Vilka oljor är bäst?

2015-02-11 12:35     2 Kommentarer    Kategori: Fett

När jag ändå varit inne på temat olja så kan jag ta upp lite mera om fettet…

Kokosolja

Kokosolja innehåller antioxidanter och har antibakteriella egenskaper. Har även mycket av det mättade fettet MCT (medium chain triglycerider) som kroppen kan förbränna mycket snabbare än andra fetter. Välj helst en kallpressad sort så att de goda hälso­egenskaperna finns kvar.

Kokosolja är bra att steka i, mycket värmetålig, eller till smoothies och fettkaffe. Att ta en tesked ett par ggr om dagen är rena hälsokuren. Se upp för illamående, så börja med kokosolja i små mängder.

Valnötsolja

Valnötsoljan innehåller omega-3 men skiljer sig från fiskoljan genom att innehålla kortkedjade alfalinolensyror. Det sägs  att valnötsolja kan hjälpa mot stress och för högt blodtryck, vilket skyddar hjärtat. Använd som kall olja på sallader, pasta och grönsaker. Den här oljan mår inte bra av att hettas upp.

 

Avokadoolja

Precis som olivoljan innehåller avokadoolja enkelomättade fetter som sägs hjälpa att skydda din hud inifrån genom att bekämpa fria radikaler. Den är även rik på E-vitamin, en kraftfull antioxidant. Sägs vara bra för bland annat hjärtat!

Använd till sallader och matlagning eller som hud- och ansiktsolja. Passar bra för torr och känslig hud, men är dock bäst att använda på kvällen då det tar ett tag för den att absorberas i huden.

 

Hampaolja

Hampaoljan, ska vara full av nyttigheter den med. Framförallt innehåller den essentiella fettsyror (och alla essentiella aminosyror!) som kropp­en inte kan producera själv. Dem mår både hjärnan, hjärtat, lederna och huden och håret bra av. Om du inte vill äta fiskolja som omega 3-tillskott är en eller två matskedar hampaolja om dagen ett alternativ.

Den fungerar att ringla över salladen eller använd i dressingar. Du kan även smörja in huden med den. Den passar speciellt bra för dig med känslig hy då oljan är väldigt mild.

Jag har hämtat info från denna artikel:

Smörj kråset

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

2 Kommentarer + Kommentera

  • Hej ! Min mor har beställt din bok LCHF på riktigt. Längtar. 🙂 . Undrar vilket/vilka märken man ska kolla på när det gäller kokosfett? Och att det ska innehålla MCT också eller? Har du några bra egna favoriter eller vilka kan du helt enkelt rekommendera som är bra och inte kemiska eller liknande 🙂
    Har själv provar Cocosa. Är väl rätt dyrt men kanske jäkligt bra 🙂 Det jag reagerade på var att den utan smak är raffinerad…är det nåt man bör tänka på kanske…att de inte ska vara raffinerat.

  • Hej här är en som jobbat med detta sedan 1970 talet, Senior professor Göran Petersson.

    Bla detta: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_139728.pdf

    Och här länkar till hans övriga utgåvor från Chalmers, Kemi- och bioteknik:

    https://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/kemisk-miljovetenskap/personal/goran-petersson

    mLCHFh B-) .

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »