10 saker att tänka på som LCHF nybörjare!

2016-01-03 8:08     Kommentera    Kategori: Hälsa & Sjukdom, Viktminskning

Nytt år och nya möjligheter till ökad välmående och hälsa. För den som är nybörjare på LCHF/lågkolhydratskost, och som vill lära sig leva SOCKERFRITT – så har jag 10 tips på vägen!Ät fett och öka intaget!

SONY DSC

1. Ät fett
Det handlar inte om att man bara ska börja äta fett, utan se till att du äter tillräcklig mängd. Fettet ger energi och gör att du hållar mätt väldigt länge. Fett är INTE farligt. Inte någonstans.

2. Val av dryck
Drick vatten, bubbelvatten och vatten. Kort och gott! Bort med alla läskdryck, både vanliga och light varianter. Bort med juice, i alla former. Bort med saft. Bort med energidryck. Te och kaffe fungerar också.

3. Ät dig mätt
Ät dig mätt, men ge även hjärnan tid att uppfatta mättnadskänsla. Ät mera långsamt och försök att håll dig till en portion. Vänta 20 min innan du tar om. Det behövs oftast inte tas om då. Hunger hör inte ihop med viktminskning och hälsosam ätande. Känn alltid efter OM det är så att du är hungrig och inte bara sugen, emotionell eller firar något/belöning.

4. Variation
Lås inte in dig i en och samma sak att äta. Variera dig, sök information och alternativ. Våga experimentera, håll dig till rätt råvaror sen är det bara fantasin som sätter stop.

5. Planera och handla
Planera hur dagen, veckan ska se ut. Handla in det som behövs, men handla gärna när du är mätt så att inte hungern skapar onödiga frestelser i butiken. Läs innehållsförteckning och försök att undvika t.ex E621 (glutamat)!

6. Sötning och sockerfritt
Satsa på rena produkter och ej ersättningsvarianter. Helst att undvika sötningsmedel. Kroppen vänjer sig att bli av med behovet för sånt som smakar sött. Och det går, lätt, att leva utan sötma. Undvik även bars och ersättningsprodukter såsom sockerfria godisar.

7. Mellanmål och snacksBehövs mellanmål? Oftast inte. Om hungern smyger sig på, gång på gång, dagligen så är det oftast för att du fått i dig för lite fett under måltiderna. Men när det behövs så ha lite olika laternativ som funkar: Korv, kokta ägg, ostrullar, babybelle ostar, skinka och majonnäs, avokado, makrill – och gärna med lite extra fett i form av majonnäs eller bregott/smör.

8. Minska stressStress kan också göra det svårt att minska i vikt. Kortisol (vår stresshormon) är fettinlagrande. Stressa mindre och stressa ner genom att fokusera på aktiv vila. Träningspass är ett jättebra sätt att minska kortisol i kroppen. Aktiv vila är något du gör som får ditt fokus på annat än stressen och de som stressar dig.

9. Släng ut
Gör dig av med det onödiga som finns i kyl och skafferi. Rensa, rensa och rensa. Och släng det! Passa inte på att äta upp allt innan du börjar nya livsstilen – varför ska du lägga maten på kroppen för att sedan ta ännu längre tid på dig för att få bort den. Släng i soporna!

10. Va ärlig
Berätta för folk att du ändrat livsstil. Förklara att det är viktigt för dig att andra respekterar ditt val. Det handlar inte om att vara petig eller otrevlig. Fall inte för tjat av andra. Stå på dig och fokusera på dina mål. Varje dag, Hela tiden.

 

 

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »