5:2 diet, svält, ätstörningar och debatt…

2013-09-05 13:05     19 Kommentarer    Kategori: Media

Tänk vad kost upprör och berör! Här är nästa debattartikel, SVT.se: Att leva nära svältgränsen ger ett hälsosammare liv

Debatt på SVT ikväll kl 22!

debattj

Jag har själv inte testat 5:2 och är inte sugen på det heller, inte än iaf! Jag vill inte gå och vara hungrig två dagar i veckan, och jag vet att jag är lite känslig och blir lätt för upptagen av mat och att äta om jag inte håller mig nöjd och mätt på en lagom nivå. Jag tror inte 5:2 diet är något för den som har ätstörningar eller andra negativa beteenden kring mat och kost.

Vad tror du?

 

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

19 Kommentarer + Kommentera

  • Link exchange is nothing else however it is simply placingg the other person’s blog link on your age at proper place and other person will also do similar in favor of you.

  • Jag räknar inga kalorier alls. Jag äter precis som vanligt, fast jag hoppar över frukost och lunch. Uppenbarligen funkar det också…
    http://bradpilon.com/weight-loss/fasting-for-weight-loss/what-to-eat-after-you-fast/

  • Hej
    Jag har ätit LCHF i två år för att få bort de ca 6-8 kg övervikt. Har gått ner ett par kg totalt men mår iaf mycket bättre och har aldrig ont i magen. Testade 5:2 övertygad om att jag skulle svälta ihjäl men …nä dog inte och var inte särskilt hungrig. Nu har jag kört sen slutet av juli och kg rasar av. Måste säkert övergå till 6-1 för att inte bli för mager. Jag är inte så strikt på KH på fastadagarna men försöker. Vill iaf äta mina 500 kcal och då helst i form av soppa för fastakänslans skull. Normalt kör jag 16/8 till min LCHF men det har inte hjälpt vikten på traven. På mina 5:2 äter jag spenatsoppa men en skvätt grädde i och gärna het tomatsoppa efter eget recept med färsk ingefära, sambal olek och vitlök. Ibland innan träning lite kesella med några hallon och vaniljpulver. Dricker massor av goda teer, kaffe och vatten. En bra effekt förutom viktnedgången är att jag inte orkar äta lika stora matportioner på ätardagarna som tidigare. Blir mycket snabbare mätt. Jag mår superbra och blir inte hungrig då jag fastar. Går bättre för varje gång, tror att kroppen vänjer sig och jag längtar till mina fastadagar. Tränar på dessa utan problem. Vägde 69-70 när jag startade och nu 64.9. Känner att jag kan ta något till fikat ibland och för en gångs skull njuta av det jag äter utan att gräma mig. Jag kommer att köra på så länge som jag mår bra.
    Kram och trevlig helg
    Stina

    • Kul att läsa, intressant! TAck för att du delar med dig Stina, det uppskattas! Jag kanske ska våga mig på och testa då, vore ju lite spännande trots allt! 🙂

  • Jag kände mig lite sugen på 5:2 efter dokumentären med Michael Mosely, troligen för att jag slutat gå ned i vikt trots att 15-20 kilos övervikt fortfarande hängde kvar runt min lekamen. Men jag har heller inte lust att späka mig o gå hungrig 2 dagar i veckan. Sen halkade jag in på 16:8 utan nån ansträngning alls. Jag står kvar på min platå, så jag får väl stå där tills kroppen ev beslutar sig för att släppa efter igen.
    Idag så var jag på utbildning hela dagen och vid vårt bord så hade två tjejer ett jättesug och gick och köpte en massa godis som de ställde fram (på vårt bord). Efter det så började den ena (med munnen full av Ahlgrens bilar) att berätta att hon minsann körde 5:2. Jag påpekade lite stillsamt att det ju inte direkt var meningen att man skulle äta en massa godis när man inte fastade för då föll ju hela grejen liksom, och att orsaken till att man inte skulle fasta 2 dagar i rad var att man inte skulle överäta dan efter avslutad fasta inte att kroppen ställer in sig på svält efter två dagar.
    Föll ju inte i så god jord precis. Sen måste jag få skryta lite: För första gången i mitt liv (nästan) så satt jag där och tittade på när de andra tre glufsade i sig allt godiset och var inte ens det minsta sugen! Jag hade ju varit hemma på lunchen och ätit samt tagit en bulletkaffe så jag var ju mätt o glad även 2 timmar efter lunch…

    • Starkt gjort!!

    • Åh vad skönt när det suget är helt bortblåst! GRATTIS! 🙂

  • Jag avhåller mig från 5:2 eftersom jag upplever att det triggar igång osunt tänkande kring mat, Jag blir för fokuserad och kan inte äta normalt när fastan är slut, Då vräker jag i mig allt. Däremot fixar jag lätt 16:8 dvs hoppa över frukost och äta vid 12:00. Inga problem. Jag hinner inte bli för hungrig och för fokuserad. Rent teoretisk kan troligen de positiva effekterna ända uppnås. 🙂

    • Känner igen mig lite i detta… men har iof inte testat själv, jag bara tror att jag skulle reagera så!

  • För mej har 5:2 varit ett sätt att bryta fokuseringen på mat. Det har varit riktigt skönt de dagar jag fastar att slippa ut och jaga mat på lunchen och försöka hitta nåt vettigt ätbart. Jag köper en flaska gott vatten och sätter mej i parken och läser tidning i stället, eller tar en promenad i det vackra vädret.
    På jobbet pimplar jag roiboos eller grönt te och tar nån sked med örtsalt av och till och mår hur bra som helst.
    Jag gör det främst för att vässa mina blodvärden, men det HAR gjort sitt på vikten också.

    • Jätteintressant! Tack för att du delar med dig! Vad äter du på dina fastedagar?

      • Jag äter ingenting i 22-24 timmar, bara dricker te och vatten (och salt!), och äter en vanlig LCHF-middag med min man efter jobbet.
        Har hittills givit -5kg och 9 cm i midjan på 9 veckor :-). Blodvärdena har jag inte fått reda på än.

    • För mig är det som för dig Eva. Jag har bestämt dagen innan vad jag ska äta på min fastedag, och jag behöver inte föra en kamp i hjärnan; jo, men en ruta 90% choklad kan du ju ta, eller, kanske två, det är ju ok, eller; asch, lite nötter och ost innan maten är ju ok, fast jag hade tänkt att inte småäta idag.

      Vi är ju alla OLIKA, för vissa så skulle det vara katastrof med 5:2, och för vissa passar det bra. Det har, precis som för Eva brutit ett sätt att bryta fokusering på mat.
      Med LCHF bröt jag fokuseringen på vad för GOTT jag skulle unna mig att äta nästa lunch, middag osv. Nu äter jag GOTT varje måltid! 5:2 har hjälpt mig att bryta den sista (?) biten, småätandet och även att inte äta så stora portioner (för jag kan äta MYCKET).

      Men som sagt, inte för alla, och passar det inte, så ska man avbryta!

      • Vad äter du på din fastedag? Jag blir ju lite nyfiken…

        • Jag äter som vanligt, LCHF till middagen. I måndags ca 125 g bacon (tulip) och 1 ägg. I onsdags ca 1 kycklingbröstfilé och 0,5 dl gräddsås. Bladsallad och lite gurka till maten. Annars bara kaffe, vatten och te. Inga problem.
          Det är väl egentligen det enda, att man får dra upp proteinet och ner på fettet de dagarna om man ska få till lite volym på maten.

          • Ok så då blir det mindre fett, ganska självklart då det är så kaloririkt… Men usch att börja räkna kalorier… *SMILE* men lite nyfiken är jag!

        • Hei
          Det virker som det er to forskjellige 5:2 dietter det snakkes om. Den versjonen jeg baserer meg på er HALV-faste i 22 – 24 timer. Jeg har testet ut dette nå i 3 uker kombinert med lchf, og det fungerer veldig bra! Jeg spiser siste måltid rundt kl 18, og ”halvfastedagen” drikker jeg fett-kaffen på morgenen og deretter typ ett egg til lunch og tilslutt vanlig middag rundt kl 18 igjen. Fra kl 18 den ene dagen og frem til kl 18 neste dag, spiser jeg da rundt 500 – 600 calorier.
          Med lchf som basis, er det enkelt å spise en lite i 24 timer, og jeg ser at de siste kiloene som har sittet fast et par år nå, er i ferd med å forsvinne.
          Virkelig faste 2 hele dager – i prinsippet da opp til 36 timer – virker ikke fristende. Jeg alt for glad i mat til det 🙂
          16:8 har ikke fungert så bra for min del – da må jeg jo passe på hver dag – mens med 5:2 spiser jeg som jeg pleier 5 dager, og bare 2 dager disiplinerer jeg meg.
          Med kolhydratrik kost ville dette ikke fungert – da ville jeg overspist de andre dagene – men med lchf fungerer det bra!

  • Jag är helt övertygad om att jag skulle hamna tillbaka i snurran av hetsätning med denna diet. Har gjort det förut :-).

    • Då har ju du den erfarenheten, bäst att avstå tycker jag också då!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna en kommentar tillHelene

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »