Mina kosttillskott

2019-03-18 14:25     2 Kommentarer    Kategori: Kosttillskott

Hur är det med kosttillskott, ska man ta det? Frågar du mig så är svaret ja, i alla fall några kosttillskott tycker jag man ska investera it.

Det är en djungel därute bland hälsokost och kosttillskott. Men här i norden är framförallt vitamin D jätteviktigt! Sen tänker jag att det är viktigt att se till sina egna behov och den egna kroppen. Att läsa på om symtom för brister istället för att bara köpa på sig en massa multivitaminer. Kolla upp vad som kan fattas, tänk efter och läs om vad som finns naturligt i maten och om du äter just den maten. Äter du inga grönsaker eller frukt så kan ju c-vitamin vara något.

Jag tar kosttillskott, c-vitamin då jag har dragit ner på grönsaker och äter inte frukt. D-vitamin för att det bara är så bra och nödvändigt. Jag har slarvat med d-vitamin men känner en enorm skillnad bara på denna vecka!

Alltså D-vitamin – halleluja!

D-vitamin är dock bland de viktigaste tillskotten för oss i Norden.  D-vitaminbrist är vanligt. Det som är viktigt är att varje tablett är 50mcg alltså 2000 IE. Minst dubbel dos är att rekommendera.

Varför D-vitamin?

  • D-vitamin är nödvändig för upptag av kalcium och fosfor till ben- och tanduppbyggnad.
  • D-vitamin produceras i huden när den exponeras för ultraviolett ljus (UVB). Detta kan bara ske under sommarhalvåret några timmar runt lunchtid då solen står högt.
  • Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist kan ha en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi,
  • Vinter- och vårdepressioner

Tecken på D-vitaminbrist:

  • Depression
  • Svininfluensan – brist kan öka känslighet för luftvägsinfektioner
  • Hjärtinfarkt
  • Blodproppar – kvinnor som undviker solen har ökad risk
  • Värkproblem
  • Graviditet – minskad risk för komplikationer med tillskott

Jag tar också magnesium (alltid bra) och probiotika då jag hade slut på kefir… Magnesium kan vara bra om du känner behöv för det. Hur känner du det? Det är inte ovanligt att just i samband med LCHF, som är kalciumrikt, att man behöver magnesium för att få en bra balans. Tecken på magnesiumbrist är tex kramp i benen på nätterna.

Sen kan man även lägga till omega-3, eller äta fet fisk 3-4 ggr/vecka.  Zinc är också något jag tar, från och till!
Brist på zinc är rätt så vanligt. Det påverkas av stress. Får man i sig koppar så kan det undertrycka zinc, tex om man har egen brun så kan man få i sig höga halter koppar.

HÄR kan du beställa bra tillskott:

BESTÄLL Omega-3 Forte
BESTÄLLD-vitamin
BESTÄLL Magnesium
BESTÄLL B-complex vitaminer

Just märket Holistic (kanonbra) har kampanjpriser på massor av deras varor #TIPS

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

2 Kommentarer + Kommentera

  • Undrar bara…du skriver om diverse tillskott, och att särskilt magnesium behövs eftersom LCHF är rikt på kalk (är det?) – och så har du ett par närbilder på Super Calcium, som exempel på burkar…var det någon tanke där?

    • Hej Effie, LCHF är rikt på kalcium och då kan det vara extra bra med magnesium. Ett tecken (vanligt om du äter lchf) är att få kramp i benen på tex. natten – då kan magnesium vara något att lägga till, kan även hjälpa med extra havssalt (mot kramp). Oftast tar jag inte kalcium, men efter en utlandsresa där jag fått kraftig diarré så tar jag även kalcium. På bilden skulle det varit burken med C-vitamin (var min tanke) 🙂
      Tack för att du uppmärksammade detta!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »