Monique’s träningsresa

Jag verkligen älskar träningen! Ett beroende helt klart!

Jag har alltid tyckt om dans och aerobics sen jag var ung tonåring! Aerobics har jag gått på genom åren, lite sporadiskt.

Styrketräning har INTE varit min grej! Var livrädd för alla maskiner och vikter! Bara att vistas inne i gymmet var otäckt.

I och med min viktminskning så insåg jag hur mycket mer energi jag började få! Bytte gym till ett mera familjärt ställe och tänkte börja träna regelbundet.

Energin bara började flöda.  Jag gillar utmaning på ett pass, mycket tänk och koordination.

När man tränar så sätter det igång endorfiner så att man känner sig otroligt pigg och glad efteråt. Sällan, eller aldrig träffar man någon som lämnar gymmet sur och grinig!  Det är bevisat – man blir pigg av träning och det ger en positiv effekt på humöret!

När vikten gick neråt så kände jag hur huden började hänga! Det ville jag inte… Aerobics gör ju inte susen för det, där är det hjärtat/konditionen som får träning! Det var bara att börja i gymmet! Började bygga på med lite tyngre vikter, och så småningom läste jag mig till mera kunskap och gick även till en PT (personlig tränare) för att få tips om lösa vikter! Började med enkla övningar – och jag upplevde träningsglädje även när jag styrketränade! Jag såg resultat, kände mig starkare för varje gång och lite stolt att kunna använda så mycket fria vikter.

När man jobbar med fria vikter är det viktigt att man gör rätt och får bra stabilitet i kroppen! Man jobbar med flera muskler och muskelgrupper samtidigt. Med maskiner är det lite ’tryggare’ då oftast maskinen i sig ger stabilitet genom att man t.ex sitter med ett rakt ryggstöd – men då tränas färre muskler!

Oftast tränar kvinnor för lätt, alltså utan att bli svettiga. Skall man lyfta vikter, så vill man ha resultat! Resultat får man genom att lyfta så pass tungt så man inte orkar lyfta mera på slutet! Man skall ta i och bli svettig!

Jag började löpa på löpbandet som uppvärmning… Minns första veckan, då orkade jag springa i en hel minut! (så dåligt – men mitt bästa) och jag kände hur rumpan dallrade… Jag hade som mål att varje vecka öka med minst en minut! Och det fungerade (då tränade jag 3x/vecka)!  Efter några veckor så kunde jag springa 10 min och 15 min! Helt otroligt tyckte jag! Det gav mig en enorm kick!

Inte sååå stora men formade och stenhårda biceps

Jag såg hur mina armar började ta form. Musklerna började synas och de blev hårdare när jag spände dem! Styrketräningen var kul

och gav fantastiska resultat! Först gick jag runt med mitt lilla papper där det stod vad jag skulle göra och hur många gånger, bra att ha när man är nybörjare… Men sen ville jag börja bygga

muskler! Köpte en otrolig bra bok om träning (inte LCHF tyvärr) men jag struntar i bokens mattips -  träningstipsen dock var/är helt wow! Älskar denna bok!

Tog kopior på deras övningar som jag tyckte såg roliga ut, mycket med pilatesboll och hantlar – det gillar jag! Väldig bra träning! Hade med mig en liten bok där jag hade klistrat i bilderna så jag skulle komma ihåg exakt hur jag skulle göra… Det är efter denna bok som jag tränar än idag! Fast jag kör 2-3 muskelgrupper åt gången och inte flera som står i boken. Antal set och repetitioner gör jag som det står :12x hyfsat lätt, 10x tyngre  8x tungt,  6x väldigt tungt och åter 12x lite tyngre än första 12an.

Mellan varje skall man vila men då kör jag en annan muskelgrupp, jag vilar sällan mellan set’en eftersom jag kör en annan del av kroppen. När jag kört den första omgången och hamnat på sista 12an då kör jag direkt en 12a med nästa övning för samma muskelgrupp, då UTAN vila emellan. Alltså 12x sen vila den muskeln, 10x vila muskeln, 8, 6 osv sen 12 igen och då ingen vila utan direkt till 12 i nästa övning, vila 10x, vila osv! Endast när man kör för samma muskelgrupp, annars vila emellan!

Har man kommit igång o kört några veckor så tror jag att det löser sig och ’träningskicken’ kommer! Kombinerat med bra kost, LCHF, bra skor och träningskläder – så kan det bara bli bra!

Framförallt ska man uppleva träningsglädje!