Vardagsmotion… ja eller nej?

2016-09-20 11:57     1 Kommentar    Kategori: Vardagsmotion

VAD ÄR VARDAGSMOTION

Vardagsmotion tolkar jag som rörelse i vardagen utan stor ansträngning, såsom promenader, trädgårdsarbete, cykla, gå i trappor, snöskottning, städning, kratta, gräva osv – aktiviteter då du rör på dig, helt enkelt.

ÖKA VARDAGSMOTION

Om träning inte är din grej så kan du alltid medvetet öka vardagsmotionen. Det förbättrar din allmänna hälsa! Endorfiner ökar och hjärtat får jobba lite mera vilket är bra. Genom att röra på dig, istället för att vara stilla, ökar du din förbränning. Stora muskelgrupper runt mage, ben och rygg aktiveras. Blodsockret blir bättre, mera jämn när du rör på dig och påverkar då insulinmängden i kroppen. Flåset förbättras och rörligheten ökar, du får mera energi.

TIPS PÅ VARDAGSMOTION

  • Gå/cykla istället för att ta bil eller buss.
  • Använd trappor när de finns.
  • Parkera längre bort på parkeringar.
  • Kliv av bussen några hållplatser före din hållplats.
  • Kratta! Ta även grannens trädgård!
  • Stå upp och jobbar vid skrivbordet (om du har en höjbar sådan).
  • Damma hela huset.
  • Ha promenadmöten på jobbet.
  • Gå en vända runt huset när du kommer hem och lämnar huset, varje gång.
  • Ring en vän och promenera tillsammans.
  • Gör 20 sit-ups när du lägger dig eller vaknar på morgonen.

Jag tog tag i krattan och blev rejält svett kan jag säga. Och det känns så himla skönt. Vardagsmotionen ska inte underskattas! Just do it! 🙂

 

Save

Save

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

1 Kommentar + Kommentera

  • Jag skulle vilja lägga till ”Sjung!” på listan. Det är friskvård, och man behöver muskler för att sjunga.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »