Balansen omega-3 och omega-6

2011-07-18 10:27     Kommentera    Kategori: Kosttillskott, LCHF teori

Vi vill inte få i oss för mycket omega-6!!!

Omega-6 är inflammatorisk¸ i för stora mängder.

Vi får i oss väldigt stora mängder genom dagens kostintag. Se upp för bovar! Solrosolja är en riktigt bov. Tänk på att tonfisk i olja är i solrosolja och soltorkadetomater likaså!

Macadamianötoljan har en omega balans som är väldig jämn¸ lika omega3 och 6¸ eller 1 omega-3 till 3 omega 6¸ beroende på vilket märke man får tag på.

Kolla upp vilka oljor ni använder och mängden omega 3 och 6! Tips… Googla!Kokosolja/fett är den bästa fettkällan tycker jag! Den är mycket värmetålig¸ mest värmetålig av alla oljor/smör!

Dessutom är kokosfett ett otroligt bra och hälsosamt fett!

Kokosfettet stärker immunförsvaret och den har en antiinflammatorisk förmåga som motverkar bakterier¸ virus¸ svampinfektioner och ledvärk. Den skall skydda levern mot skador av alkohol. Den är både god och bra i matlagning och även bra för kroppen utvändigt. Mjukgörande och läkande för torr hy och torra läppar¸ (superbra att ha på barnen röda känslig kindar på vintern…)

Den med smak är den som har näringsinnehållet som är till fördel för kroppen. Den utan smak är raffinerad men helt ok till matlagning som en enkel bra fettkälla!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »