Dags för stick i finger

2012-07-28 9:31     16 Kommentarer    Kategori: Ketoner, LCHF teori, Viktminskning

Jag återkommer med resultatet…

Dag 3 på striktätande. Det innebär:
Ingen alkohol
Inga nötter
Ingen mörk choklad
Inga bär
Mycket fett
Oftast 2 mål om dagen
Vad tror du dag tre visar på mätare. Optimalt är 1-5  till 3! De sista två morgnar har det varit 0,5.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

16 Kommentarer + Kommentera

  • Min läkare gjorde en hälsokontroll några månader efter att jag återgått till att äta riktig (lchf) mat och ketonvärdet låg då på 3. Nu har jag iofs hört att kroppen anpassar sin keton produktion efter sitt behov med tiden så jag har inte mätt mer men då kanske ketonvärdet kommer att normalisera sig. Värdet 3 var dessutom från urinprov vilket har sagts avta då kroppen anpassar sin produktion av ketoner.

    • Ketostix är tyvärr inte alls pålitliga 🙁 Men spännande är det!

  • Jag tror inte att du äter för mycket kolhydrater för att vara i ketos. Tror mer på att det är svårt att mäta.

    • Tror inte heller att det är för mycket kolhydrater, men för några veckor sedan så skulle jag absolut ha trott det. Det är nog inte grönsakerna som är boven i mångas kosthåll utan snarare för mycket proteiner. Eller vad tror du?

  • Ja man undrar om det är bluff eller om det tar ett tag att hamna i ketos?Nej är inte lchf ätare.

    • Det tar nog ett tag för många, för de flesta tror jag. Jag som ändå gått på fettdrift i många år kanske det går snabbare med att hamna i ketos. Men det visar sig. 🙂

  • Jag tror att du äter för mycket kolhydrater för att komma i ketos. Gör som Sten Sture Skaldeman gjorde i början. Han åt bara feta fläsk- och lammkotletter, bacon, ägg och stora nötfärsbiffar med kryddsmör och endast ett par salladsblad som tillbehör. Jag är ingen expert, men det kanske är värt ett försök.

    • Hej Maggie,
      Det har jag oxå alltid trott, därför har jag ätit minimalt med grönsaker under en längre tid och under perioder. Det har inte hjälpt. Jag känner 2 som äter endast protein o fett, ingen av dessa är i ketos heller visar det sig via blodproven. Detta är oxå intressant!
      Vi har börjat mäta mängden kolhydrater i grönsaker och det är minimala mängder verkligen! Det blir lättare då att istället äta för mycket protein, och det omvandlas till glukos och ger insulinpåslag – så jag tror snarare att det är DÄR boven sitter hos många, än i grönsakerna. Men vi testar vidare och ser… Nu har vi ätit rätt mycket (mycket för mina minimala mått mätt) grönsaker och nu börjar jag hamna i ketos…
      Spännande eller hur! 🙂

  • Men hur hänger det ihop att enbart maten påverkar vikten, ifall träna i ketos är effektivare?
    Visst, handlar kanske mest om orken och energin, men ifall det finns massor av energi på kroppen att använda sig av… ja, det betyder väl att det är lättare att gå ner med träning?
    Är det meningslöst att träna direkt efter maten eller enbart någon timma efteråt?
    Måste man träna precis innan maten för att träningen ska göra nytta?

    • Träningseffekten är effektivare om man är i ketos. Sedan ska man snabbar hamna i ketos (tror jag) om man tränar, för då använder du fettet du ätit snabbare och kroppen tär då på fettdepåerna. Fettförbränningen ökar.
      Jag menar att man går ner i vikt utan träning och mera effektivt om man är i ketos, men träningen ökar fettförbränningen så processen kanske(?) går snabbare, men är inte nödvändig. Man går ner i vikt utan att träna oxå. Den forskningen som jag tror du syftar på var just att man MÅSTE inte träna för att minska i vikt, ”så länge du äter o förbrukar det du äter genom att träna så går du ner i vikt” som många tidigare har trott, utan att vikten påverkas MERA av det vi stoppar i oss än av att vi rör på oss.

      Orkar man träna direkt efter maten? Det bästa är att träna på tom mage. Jag tror dock inte att man måste träna direkt innan en måltid för att få bättre nytta, men att träna på relativ tom mage, och gärna ketoner, så får man bättre effekter, tror jag då. 🙂

    • Jag tror att man antar att det hänger ihop genom att kroppen är mer inställd på fettdrift när man är i ketos och därför lättare tar av den energi man har på kroppen i form av fett. I praktiken så använder kroppen både fett och glykogen för nästan all träning men om du exempelvis tar en promenad där du ligger på sig 60% av din maxpuls så använder kroppen klart mer fett än om du hade sprungit på 90% av din maxpuls.

      Man ska inte lura sig att man tränar för att gå ner i vikt men träning är mycket viktigt för att öka insulinkänslighet och för att få mer muskelmassa vilket är bra av många anledningar.

      • Håller med, man ska inte underskatta träning och dess hälsofördelar 🙂

  • Jag följer det med spänning! Hade varit roligt att testa, vet inte om jag ens varit i ketos under mitt LCHF-liv…

    • Tack! Jag tror många tror dem varit i ketos, men NÄR man är det så känner man det ganska väl på smaken i munnen, andedräkten och svettdoft faktiskt. Men man kan vara när, och ha dessa ‘symptom’ fast ändå inte vara i den optimala nivån.
      Gå in på abbott.se och beställ en mätare, dock dyyyyrt med stickorna som man behöver.

  • Jag har också uteslutit det du tänker utesluta idag. Men jag har också uteslutit mjölk, filmjölk, youghurt dvs allt som är under helst 30 procent men ibland kanske ost som är 26 % slinker ner. Jag har inte tästat mina ketoner i blodet men känner att jag mår bra. Tycker nog att jag går mer på turbofart och har högre koncentration sedan jag blev mer strikt. Följer med intresse hur det går för dig!

    Jag måste erkänna att jag ibland har ätit 800 – 100 gr nötter. Men jag jobbar på det! Känslan att vara ketos är troligen mycket högre än att stilla något inom än med nötter.

    • Hej Eva-Lena,
      Kul… Ja just mjölk, filmjölk, youghurt var sånt jag uteslutade för väldigt länge sedan, så de finns inte med i min lista ens 😉
      Jag använer dock creme fraiche ibland.
      Ser att du följer hur det går för mig. Trevligt 🙂
      Vi ses snart här igen!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »