Att hålla kvar sötsug o behov hos Viktväktarna

2017-02-27 9:22     6 Kommentarer    Kategori: Viktminskning

Jag funderar lite vad viktväktarna har för syfte och målsättning? Att ”hjälpa” folk att minska i vikt, ta tag i hälsa och lära sig läva ett friskt och hälsosamt liv känns långt från deras innehåll.

De står för ”leva och njut och ät det du vill”… Och misslyckas! För hur det än är, för oss med sockerbegär, sockerberoende och konstant sötsug och tendens till överätning så kan jag påstå att deras modell fungerar rätt dåligt. Att uppmuntra sina deltagare att äta godis, då den ändå är sockerfri, är för mig en gåta. Godiset här i inlägget som jag nyss såg på Ica innehåller drygt 48 gram kolhydrater / 100 g (referens: en coca cola innehåller 10.4 gram/100 g).

Jag blir både upprörd och förbluffad över deras godis- & ätpolicy!

Jag undrar hur många har lyckats med viktväktarna genom att gå med en gång, gå ner i vikt och sedan levt ett sunt, smalt och hälsosamt liv därefter? Det har säkert hänt, helt säkert, jag har bara inte träffat eller hört talas om någon som efter 10 år klarar sig utan att betala viktväktarnas dyra veckoavgift samt behållit vikten.

För mig är viktväktarna en bluff till en ohållbar hälsosam livsstil. Jag har själv varit en beroende kund hos de, i ca 30 år!

Vad tycker du?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

6 Kommentarer + Kommentera

  • Jag började på VV hösten -99. Gick ned 25 kg, men det tog 1 1/2 år och kostade därför multum. Att det tog så lång tid berodde på att VV inte ens snuddade vid mitt sockerberoende, så jag tog ofta återfall och frossade — även på godkänd VV-mat. Godkänd ”mat” som pizzarullar, Special K, frysta våfflor, chokladmuffins, VV-kex… Ja, herregud. I efterhand liknar jag det vid att vara alkoholist och försöka följa ett program där man ska ta tre snapsar om dagen, varken mer eller mindre — ”allt men inte alltid”…

    Jag trodde att ”nu när jag vet hur man ska äta kommer jag aldrig att gå upp igen”. Det funkade ett tag, som det gör för de flesta; sedan började vikten krypa uppåt. Jag lade inte på mig allt och lite till inom två år, som det brukar heta att man gör efter en bantning, men 2011 var jag bara tre kilo från startvikten -99. Tänkte börja på Itrim (!) men upptäckte LCHF istället — och gick inte bara ner i vikt utan fick en helt ny personlighet. Årstidsdepressionerna och det ständiga grubblandet och ältandet satt i sockret! Jag byter aldrig tillbaka.

    Det ska tilläggas att jag uppfattade konsulenterna på VV som äkta eldsjälar — de trodde uppriktigt på det de gjorde, och de peppade och stöttade oss till max. Samtidigt märktes det att de hade order från högre ort att pusha VV-produkter, den ena sliskigare och mer processad än den andra. Minns särskilt ett gräddersättningspulver — klisterlappen med innehållsförteckningen på svenska var större än påsen. Men att mycket av VV-maten (I use the term loosely) hade massor av tillsatser var liksom inte intressant – det viktiga var antalet points per portion och att fetthalten var så låg som möjligt. På ett möte fick vi veta att det nu fanns en ost med bara 5 % fett! Suset som gick genom gruppen…

    Jag får fortfarande mejl från VV. De verkar vara lite mindre fettskrämda idag, men kolhydraterna är fortfarande kung. Sockerberoende (eller beroende över huvud taget) verkar inte finnas på kartan. Det är fortfarande bara att äta rätt och röra på sig.

    Men för att svara på frågan vad VV har för syfte och målsättning: För konsulenterna tror jag att det är att hjälpa folk att minska i vikt, ta tag i hälsan osv. För företaget är det att sälja, och då är ”återfallsförbrytare” såklart mer lönsamma än engångskunder. Jfr läkemedelsindustrin och statiner livet ut kontra läkande kost. Och som någon så klokt skrev om hur man tänker som VV:are: När man går ner i vikt ger man VV äran. När man går upp igen skyller man på sig själv — och skäms, och betalar mer till VV. Ka-ching!

    • Men det är ju de det går ut på, gäller att förstå upplägget. Friska kunder genererar inga stålar med återkommande skröpliga kunder är godis för VV.
      Kolla gärna filmen på YouTube där den som grundade VV i USA ger en bild av upplägget och hur det är tänkt sen han lagt av och kan tala fritt. Skrämmande fakta

      • Ja? Var det inte det jag skrev?

        • Det sjuka idag är ju att ohälsa är Big business överallt, fast många vill ge sken av nått
          helt annat. Och det gäller ända upp till politikerplattan. Snacka om hyckleri landet Sverige.

  • Jag har oxå vsrit med! Och gått upp efter! Allt som jag hade gått ner!! Och även sett flera konsulenter som står fram och pratar om hur bra det är!! Sen går det ett par år och så ser man typ konsulenter tjockare än nånsin!! Inte trovärdigt!!

    • Men det är ju de det går ut på, gäller att förstå upplägget. Friska kunder genererar inga stålar med återkommande skröpliga kunder är godis för VV.
      Kolla gärna filmen på YouTube där den som grundade VV i USA ger en bild av upplägget och hur det är tänkt sen han lagt av och kan tala fritt. Skrämmande fakta

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »