Steg för steg – att börja med bönor

2017-07-10 12:57     3 Kommentarer    Kategori: Skönaböna, Viktminskning

Jag håller på att sätta mig in i livet med bönor. Det känns jättespännande och utforskande.

Jag äter bönor idag och mäter mitt blodsocker. Jag har tänkt att göra detta under några dagar. Resultaten delar jag med mig om några dagar.

Bild: Monica Dart

MINA TIPS OM DEN SKÖNABÖNAN

Här skriver jag lite tips om att komma igång med bönor (prebiotika och probiotika). Jag äter strikt LCHF för övrigt.

VILKA BÖNOR

De flesta bönor går bra, båda färdigkokta (köpta) eller att koka själv, fast jag upplever flera fördelar med egenkokta bönor– mera lugn mage bla. Sämst verkar vara stora vita bönor, bäst säges vara kidneybönor och svarta bönor. Om jag köper färdigkokta är det de ekologiska i tetrapack.

UNDVIK

Vitabönor i tomatsås!

FÖRBEREDELSE

Skölj av färdigkokta bönor, eller använd egenkokta bönor. Lägg i en bunke/burk/skål och blanda gärna med olivolja, kryddor (koriander, persilja, t.ex), vinäger eller citron. Ställ i kylen. Dessa har jag som mina vardagsbönor – enkelt att ta fram till varje eller inför varje måltid.

VIKTIGT OCKSÅ / PROBIOTIKA & PREBIOTIKA

  • Bönor och potatismjöl är prebiotika.
  • Fil, yoghurt, mjölksyrade grönsaker är probiotika.
  • För att få den optimala hälsoeffekten av resistent stärkelse (bönor och potatismjöl) behövs även probiotika (fil, yoghurt, mjölksyrade grönsaker). Dessa jobbar ihop.
  • Prebiotika får sin egen mat genom probiotika. Därför ger kombinationen av t.ex bönor och syrade grönsaker en optimal effekt för tarmen, likaså kombinationen av potatismjöl och yoghurt.

SÅ HÄR GÖR DU

  • Ta en matsked bönor före varje måltid och 1-2 msk bönor och syrade grönsaker till varje måltd.
  • Alternativt en msk potatismjöl (börja med en tsk och öka över tid) utvispad i (kallt vatten eller) yoghurt.

FÖRVARING

  • Förvara bönor i tätsluten burk i kylen.
  • Det går utmärkt att även frysa ner bönor, mitt tips är att frysa ner i portioner i fryspåsar, platta till lite så blir det enklare och snabbare vid upptining.

FÖLJ OSS PÅ FB: SKÖNBÖNA

Vill du hänga lite med andra som är sugen på att testa bönlivet, så kan du hitta oss på facebook: Skönaböna
Där finns tips, tankar, recept mm, och sidan bara växer!
VÄLKOMNA!

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

3 Kommentarer + Kommentera

  • Det där tror jag inte riktigt stämmer. Nu har jag så klart tappat bort länken, men de där färdigkokta börnorna man kan köpa har ett högre GI än motsvarande hemkokta. Detta ska då bero på att fibrerna bryts ner med tiden när bönorna ligger och glötar länge i vätska. Så kh-innehållet borde vara högre och RS-innehållet lägre. Inte så önskvärt i det här sammanhanget.

  • Hej! Den senaste veckan har det stått om bönor i varje blogg här på kostdoktorn.Det handlar om resistent stärkelse.

  • Hejsan! Det framgår inte riktigt varför du vill testa bönor?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »