Hitta tillbaka

2017-07-09 11:25     6 Kommentarer    Kategori: Livet, Löpning, Viktminskning

Min kropp är van LCHF och träning, dock har det inte blivit så mycket träning det senaste året och framförallt inte detta år. Jag hör till de som tror att träning är något som är bra för kroppen och något jag mår bra av, men att träna ‘hysteriskt’ mycket (vilket jag tidigare gjort) är inte en bra lösning för mig. Inte heller att inte träna alls. Jag tror inte heller att vikt (eller viktminskning) är beroende av träning utan en kalori in är inte en kalori ut (jag kommer inte gå in på djupet på detta för det finns andra som kan förklara det bättre).

Men jag ser ju själv att jag har ökat i vikt (skitjobbigt!!) och testat med äggfasta, periodiskfasta, samt undvikit nötter osv. Jag dricker vin regelbundet vilket kan tankas vara en påverkan till att inte gå ner dessa extra kilon jag har plockat på. Vin är en del av den kultur jag har vuxit upp med, och något jag verkligen gillar (- och tänker inte sluta med).

Nu har jag en månad kvar till en stor händelse i mitt liv… Och under denna månad ska jag ge gärnet i att vända vågen! Jag kan ju detta! Tror jag – men varför blir det som det blir då?

FRUSTRATION!!!!!!

Jag gjorde ett försök för ett antal veckor sedan, sommarutmaningen 2017… Och frågorna dyker upp om hur det har gått. Åt helvete. Så tycker jag – men kan ändå inte förklara varför. Jag äter det jag ska…

Min månadsutmaning blir nu:

  • Lära mig jogga (det ska gå!) och komma i gång!
  • Mycket ägg
  • Bär endast vid extremt utvalda tillfällen
  • Inga nötter
  • Lär mig äta bönor

Nu sätter jag igång med att läsa ‘Låt bönor förändra ditt liv’ och ska lägga till bönor i min kost. Det blir den största förändringen jag tror jag gjort då på 10 år (ja jag har nu ätit LCHF i 10 år).

Idag tog jag fram RunKeeper (tar gärna emot tips på bra träningsappar), fram med skorna, musik i öronen och gav mig iväg på min första runda på ett år (det VAR TUNGT!). Men mitt mål är att jobba 1 km nu i början och sen öka efter förmåga.
1.05 km
8:13 min
7:51 min/km

Styrketräning i trädgården
Benböj 3×10
Triceps 3×8
Sittups 3×20
Plankan 20 sek

Någon mera som känner igen sig? Att äta rätt, utan resultat? Tips?

Nu kör jag! Det känns bra! Heja heja!

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

6 Kommentarer + Kommentera

  • Ska ni gifta er?

  • RunKeeper har väldigt bra träningsplaner för olika målsträckor och målfarter.
    Jag tror att alla planerna sträcker sig över 16 veckor, i alla fall de jag tittat på.
    De har passat mig väldigt bra och jag rekommenderar dem verkligen.
    En fördel är att man aldrig behöver välja om man ska göra intervaller eller längder.
    Lite enklare att få en överblick om man loggar in via websidan.
    Lycka till!

  • Klimakteriekilon? En hormonell omställning som gör att man går upp i vikt, även om man äter rätt. Östrogenproduktionen minskar och kroppen använder fettväv för att bygga östrogen.

  • Jag vill inte komma med kritik men om jag skulle äta vissa av de saker du lägger upp eller dricka vin så ofta som du säger du gör skulle jag gå upp jättemycket. Om jag dricker 3 glas vin 1 helg går jag upp 1-2 kg och viktminskningen avstannar. jag äter periodisk fasta på vardagar och lunch och middag på helger. alltså 1 ggr om dan på vardagen går sakta ned .

  • There is also the C25K app, for free. It’s fantastic, the best, biggly Seriously you run/walk 3 times as week and it is designed so you don’t overdo and injure yourself…I highly recommend!

  • En bra app är Get Running. Den kostar en peng, om jag minns rätt, men på åtta veckor ska du kunna springa i 30 minuter och sen kan du använda appen igen för att ”öka” din förmåga att springa snabbt osv… (Jag går och joggar de första 8 veckorna)

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »