Ät bönor och rasa i vikt?

2017-05-08 19:13     3 Kommentarer    Kategori: Hälsa & Sjukdom, LCHF teori

Åhhhh jag har ju alltid trott tvärtom, bönor och kolhydrater går hand i hand. Men det kanske inte är så!

9789188429285_200x_lat-bonor-forandra-ditt-liv

Patrik Olsson (som äter LCHF) och är aktiv i Smarta Diabetiker menar att en skål bönor till    maten och styrketräning gör susen för den som fastnat i sin viktminskning.

 

Han har nyligen, tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt, kommit ut med boken ”Låt bönorna förändra ditt liv

Studier visar att bruna bönor och kidneybönor påverkar hungerhormonerna. ”Den blodsockerreglerande verkan sitter i mellan 11 och 14 timmar”, säger Anne Nilsson, docent på Lunds universitet.

 

Patrik Olsson kunde minska insulinet han tog och började kombinera bönor med LCHF – då rasade han i vikt!

Anne Nilsson är docent vid Centrum för preventiv livsmedelsforskning vid Lunds universitet där hon forskar kring fibrer och deras effekt på människokroppen.

– Det här låter väldigt spännande. Vi tror stenhårt på bönor. Vi har själva gjort studier där vi sett att vanliga svenska bruna bönor och kidneybönor påverkade hungerhormoner och gav en förbättrad blodsockerreglering.

Patrik själv menar att förklaringen till hälsovinsterna är att bönor är en bra källa till resistent stärkelse.

Forskning visar att alla kolhydrater är inte lika. Resistent stärkelse – som finns i en rad av våra vanliga livsmedel – lyfts nu av forskare fram som en viktig komponent i antiinflammatorisk mat. Den resistenta stärkelsen bidrar även till mättnad, lägre blodsocker och minskar risken för tjocktarmscancer hos köttätare.

DN förklarar enkelt:
”Resistent stärkelse bidrar bland annat till att det bildas smörsyra i tjocktarmen. Det anses motverka läckande tarm och kronisk inflammation och de tarmbakterier som matas med resistent stärkelse tycks även bidra till bättre blodsockerbalans.

Det kan vara skälet till att bönorna har en stabiliserande inverkan trots att deras innehåll av resistent stärkelse i absoluta tal är mindre än innehållet av blodsockerhöjande kolhydrater”.

Men Patrik Olsson har gjort ytterligare en upptäckt:
– Om man sedan värmer upp bönorna en andra gång så blir den blodsockerstabiliserande effekten ännu större.

Jag har självklart beställt boken och är så otroligt nyfiken på detta. Jag är inte så förtjust i bönor men är villig att testa!

d0bd5782-d242-405d-8c3e-b72717499a9b

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

3 Kommentarer + Kommentera

  • Måste man använda oprocessade bönor eller kan man köpa färdigbehandlade på burk och bara värma?

  • Då blir det bruna bönor med fläsk alla dar i veckan! Och allra bäst dagen efter! Ska genast skärskåda skafferiet och lägga i blöt!

  • Låter fantastiskt!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »