Chiapudding: LCHF, ej eller kanske?

2015-01-23 12:40     4 Kommentarer    Kategori: LCHF teori, Måltider

IMG_0394.PNG

Många många frågar mig om chiapudding! Är det ok för en som äter LCHF eller inte. Ett ämne som jag tycker är viktig att lyfta fram. Jag är helt för att man ska lära känna sin egen kropp och anpassa maten efter det kroppen klarar av och tål. Då jag förespråkar en strikt LCHF kost (det ända som fungerar för mig) så lyfter jag fram ämnet om Chiapudding. För vissa fungerar det utmärkt MEN är det den nya ‘lchf frukosten’? Jag tror att folk kan lätt vaggas i tron att detta är helt ok lchf-mässigt.
Jag fick lära mig en ‘grundregel’ och det är att allt över 5g/100g kolhydrater är för mycket. För egen del så försöker jag hålla mig under 3g/100g. Och ja, jag kan göra undantag någon gång vid väldigt speciella tillfällen då det kan bli mörk choklad, bär eller nötter. MEN ej dagligen.

Jag såg att kostdoktorn hade skrivit om chiapudding (vilket jag förstår fungerar jättebra för honom och familjen). Jag skrev en kommentar om puddingen och nu är debatten igång. Vilket jag ser som positivt.

Jag la ut själv en bild på instagram med följande text:

Hur tycker du om chiapudding ?
För den kolhydratskänsliga är jag tveksam. Är det lchf? Inte strikt kan jag tycka. Jag får många frågor om detta. Innehåll: 38g/100 gram kolhydrater. Chiafrön är lätta, en matsked väger ca10 gram, vilket gör att en till två portioner innehåller ca 15g kolhydrater… Ungefär min dagsranson… Så för min del är det inte lchf… Vad tycker du? Testat? Triggas?

Verkligen spännande med alla svar som kontinuerligt dyker upp nu… Här kommer några:

IMG_0390.PNGIMG_0391.PNGIMG_0392.PNG

IMG_0393.PNG

Här nedan kan ni ta del av diskussionen på kostdoktorns facebook inlägg…

 

IMG_0395.PNG

IMG_0396.PNGIMG_0397-1.PNGIMG_0398-1.PNGIMG_0399.PNGIMG_0400.PNG

Vad ska man tro eller tycka?
För min personliga del så skippar jag chiapudding, dock kan tänka mig det till barnen så klart. Det är ju trots allt ett hälsosam-ätande. DET är inte frågan i sig! Utan fungerar detta som den nya ‘lchf frukosten’ eller är det bättre med t.ex en äggfrukost?
Och visst kan jag hålla med om att jämförelsen med coca-cola är inte den bästa, men för att får fram att 8gram kolhydrater som beskrivs ovan vara mängden i en portion chiapudding så är det inte långt ifrån antal kolhydrater i cola… Frågan är inte om liknelsen mellan cola o chiafrön för övrigt!

Har du testat chiapudding, och hur reagerar din kropp? Funker det för dig som vill viktminska eller som är sockerberoende?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

4 Kommentarer + Kommentera

  • Men att använda sig av gram kolhydrater per 100 gram för att jämföra blir ofta helt irrelevant. Precis som du skriver kan det vara en bra grundregel för nybörjare men det är väldigt sällan en äter just 100 gram av något. Vitlök tex har betydligt mer kolhydrater/100 gram än vad vissa anser är ”tillåtet”, men hur mycket extra kolhydrater får jag i mig om jag pressar en klyfta i köttfärssåsen? Därför blir det också lite missvisande när CocaCola används i en sån här jämförelse: ett normalt dricksglas rymmer ett par dl (2 gånger 100 g) och i en portion chiapudding används knappast 100 gram frön. Så jämförelser ”per 100 gram” blir ofta lika fel som att ”jämföra äpplen och päron”.

  • Chiafrön innehåller en stor mängd fibrer som ej tas upp av kroppen. Den verkligen mängden kolhydrater som höjer blodsockret verkar vara mellan 5-8 gr kh/100 gr. Till gröt använder man ca 2-3 msk eftersom chiafrön sväller så mycket. De väger inte så mycket så det kan inte bli så mycket kolhydrater totalt i en chiagröt.

    Det går också att göra god gröt på kokosmjöl och då använder man 1-2 msk. Blir inte heller så mycket kolhydrater på den mängden.

  • Är inte det härligt att det inte finns fasta gränser?
    Äter du strikt eller liberal eller tom träningsliberal??? Triggas du av kh?
    Vem äger definitonen av godkända livsmedel inom LCHF?
    LCHF är så mycket mer än kött, smör och ägg.
    Chia-LCHF eller ej är i mina ögon än rätt onödig fråga. Testa och se, hur du mår av det.

    • Håller helt med dig Tanja. Man får testa och se hur kroppen reagerar.

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »