Otroligt intressant om LCHF & träning

2011-10-04 0:08     Kommentera    Kategori: Träningskost

Under LCHF seminariet i Bergen så pratade även hjärtkirurgen Thomas Geisner om LCHF / lavkarbo och träning.  Detta såg jag verkligen fram emot.  Har inte hört så många prata om ämnet, även om jag själv vet av erfarenhet att det funkar toppenbra att kombinera träning och LCHF.

Thomas GeisnerThomas Geisner

Thomas har en enorm kunskap och framkom som saklig, lugn och sympatisk.

Enligt Thomas så behöver man inte socker/kolhydrater för att fylla på glukogenlagren för att träna maximalt.  Det är viktigt att ta det lungt under några veckor från det man ändrar sin kost till ett låkholhydratskost, så att kroppen hinner ställa om.  Kroppen skall lära sig att gå på fettdrift och inte kolhydratsdrift som huvud energikälla.


tvillingar på bild

Thomas Geisner:

Vad är kroppen byggd för? Vilka gener har vi? Han berättar om tvillingar som har samma gener men används olika och ser HELT olika ut i kroppen. Du väljer vilka gener du vill använda.  Människokroppen är helt enkelt anpassningsbar.  Tex en vikt lyftare springer inte marathonlopp och en löpare tävlar inte i tygndlyftning!

På stenåldern var vi jägare och samlare i 2.5 mil. år.  Träning då var jakt!

  • Rask gång fram till bytet (uppvärmning)
  • Krypning och smygning (uttöjning)
  • Angrepp (sprint, hopp, kast)
  • Bäring och styckning (styrka)
  • Äta nästan omdelbart efter fångsten.

Vad ger bästa hälsoeffekter:

Kombination av styrke och konditionsträning ger störst effekt för kroppen.

VARIATION är mest effektivt, ger nya signaler så att kroppen känner att den förberede inför nästa gång. Det är mellan tränaningen som kroppen förbereder sig. Då blir den starkare inför nästa träningspass. Simma, springa, styrka, Zumba mm då förbereder sig kroppen och gör den starkare. Detta sker EMELLAN träning inte under, då bryter man ner kroppen. Det är därför viktigt med variation, annars förbereder sig kroppen ‘bara’ på samma träningsform hela tiden.

Vad är mest effektivt:

Övningar med balansen och stabilitet är bäst enligt Thomas.

Hög intensitet (intervallträning) ger mycket effektivitet. Det ger högre fettförbränning.

Växthormon – viktigt med sömn, den funkar som bäst i 10 timmar efter du somnat…  Du lägger alltså inte på dig av det du äter efter träning, av fet mat alltså!

All träning som varar längre än en minut så är fett en mycket viktig källa för energi.

Det har gjorts en studie som visade att den som gick på kolhydratsdrift kunde träna i över 200 tim och den som gick på lchf 80 timmer. Detta var dock för att dem hade endast ätit lchf i 1 vecka och tränade då samma vecka – då  gjordes studien.  Det tar 3 veckor för kroppen att ställa om till fettdrift! Det förklarar skillnaden.

Fett som drivkraft

Det är otroligt viktigt med kalium och natrium (natrium salt) berättar Thomas vidare.  Man måste äta nog med proteiner ANNARS bränner kroppen av musklerna, och det vill vi inte.  Äter vi vanlig LCHF kost så får vi i oss bra med kalium och natrium säger han.  Jag frågade faktiskt om man skulle fundera på tillskott men det behövde man absolut inte om man åt LCHF!

Mat efter träning:

Proteiner inom 2 timmar Kött, fisk, skaldjur, ägg…

Frukt är fruktos, tar längre tid för kroppen, måste omvandla fruktosen först.

Insulinstigning får man inte under träning. OM du äter kolhydrater – träna inom 10 minuter för då höjer inte kolhydraterna insulinet. (Detta visste jag inte alls, har aldrig hört förut).

Thomas föreläsning var sååååå bra och intressant! Skulle gärna lyssna en gång till och ännu mera! Ser fram emot mera från honom.

Thomas säger att LCHF och träning passa alla.  Håller helt med!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »