Kostdagboken o ketoner Dag 11

2012-08-07 23:34     3 Kommentarer    Kategori: Fett

Det är är hur min dag igår såg ut, måndag. Jag började jobba efter semestern och hade ingen matlåda med mig till jobbet. Så det fick bli lite plock från min reservhylla: En burk med makrill och majonnäs, lunchen på förskolan hade parmesanost till måltiden, så det tog jag oxå. Älskar parmesanost….

KL 7.40
Ketoner 2,7

Kl 11.30 (jobbet)
En burk makrill, 4 msk majonnäs
1 dl riven parmesanost

Kl 14
Te

Kl 18.30
LCHF pizza, ost, ägg, räkor, salami, paprika, svamp, brieost, parmesan, fetaost, lök, hårdost.

Det blev en del hårdost igår, både till lunchen och till kvällen, och kanske inte lika mycket fett som vanligt. Det tror jag påverkade dagens ketonmätning som hade sjungit, men är stabilt kvar inom optimal ketos. Morgonen idag var 1,7 mmol/L.

Och idag var som sagt 1,7. Det är ju ett bra värde men det har ändå sjunkit. Så jag misstänker som man många gångar har sagt inom LCHF, – hård ost och grädde i stora mängder kan påverka ketos?

Men jag har inte börjat testa på riktigt än, nu äter jag ganska ‘normalt’ för att se hur min kropp påverkas. Om några veckor blir till att testa lite tuffare med vin, bär, nötter osv. Det är troligen en lång process, om det tar 4-10 dagar att hamna i optimal ketos efter den gått ur kroppen så lär detta ta tid, och bli ganska dyrt! Varje test kostar kr30, (11 000:- på ett år).

Idag så såg min dag ut så här:

Kl 8
Ketoner 1,7

Kl 9
Kaffe med grädde

Kl11.30
Kummelfilé med smör, sallad till.

Kl 15 och 16
Kaffe med grädde

Kl 19
Pizzarester

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

3 Kommentarer + Kommentera

  • Är det en vanlig blodsocker mätare du använder?
    Om en diabetiker har 1.7mmol så är det bråttom att ta dextrosol och äta, för annars får de kramper.
    Hur kan du ligga så lågt och ändå må bra?
    Väldigt intressant läsning.
    Tack

  • Hej! jag tycker det är väldigt spännande med ketonprojektet! kör på!! :) Jag har också testat mig fram när det gäller grädde. Vad jag upplerver är att då jag äter VARM grädde, dvs i kaffe, tillagad/upppkokad grädde i matlagning osv påverkar det mig inte när det gäller viktuppgång/nergång (vet ej hur det är med ketonerna) MEN när jag Häter KALL grädde ex dricker kall grädde eller äter vispad grädde upplever viktuppgång och känner mig lätt svullen. Naturligtvis kan detta ha andra oraker som att jag ibland äter just vispad grädde tillsammans med bär, nötter osv. men tycker ändå att jag märker skillnad just vad gäller grädden!! Har också funderat på om det kan vara så att varm grädde mättar bättre och att man därför håller sig mätt längre och äter ”mindre”, eller att det har att göra med laktosen/mjölkproteinet vid uppvärmningen. Är detta någonting du märkt av, testat eller funderat kring? :)

  • Det blir i alla fall mindre kostsamt än den som varje dag äter en ”Dagens”!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »