Filmad om att nätverka!

2015-11-07 8:00     Kommentera    Kategori: Föreläsning

 

På driva eget mässan i Älvsjö (pågår just nu) så var jag och lyssnade på den inspirerande föreläsaren Sophia Sundberg. Efter föreläsningen blev jag intervjuad om mina tankar kring ämnet och om hur jag kan använda dessa verktyg i mitt företagande.

Sophia Sundberg förläste om:

Nätverka BÖR man, men hur GÖR man?

Känns det ibland som att det är så oerhört enkelt för alla andra att mingla och att nätverka och du undrar hur det är de gör egentligen för att få det att verka så enkelt? Det handlar om att vi alla är unika och att vi behöver hitta just vårt sätt att nätverka på. När vi gör det utifrån våra egna förutsättningar bygger vi det största förtroendet för vår produkt/tjänst och när man lär sig hur man bäst kan bemöta olika personlighetstyper blir det ännu enklare. Här rustas du med enkla verktyg längs vägen till att bli proffs på att nätverka.
Föreläsaren och författaren Sophia Sundberg har föreläst om detta i 6 år och delar väldigt pedagogiskt och inspirerande med sig av sina erfarenheter. Hon har gått från att aldrig ha velat vara ute och minglat eller nätverkat, till att ha knäckt koden till hur man kan göra detta väldigt framgångsrikt och delar här med sig av sin egen resa.
I oktober 2015 kommer hennes andra bok med titeln ”Nätverka bör man, men hur gör man”

Ja, jag ska försöka förmedla hennes spännande och intressanta budskap, kortfattat:

Kommunikation handlar om mottagarens villkor. Förmedla ditt budskap på uppfattarens vilkor, så att budskapet når fram. Intressant tanke, eller hur. Det jag förmedlar vill ju jag att mottagaren ska förstå, då måste jag förstå hur mottagaren tar emot informationen. Det kan man ‘se’ genom att förstå olika personers ‘dynamics’ – hur man är som person.

Talent Dynamics!

Talent dynamics består av fyra delar, personligheter:

Dynamo – karftfull, energirik, inte bra lyssnare, visionär, ser långt, målinriktad, bra på att dra upp strategier, huvudet i molnen, inspirerande, men tappar ‘teamet’ (kollegorna) på vägen, oftast personer som driver bolag!
Dynamo energin går fort, avbryter, ändrar snabbt ämne, snabbt vidare på nästa sak. Ser möjligheter när det dyker upp en ny person, takr kontakt, t.ex en främling i bastun. Yes, kontakter! Så tänker den…

Motsatt:

Tempo – var och när, tid och rum pesoner, har koll… Realist, ‘oj men vi har inget papper på toa’, bromskloss, praktisk, ser metodiskt på saker, jordnära, en tempo person med en dynemo chef hänger inte med chefen i alla svängar. Tempo personen har koll på tider, kontroll på läget, vet exakt allt som är på gång, tider, schema osv.
Tempo person känner man lätt igen. Den är mer jordad, behagligt, lugn, kundvårdande energi, lojal, lugn.

Till höger:

Blaze –  Puzzelbitarna på vägen, bra på att motivera, ser det bästa i andra, trovärdig, people persons, energisk.
Blaze personer tar hand om andra.

Motsatt:

Steel – duktig på data, system, sortera, excl filer, praktisk, följer instruktioner, siffror, teknisk.
Steel personer är analytiska, ska optimera allt! Kan ändra det man själv gör, omhändertagande, och optimerar för att ‘vara hjälpsam’ även om det innebär att den tar över det någon annan håller på med.

Vilken är man? Vilken är jag? Vilken är du?

Känn igen dig själv (man kan vara flera). Där man hör hemma, fokusera på det, använd det, det är du bra på – där kommer du att lyckas. Använd detta i hur du sedan kommunicerar med andra.

När du nätverkar, vilken flow har du? När det känns lättsamt då gör man det man är mest ämnat att göra, bygger då förtroendet hos andra människor. Andra ser fördelarna hos dig, när du är i din flow. Vad är du bäst på? Det ska du engagera dig i!

Om du är en dynamo försök inte bli en steel! Lägg inte energi på det du inte gillar, inte vill, inte kan… omotiverad! Och då blir det tungt.

När en dynamo träffar en tempo person, känner man hur man anpassar sig, tonar ner, tonar in sig med den man pratar med. Anpassa sig! Annars kan man bli skräckinjagande hos en tempoperson.

Det hänger även ihop med olika lärstilar:

Dynamo = visual

Blaze = auditory

Tempo = kinesthetic

Steel = analytical

OCH

Dynamo = kortfattat, energiskt

Blaze = storytelling, varmt

Tempo = testimonial, grundad

Steel = detaljerat, svalare

En team med liknande personer kompleterar inte varandra men kanske har skitkul på lunch o efter jobbet. Men vem tar hand om t.ex siffrorna på kontoret? Därför är det bra att få in alla delar i teamet/arbetslaget/bolaget.

Jobbar man mycket i sociala medier, kör 25% inlägg av varje dynamics. Då når du många flera! Bra tips till oss som bloggar, har kurser och använder facebook och instagram.

Det blir klart lättare på jobbet, och hemma, när man kan och förstår de olika stilarna. Så leta efter den kompletta bilden, lite av allt…
För att hålla kvar motivation, glädje och ork så satsa på det DU är bra på och ta in andra som är bra på det övriga. Då kommer energin att alltid finnas kvar, för då trivs du med det DU gör. Alltid!

 
  

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »