Chiapudding LCHF, mättande eller not?

2015-11-23 7:37     11 Kommentarer    Kategori: LCHF teori, Måltider

IMG_6473

Det är väldigt inne och populärt med chiapudding. Chiafrön är ju ren hälsokost har jag förstått. Efter en tid så har jag nu testat chiapudding, både till nya boken och nu till en tidning. Gott är det, utan tvekan, och fräscht med bär till. Jag har egna svarta vinbär från min trädgård som jag använder.

Näringsinnehållet, eller kolhydratmängden som jag annars jagar så, varierar helt: Från 5g/100 till 38g/100. Så det är inte lätt att veta hur man ska välja. Näringen i chia är ju annars super.

Men mättnad, hur blir det med den. Jag har testat och tycker det smakar gott, och blir något mätt ja, en kort stund. Otrolig skillnad på en äggfrukost dock. Så vad ska jag säga? Jag som inte gillar att vara småhungrig eller småsugen mellan måltiderna ska nog inte äta chiapudding för ofta. Men som komplement till frukosten ibland, ja visst. 1-2 kokta ägg med majonnäs bredvid gör susen.

chiaj

Det jag får fram om Chiafrön är:

  • De är rika på omega-3

Den innehåller omega 3 fettsyran.

  • De innehåller mycket protein

 

Chiafrön innehåller 18 av 20 aminosyror, proteinrika med andra ord.

  • De förser kroppen med viktiga mineraler

Magnesium, zink och kalium finns i chiafrön.

 

  • De är fiberrika

 

90% av kolhydraterna utgörs av vattenlösliga fibrer.

  • De är proppfulla med antioxidanter

 

Antioxidanter finns det gott om i chiafrön.

  • De fyller på kroppens järndepåer

 

Chiafrön är rika på järn.

 

Hur upplever du en chiapuddingfrukost? Har du testat?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

11 Kommentarer + Kommentera

  • Hej! Skulle vara kul att veta vad du tycker om indisk och bangla mat? Är supergott och full av kryddor och man blir inte trött.

  • Chia frön innehåller främst Omega 3 ALA och ingen EPA eller DHA. Så någon bra Omega 3 källa är den inte.

  • Har provat med olika bas såsom mandelmjölk och kokosmjölk men blir inte tillräckligt mätt. Jag har istället använt mina chiafrön till att göra sylt med hallon med bra resultat. Dom ger bra konsistens till sylten.

    • Bra tips! :) Tackar… Då mosar du bär och tillsätter chia bara? Klart direkt?

      • Jag kokar upp frysta hallon och rör i chiafrön. Låter svalna och förvarar i kylen. Gissar att hållbarheten inte är så lång så jag gör bara små satser son vi äter upp fort. 125 gram hallon och 1 matsked chiafrön.

  • Dessa små frön måste väl rimligtvis malas/krossas för att vi ska komma åt nyttigheterna. Kan jag ha fel?

    • Jag vet faktiskt inte… Hmmmm! Någon?

  • Hej. Blir inte heller så mätt länge. Har också läst att det är en mycket lite del av omega 3 som man kan tillgodogöra så av den orsaken behöver man inte chian. Jag brukar också ha det i olika lchf-bröd istället för linfrön. Känns bra för magen i alla fall. Som pudding med färska bär o kanel är det också gott som tillägg till ägg frukost

    • Ja, lite mer ‘efterrättskänsla’ kanske…

  • Här i Finland har chiapudding varit populärt i många år redan. Mättnad och näringsinnehåll beror ju helt på vad man har för bas. För lchf:are skulle jag rekommendera t.ex kokosmjölk eller hemlagad nötjölk!

  • Ja, jag har testat. Blir mätt en stund men inte långvarigt.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »