Mjölk & LCHF

2012-03-30 7:44     Kommentera    Kategori: LCHF teori


Det är många som frågar om man ‘får’ dricka mjölk om man äter LCHF. Senaste gången jag fick frågan var idag på tåget till Stockholm, av damen som satt bredvid mig.

Hur är det med mjölk och LCHF?
Det jag brukar säga är att ett glas mjölk är en hel del kolhydrater. Min uppfattning är att mjölk är bra när man ammar och när djur diar, men behöver vi mjölk efter det?

Det jag funderat en del över är ska ‘vi’ dricka så mycket mjölk som vi gör, framförallt här i Sverige är det stora mängder som konsumeras. Ska barnen dricka mycket mjölk?

När jag var i LA på Ancestrial Health Symposium så lyssnade jag lite dåligt på den allra sista föreläsaren, vilket jag idag ångrar. Det varn en forskare som forskar i Lund (har jag för mig) om just mjölk. Och dess negativa egenskaper. Han fick en fråga om när ska barn sluta dricka mjölk? Jag minns så väl hans svar: ‘Barn ska inte börja dricka mjölk!’ Det är endast till för ammning.

På en föreläsning som jag nyligen var på så pratades det om laktoskänslighet och hur det har lavinökat de senaste åren, framförallt det senaste året. Är det pga överkonsumption av mjölk? Jag vet inte, men det är intressanta frågor tycker jag.

Läser här en artikel om mjölk – ‘Mjölk är livet – oslagbar näringsdryck eller fettbildande och rentav skadlig?’

Misstänker en viss inblandning av livsmedelsverket i artikeln… ‘Vi bör få i oss en halv liter mjölk per dag, då mjölk innehåller livsnödvändiga ämnen som d-vitamin och kalcium?.

Svenska Dagbladet gjorde nyligen en granskning på 42 forskninsstudier som visade 37 samband mellan högt intag av mjölk och porstatacancer. Orsakaen tros vara kalciumet. (Hittar inte länken nu, någon som har den så klistra gärna in den under kommentarer).

Tydligen så är svenska män över 65 år storkonsumenter av mjölk, och de hör till de mest drabbade i världen av just prostatacancer.

Vidare läser jag att enligt studier i England och norge kan barn i autismspektrat bli mera aggressiva när de dricker mjölk. Också intressant men saknar källa på det. Borde ju givetvis vara med i artikeln tycker jag.

MJÖLK

Mjölk innehåller 18 (av 22) näringsämnen.
Mjölk innehåller ej vitamin C, järn, vitamin E & koppar.
Förutom vatten består mjölk av kolhydrater (laktos), protein och fett.
Mjölkprodukter svarar för ca 30 % av proteinbehovet.
Ost är den bästa proteinkällan.
15g ost ger lika mycket kalcium som 1 dl mjölk.
100g ost ger dagsbehovet av kalcium.

Mjölk kan bytas mot:

Ost
Yoghurt
Fil

Kalcium

61% av det kalcium vuxna får i sig i Sverige är från ost och mjölk.
Mera än 50% av Svenska män får i sig mera än den rekommenderade dagsbehovet, dvs 800 mg/dag.
30% av Svenska kvinnor 15-74 år får dock i sig för lite kalcium.
Dagsdosen är dock ganska lätt att få i sig om man äter LCHF tex via ost, fet naturell yoghurt…
Kalcium finns även i broccoli, ägg och vitkål.
Det finns 120 mg kalcium i 100 yoghurt.
Det finns 72 mg i 100g grädde.
Det finns 880 mg i 100g ost.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »