Tankar kring viktminskning, förnekelse, fasta och känslor!

2017-04-19 12:15     5 Kommentarer    Kategori: Livet

Det här är ett ganska jobbigt och tungt inlägg för mig. Att ‘erkänna’ att jag ökat i vikt, att min bild på mig själv har ändrat och inte bara min bild. Utan jag har gått upp i vikt den senaste tiden (typ 1,5 år) – långsamt. Det har smygit sig på. Jag har ju vetat, märkt på kläder och direkt känner hur mitt gamla beteende återkom (ej ätbeteende) men tankar och beteende runt förnekelse.

Förnekande beteende:

  • Jag har bla. undvikit vågen, det jag inte vet, det behöver jag inte ta tag i!
  • Jag har använt de kläderna som är mera rymliga, så det känns inte lika tydligt som med mina jeans.
  • Jag tar mindre kort på mig själv, vill inte att andra ska ta kort på mig.
  • Ska ta tag i träningen när jag tappat några kilon först…
  • Äter bär och smoothies mera ofta, för att det är klart jag ska oxå ‘unna’ mig.
  • Undvikar speglar mera.
  • Ska ta tag, snart. Fast snart kommer ju inte. Saker kommer i vägen: Kurs, hotellboende, påsk, fester…

Det här är inte kul att erkänna, verkligen inte. Jag är ju jag – LCHF Monique! Och jag äter LCHF – där ändras inget. Dock har det lutat mer åt det liberala hållet. Liberalt FUNKAR INTE för mig. INTE!!! Jag har heller inte tränat som tidigare, eller nästan inte alls då jag både dragit med seg förkylning, hosta och bihållsinflammation detta år (ursäkter o ursäkter).

Nu ska jag ta tag! I allt! Ätande, striktheten och träning. Har anmält mig till danskurs vilket känns fantastiskt roligt – nu ska det dansas 1-2 ggr i veckan. Börjar där, min förhoppning är att även hitta glädjen i styrketräningen igen.

Jag kickstartar nu med äggfasta och sen periodiskfasta med extrem strikt LCHF. Nu är det ingen lek. Det är på allvar och jag ska fixa detta. Mitt mål är 5 augusti – då ska jag ha minskat 15 kg! (Jag vet att ni är många där ute som tänker men herregud så mycket, men jag lovar – det behövs!) Och då pratar jag ingen ‘undervikt’ som mål.

Förendrade beteende:

  • Äggfasta i fem dagar.
  • Vanligt i 2-4 dagar sen äggfasta igen. Repeat.
  • Träning minst 2 dagar i veckan.
  • Strikt LCHF – inga undantag.
  • Våga väga mig och inte ‘gå under’ vid besvikelse.
  • Positiva tankar att det är klart jag kan! Jag har gjort det tidigare.

Så nu vet ni hur det ligger till! Och steg ett var att vara öppen och ärlig här på bloggen! Nu kör jag! Om du vill hänga på så kan du leta upp min Sommarutmaning 2017 på facebook!

Vill du veta mera om äggfasta så skrolla ner på sidan eller klicka här.

Så här fungerar ÄGGFASTA:

  • Ät 6-12 ägg om dagen plus en msk fett till varje ägg. Fett bestående av smör, majonnäs, kokosolja.
  • Kör äggfasta i 5 dagar, sedan går du över till strikt LCHF, börja sedan om i några omgångar.
  • Drick vatten, 6-8 glas per dag.
  • Te och kaffe är tillåtet.
  • Fettte, fettkafffe och ägglatte är också tillåtet.
  • Max 200g ost kan du lägga till om du vill det.
  • Kryddor och örter är tillåtet.
  • Äggfasta är för att kicka igång en önskad viktminskning, kan vara bra om du stått stilla ett tag eller vill boosta igång kroppen.

Tips på äggkombon:

  • Stekta ägg med en skiva ost på
  • Äggmos – kokta ägg mosat med kryddor och smör eller majonnäs
  • Omelett på ägg och smör, lite persilja är gott till
  • Äggröra med extra smält smör i pannan
  • Ägglatte – 2 dl kokande vatten, 50 g smör, 1-2 ägg – mixa med mixerstav och ha gärna lite kanel i
  • Plättar på ägg och smör med lite kanel på
  • Fettkaffe – kaffe med 20-40 g smör eller smör kombinerat med kokosolja

Menyförslag:

  • Frukost
    2 kokta ägg med smör eller majonnäs, fettkaffe.
  • Lunch
    Omelett på 2 ägg med smör, persilja och 1 msk riven ost.
  • Mellanmål
    Ägglatte eller 1 kokt ägg
  • Middag
    Äggröra på 2 ägg och 2 msk smör, vitpeppar och cayennepeppar och salt
  • KvällsmålFett-te eller ett kokt ägg med 1 msk bregott/majonnäs

Undvik äggfasta om du:

  • Är gravid
  • Har ätstörningar
  • Får tvångstankar kring mat
  • Är deprimerad
  • Inte står ut med så mycket ägg

Save

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

5 Kommentarer + Kommentera

  • Toppenbra Monique. Vi är många LCHF:are som går upp och ner, växlar mellan liberal och strikt kost. Inget konstigt eller ovanligt. Även LCHF:are är människor, jojomän! Tack för inspirationen.

  • Tack för din ärlighet. Det här visar ju att det är precis som du säger i din bok
    , Lchf på riktigt, det går inte att släppa taget. Man måste vara konsekvent och på sin vakt, hela tiden. Tröttsam och den enda vägen. Jag kommer att fortsätta följa dej.

  • Det klarar du jag har följt din blogg i flera år och det har märkts på dina recept. Jag har faktiskt funderat och tänkt fråga men inte kommit mig för. Men du är den bästa lchf bloggen jag känner till och lycka till.

  • Jättelycka till! Du kommer att klara av det galant! Heja heja!

  • Bra! Steg ett är att tydliggöra problemet.
    Jag är på. Dock inte äggfastan eller periodisk fasta. Är matmissbrukare och lider av utmattade binjurar men kör strikt LCHF vid din sida.
    Så klart du kommer klara det. Du är tydlig, har en plan, är transparant och bjuder in andra att följa dig, delta och hurra i processen.

    Hejja oss!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »