Oral-B tandkräm ger skrämmande biverkningar

2017-12-08 9:48     7 Kommentarer    Kategori: Livet

I morse var jag med min minst dotter, 13 år, till tandhygenist och tandläkare för sin årliga koll. Förs var båda tandhyganisten och tandläkern mycket imponerad över dotters fina tänder. Inte ett hål så länge hon levt. De konstaterade själva att här var en tonåring som inte åt mycket socker och inte drack juice, saft, läsk eller energidryck. Roligt att höra så klart.

MEN… hon hade lossnande trådar av hud i munnen (munnens slemhinnor lossnar) . Tandhyganisten varnade för det och rekommenderade byte av tandkräm. Det är inget farligt men inte så bra heller. Lisa har precis börjat använda Oral-B tandkräm i tron att den skulle vara väldigt bra. Själv testade jag den och gillade den INTE. Den var söt, stark och obehaglig. Jag använder ekologiskt men det klarar inte dottern av (gillar inte smaken). Vi berättade vilken tandkräm Lisa nu använde sedan några veckor och fick som svar att det är tyvärr det märket som ger dessa biverkningar. Mycket otäckt! De skulle tydligen göra en stark tandkräm, men den blev för stark åt alla håll!

Tydligen är det en känd biverkning att huden från inne i munnen lossnar.

Det jag funderar på, hur kan en sådan tandkräm få finnas kvar på marknaden??? Vill härmed varna andra för denna, som annars ska vara så bra, hemska tandkräm!

 

Save

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

7 Kommentarer + Kommentera

  • Vill påpeka att det hjälper inte tillräckligt att skölja munnen och gurgla noggrannt. Jag gjorde det med 2 stora koppar vatten varje gång och det gjorde väldigt ont ändå.

    • Usch!

  • Oral B Gum and Enamel repair ger mig fruktansvärda smärtor i ändan. Andra tandkrämer kan ge mig samma sak, men just Oral B är riktigt illa. Det är så pass illa att jag inte kan använda det märket. Oral B Pro gör så att det bildas trådar av munnens slemhinnor, även det riktigt illa. Ur munhygienssynpunkt är det bra produkter, men tyvärr är biverkningarna så pass illa att det är bara att glömma bort.

    • Verkligen otäckt! Tack att du delar med dig!

  • Då är jag inte ensam! Jag har fått sår i munnen och sveda. har inte kunnat äta något som varit hårdare än banan, eftersom det har gjort vansinnigt ont i munnen av hårt bröd mm. Tandborstningen har varit en ren plåga. Var till läkaren, eftersom jag trodde att det var en allergi av min nya diabetesmedicin. Tänkte inte på att jag även bytte tandkräm vid samma tillfälle som jag bytte medicinen. Har nu tagit bort medicinen, men fortsatte dock med tandkrämen, eftersom jag inte kopplade ihop såren i munnen med den. Nu vet jag, har bytt tandkräm, och jag börjar så sakta läka ihop med alla mina sår i munnen. Gurglar mig inte heller längre med Nystimex, som jag fick av läkaren. Förstår inte heller varför det åtminstone inte finns en varningstext med ev. biverkning på tandkrämstuberna.

  • Vilket sammanträffande. Jag tvingades sluta använda Oral-B för cirka en månad sedan då jag plötsligt fick smärtsamma blåsor i munnen. De blev så illa att jag knappt kunde borsta tänderna på grund av svedan. Jag misstänkte att det berodde på tandkrämen eftersom jag inte använt det här märket tidigare och böt till en som jag köpte på hälsokostaffär. En vecka efter bytet hade blåsorna försvunnit. Jag har aldrig varit med om något liknande med någon annan tandkräm.

    • Ja usch! Bra att du bytte oxå!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »