Mjölksyrade grönsaker – nu så!

2017-08-09 13:40     9 Kommentarer    Kategori: Mjölksyrade grönsaker

Nu har jag hittat Tistelvindens mjölksyrade grönsaker och bönor! Dessa fanns på Ica Maxi i Karlstad, i kyldisken på grönsaksavdelningen. Utbudet var jättestort och jag köpte på mig ett antal burkar. De är ekologiska och OPASTÖRISERADE (viktigt!).

När det står mjölksyrad innebär det att innehållet (grönsakerna) har själva bildat sin egen syra via mjölsyrebakterier, dessa bakterier finns naturligt i grönsaker. Det är en konserveringsmetod som gör hållbarheten bättre genom att de levande bakterierna skapar en miljö som är syrlig.  Mikroorganismer gör att de blir fermenterade och hela processen ger en unik arom och smak som annars ej finns i grönsakerna som råa, kokta eller inlagda i ättikslag.

Det är just dessa levande bakterierna som är bra för kroppen – och det är genom mjölksyrade eller fermenterade grönsaker. Det är viktigt att det är opastöriserade grönsaker (ej förkokta/uppvärmda). Genom pastörisering så försvinner själva nyttigheten och de goda bakterierna.

Bland Tistelvindens produkter finns även KIMCHI. Kimchi har sitt ursprung i Korea och är en mjölksyrad grönsaksblandning. Det finns olika styrkor (hot och medium) och är en blandning av kål, lök, ingefära, chili, lök – gott som tillbehör.

Mjölksyrade grönsaker är ett toppen komplement till resistent stärkelse i form av potatismjöl med vatten och/eller bönor. Mera om detta HÄR!

Fördelar med mjölksyrade grönsaker:
Eftersom dagens allmäna kost är fylld av ‘skräp’ (helt enkelt) och att kroppen dessutom utsätts för stress och föroreningar så behöver tarmen BRAIGA bakteriekultur. Med mjölksyrade grönsaker så får tarmen det absolut bästa den kan få och ska då även öka immunförsvaret och motverka bla. depression.

Min bror från Sydafrika är expert på ämnet, gissa om jag mjölkar honom på info nu? 


Han har jobbat med denna form av kost och hälsa i 25 år och hjälper bla cancersjuka… och egentligen alla former av sjukdomar och det mesta som har med hälsa och livsstil.

Jean-Pierre le Roux finns här.

Mera om fördelarna med opastöriserade mjölksyrade grönskaer.
”Bla har det gjorts forskning på möss med MS. Mössen med helt förlamade ben började gå igen – utan några biverkningar – bara för att de har fått dricka lite ”snälla” bakterier”.

Mycket spännande allt detta! Skriv gärna en kommentar om dina tankar kring ämnet, tacksam för allt – tillsammans kan vi hjälpa varandra!

Tistelvinden

Surtantens

 

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

9 Kommentarer + Kommentera

  • En del surkål som säljs som kylvara i butik innehåller eller kan innehålla konserveringsmedel. Det är främst de sorter som säljs i plastpåsar om 500 gram, t ex ICA I love Eco, Coops Änglamark och någon sort på Willys. Samtliga är importerade. En påse kostar ca 15 kr där jag brukar handla. ICA:s och Coops importeras från Holland och Willys från Balkan. Har du någon aning om hur konserveringsmedel kan påverka mjölksyrebakterierna?

  • Älskar verkligen syrade grönsaker, men har inte alltid gjort det! Började med en gaffel om dagen ungefär och nu kan jag få riktiga cravings och stå och käka rätt ur burken.. Favoriterna just nu är Kimchi och Borsch.

  • Intressant – på några av Tistelvinds produkter står det inget om att dem är opastöriserade (bla Rödkål) men att det har värmts upp till 45C – inte mycket, men jag undrar om dessa har kvar dom viktiga bakterierna? Nån som vet?

    • Jag frågade Jean-Pierre (min bror) som är expert på ämnet och jobbat med detta i 25 år. Han säger att det finns en gräns på 37° fast den är inte hårfin. Så 45° kan vara helt ok, men några bakterier kan ha dött men som sagt inte helt hårfint – så det kan funka ganska bra. Optimalt är ingen uppvärmning alls.
      Hoppas det kan hjälpa. Kramar Monique

  • Rödkålen är supergod! Jag blandar någon syrad produkt till den vanliga salladen tillsammans med bönor. Så gott

    • Härligt… Rödkålen ser ut att vara något uppvärmd (såg en annan kommentar här i inlägget) – du kan läsa om det där om du vill…
      Tack för tips också!

      • Bra att du uppmärksammade mig på det. Den får fungera som smaksättare till sallader men för magen kan jag välja andra alternativ

  • Alltså, jag ”glömmer” eller förtränger att jag bör ta lite till varje måltid för jag ännu inte lärt mig gilla smaken.
    Har morotsvarianten hemma nu. Men- bara att testa sig fram mellan produkterna.
    Dessutom läste jag någonstans att även samma sort kan smaka olika eftersom det är en levande kultur!

    • Kimchi, den milda är supergod tycker jag – men lite annorlunda… Kan behövas vänja sig vid. Har inte testat morotsvarianten än, men har den i kylen. Spännande detta!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »