. När suget/hungern plötsligt dyker upp, ta en kopp svart kaffe eller the, (det går att lära sig dricka svart också). Ge dig själv lite tid för att känna efter om det är verkligen sug eller äkta hunger.
  11. Hitta balans
    Hitta inre lugn och ro, din inre egna balans. Och njut av den. Det är viktigt att leva ett hälsosamt liv, du ska njuta av resan och inte se ett mål i sikte, utan målet är resan till ditt drömliv – den är kontinuerlig.

    LYCKA TILL FINA DU!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

2 Kommentarer + Kommentera

  • Hej!

    Ett bra Nyårslöfte är att införa rutin att varje dag äta 3-4 msk kokosolja

    • Ja det är det! 🙂

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »