Omega-6 & tarmsjukdom – kopplade!

2016-02-08 8:25     1 Kommentar    Kategori: Fett, Hälsa & Sjukdom

Omega 6 och omega 3 är essentielle – dvs. något vi måsta ha. MEN vi har redan överskott av omega 6 i kroppen, genom den mat vi idag äter. Och oftast brist på omega 3! För mycket omega 6 är inflammatoriskt, inte bra för kroppen helt enkelt.

Dessutom kan omega 6 ligga bakom den svåra tarminflammationen ulcerös kolit. Och omega 3 kan däremot minska risken för sjukdomen.
Nu kan hälsoskillnader mellan dessa två livsnödvändiga fettsyror påvisas.WHO (Världshälsoorganisationen stora cancerinstitut i Lyon, Frankrike) har en forskargrupp som har jobbat med att få fram nya fakta vad gäller både en kontroversiell och olöst fråga. Vad beror ulcerös kolit på?omega-sourcesj

Över 200 000 män och kvinnor var utvalda för att se vilka som fick ulcerös kolit under fyra år. Efter mycket räknande kunde forskarna slå fast att en hög konsumtion av omega 6 mer än dubllar risken för tarmsjukdom och omega 3 minskar risken, med hela 77%! Studien kan förhoppningsvis även påverka den allmänna synen på fett, och vilken sorts fett vi ska äta. De nuvarande fettrekommendationerna kan, äntligen, behöva ändras! Vilket har varit att vi ska äta mindre smör, kött, mättat fett och MERA oljor och mjukt fett (fleromättat fett)…

Omega 3 finns i:

  • feta fiskar: lax, makrill, sill

Omega 6 finns i:

  • vegetabiliska oljor såsom majsolja och solrosolja, som används i margarin och många andra produkter.

Viss data talar för att omega-6 kan ha negativa hälsoeffekter som ökad risk för blodproppar och inflammationer och nu då alltså tidigare okända rollen vid tarminflammationen ulcerös kolit.

– Och egentligen vet vi fortfarande alldeles för litet om detta, säger nutritionist Lena Björck på Livsmedelsverket.

Hmmm jag tycker själv att studien talar ganska tydligt för sig…

Vill du läsa hela artikeln så finns den här:
Svenska Dagbladet: Omega-6 bakom svår tarmsjukdom

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

1 Kommentar + Kommentera

  • Finns det något ställe där man kan se i vilka livsmedel Omega6 döljer sig och i vilka omega 3 finns?
    Är det så enkelt som att öka det ena och minska det andra?

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »