Fritt fram för ägg…

2015-10-20 11:02     1 Kommentar    Kategori: LCHF teori, Måltider

aggj

Blir bara glad när budskapet syns flera gånger. Det är hälsosamt och nyttigt med ägg, hur mycket ägg som helst! Bort med gamla myter!!!

I SVD idag så står det klart och tydligt:
Är det farligt att äta för mycket ägg?

”Ät ägg för tusan! Skälen till att låta ägg ingå i den dagliga kosten är många. Ägg är ett av världens bästa livsmedel då det är få näringsämnen som saknas.

100 gram ägg innehåller i snitt:

• 141 kcal • 12,6 g högkvalitativt protein • 10,1 gram fett fördelat på 4.5 gram enkelomättat fett, 2,8 gram mättat fett och 1,2 gram fleromättat fett • 0 kolhydrater

Näringsinnehållet i ägg påverkas av näringsinnehållet i hönans mat, det kan därför skilja något mellan ekologiska ägg och konventionella ägg, samt om hönorna går ute sommartid.

Även sättet vi tillagar äggen på påverkar innehållet något. Ägg är en källa till vitamin E, vitamin A, vitamin B12, vitamin B6, vitamin D3 zink, folat, selen, jod med mera. C-vitamin är i stort sett det enda som ägg inte innehåller.”

Yes! Bara att fortsätta med vår goa ägg… Och jag lägger till, gärna ekologiska! Det är skillnad!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

1 Kommentar + Kommentera

  • Ja, ekologiska ägg ska det vara, de är så goda.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »