Kosttillskott?

2012-09-19 14:00     38 Kommentarer    Kategori: Kosttillskott

Hur är det nu då med kosttillskott? Räcker det med den (bra) maten vi äter, eller behövs det extra tillskott?

Jag tar (glömmer ofta) d-vitamin och omega 3… Jag har tagit magnesium (pga kramp) men nu räcker det med lite extra salt istället, havsalt med jod ska det vara. Är faktiskt osäker om min havssalt är med jod eller ej, det står inte?

Det ska bli spännande att se i em vad blodanalysen säger om min kropp och hälsa! 🙂

Vad tar du för kosttillskott?

 

 

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

38 Kommentarer + Kommentera

  • Hei. Jeg får mer og mer trøbbel med leggkramper om natten. Har spist magnesiumtilskudd 600 mg i ett par mnd, men har tatt det på morgenen. De siste ukene har jeg måttet øke og ligger nå på 900mg og har tatt på morgen og kveld.
    Ennå har våkner jeg på natten,men har mindre kramper. Kanskje jeg skal spise tilskuddet på kvelden slik flere har kommentert her. Synes at 900 mg er alt for mye, og ble nysgjerrig på dette med salt. Hvordan spiser du saltet? Rett fra boksen? Spiser strikt om dagen og har kuttet alt av melk og osteprodukter, frø og bær så jeg forstår at jeg må ha noen tilskudd.

    • Testa att ta 1/2 tsk havssalt i vatten 1-2 ggr om dagen, gärna i bubbelvatten (godare) så hoppas jag att det hjälper! Meddela gärna hur det går! Lycka till! 🙂

      • Oki, takk for svar. Tester ut ei ukes tid og melder inn om det funket eller ei:) tar magnesium i tillegg, men reduser dosen. Thanks!

        • Hei igjen. Da har jeg brukt salt i ca10 dager. Har redusert magnesiumtilskudd til fra 8-900 mg til 200 mg- noen dager har jeg til og med ikke tatt magnesium og krampene er borte. For ett par dager siden lot jeg være saltet i 2 dager, tok 200 mg magnesium på kvelden og krampene var tilbake. Så rådet ditt fungerer:) Tusen takk!

  • jag är jätteintresserad av just black cohosh, jag har nervsmärtor, har läst att black cohosh ska hjälpa mot dem.

  • Louise!
    När vi var på Sicilien fick min 19-åriga dotter någon form av solallergitrots att hon varit mycket i solen från att hon var liten. Läkaren som arbetade på apoteket som vi var till förklarade att hon har en hy som kräver att hon alltid har något som heter 100 total solskydd under de perioder som solen är stark. Jag hade aldrig hört talas om det och vet ej om det finns på våra svenska apotek men efter ett par dagar slutade det svida och klia i hennes hy och hon kunde åter igen vistas ute i solen. Kanske borde du använda en liknande produkt.

    Jag tar en d-vitamin, 1 magnesium, en omega-3 samt en järntablett eftersom jag är blodgivare.
    Ha en fin söndag

    • Intressant. Tack för det 🙂

  • Jag tar multivitamin, d-vitamin och magnesium. Jag har ätit vitaminer och olika kostillskott innan jag började med lchf. Jag äter också Ginseng.

  • Kan tänka mig att det är olika. För mig började det med att jag läste ”Den hemlige kocken” och ”Äkta vara” sedan lade jag om min kost. LCHF kändes då helt rätt. Oprocessd, hemmalagad och mat utan tillsatser.

  • Anders: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27747

    Men en undring om kosttillskott hit och dit. Är det inte meningen att LCHF ska vara just ren mat utan tillsatser? Samt borde inte den rena (goda) maten vi äter räcka? Förutom D-vitaminbristen då.

    • Att det är onaturligt begriper man ju.

      Det där med LCHF och rena produkter är nog olika från person till person. För mig handlar det mest om att produkter med väldigt många olika ingredienser ofta innehåller dolda kolhydrater.

      Bland annat så upptäckte jag att en Rhode Island-sås (av en viss tillverkare som jag glömt just nu) innehåller lika mkt socker som Coca cola. Bra va? *flinar ironiskt*

  • Anders: är det inte socker eller sötningsmedel i de där brustabletterna? Det var det i mina. Och citronsyra. Så nu är de sedan länge kastade.

    Jag äter vitaminer från Apoteket med folsyra för framtida graviditet. Men ska nog övergå till att endast ta D-vitaminer.

    • Brukar vara socker i brusvarianterna… 🙂

      • Ja, 7.9 % är ganska mycket. Men i nåt som väger ett halvt gram per dag så ser jag inget problem.

        Det kanske brukar vara det. Jag är en sån där känslig prick som ogärna sväljer tabletter om det finns alternativ till det. 🙂

    • Socker eller sötningsmedel har jag inte tänkt på. (springer och kollar.)
      Jo, både fruktos och sakarin är det i dom. 7,9 g kolisar per 100 gram. relativt högt. men per tablett är det bara 0,36 g kolhydrater. Det tror jag att jag överlever.

      Citronsyra är en förutsättning för själva brusandet i brustabletter så det är inte så mkt att fundera på.

      Lär än olärd – vad är problemet med citronsyra?

      • Oj 7,9g, det är ganska högt… men som du säger pr tablett inte så mycket.

  • Jag tar alltid 2 tabletter omega-3 (1000 mg) på morgonen och 2 st magnesium (250 g) på kvällen. Särskillt när jag har tränat, så tycker jag att jag sover bättre om jag tar magnesium.

    • Mång underskattar magnesium tillskott tror jag faktiskt! Det stämmer om sömnen, det är avkopplande och hjälper sömnen. Bäst att ta precis före läggdags! 🙂

  • Jag äter Omega-3, Magnesium (haft lite besvär med kramp i vaderna, men försvunnit nu, aknske kan gå ner till varannan dag, mn de är med gurkmeja, så… kanske tar dem ändå) och har nu precis börjat med D-vitamin.
    Känns egentligen helt knäppt, att nu, när jag äter bättre än någonsin, ska ta tillskott… men å andra sidan, jag äter ”bara” fet fisk 2 ggr per vecka, så det skadar inte med Omega-3.
    Försöker tänka på att äta varierat inom LCHF just för att undvika kosttillskott.

    • Havssalt hjälper också mot kramp, vilket innebär inte att du ska utesluta magnesium, men salt är bra!
      Jag misstänker att man får upp en annan medvetenhet och intresse när man ändrar kosten, vilket förklarar varför många börjar med tillskott i samband med LCHF 🙂

  • Jag äter D-vitamin, 5000 IE om dagen, från september till april ungefär. Dessutom omega 3 och magnesium. Åt kelp under en period för att få i mig jod…men ska nog satsa på havssalt istället. Tackar D-vitaminerna för att jag inte haft en riktig förkylning på flera år! 🙂

    • Låter perfekt!

  • Glömde helt att skriva vad jag äter för tillskott ;).

    D-vitamin 4000IE om dagen. Kalk 1tsk morgon och kväll och proteinpulver efter hård styrketräning.

    • Tack… Vilket proteinpulver?

  • Louise: Har man ljus hy så tar man lättare upp d-vitamin från solen, det är en genetisk adaption som personer på norra halvklotet har fått för att få i sig mer d-vitamin. Det är därför mycket allvarligare om man är mörkhyad och bor på våra breddgrader då man i princip måste ta d-vitamin för att må bra.

    Anders: Det finns flera vitaminer som har negativ effekt i för stor dos. Ät istället d-vitamin 4000IE om dagen och skit i multivitaminerna. Fortsätt med äggen ;).

    • Håller med, bort med multivitaminerna, bättre att kolla upp vad man har brist på och ta tillskott för det endast! 🙂

    • Det jag menade med ljus hud är att jag bränner mig och fjällar även om det bara är 18 grader ute och molnigt med lite sol… inte kul!

      • Påfrestande… Vissa är ju superkänsliga för solstrålar!

      • Så jag måste ALLTID smörja in mig med minst solfaktor 25 innan jag går ut. Är väldigt ljuskänslig – ögonen börjar tåras om jag inte har solglasögon…så det blir inte så mycket d-vitamin från solen för min del.

  • Försöker ta en multivitamin varje dag. Köper nån brus-variant på willys och dricker ett glas sån om dan. Vet iofs att ägg och leverpastej innehåller mkt näring, men det kan inte skada med mer. Får jag för mkt av nåt vitamin, mineral, spårämne eller liknande så tar kroppen och skickar det till soptippen.

    (rätta mig mer än gärna om jag har fel.)

  • Tror att havsalt automatiskt har tillrackligt med jod. Det ar bara behandlat salt som det maste sta ”jodberikat” pa forpackningen, det ar i vart fall sa jag forstatt det.

    • Tackar! 🙂

  • Jag har idag börjat med d-vitamin! Jag har så ljus hud så jag kan inte ens sola på sommaren. Bränner mig så lätt så jag har en känsla av att jag behöver lite mer d-vitamin i kroppen, speciellt nu när det börjar mörkna och bli vinter snart…
    Sedan 1 månad tillbaka äter jag också vitex (agnus cactus) mot pms. Läst dr briffas bok och blogg och såg att han rekommenderar detta så jag tänkte jag skulle prova 🙂

    • Agnus castus liksom black cohosh kan även vi sk övergångsbesvär. Båda togs under en av Jimmy Moores ”Ask the expert” – finns fler godbitar där om man har tid. ”Escape the diet trap” tycker jag är mer paleo än lchf kanske mer liberal lchf, men troligen helt suverän för engelsmän (bor här sen länge), om man kom ifrån de eviga lunchmackorna och alla chips (crisps) som käkas i tid och otid inklusive skollunch, skulle mycket va vunnet.

      • Tack för tips! 🙂

      • I dag är stavprogrammet ur funktion. Ska vara Agnus castus liksom Black cohosh kan även vi hjälpa vid sk övergångsbesvär. Båda togs upp under en av Jimmy Moores ”Ask the expert”

    • Häftigt… Jag har inte läst hans bok än… MÅSTE GÖRA DET! Snaaaart! 🙂 Däremot så mailar vi varandra ibland, han är stört skön! 🙂

  • Hur är det med salt egentligen? Är det farligt med för mycket salt eller är det en myt?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »