Drar igång veckan med bullet kaffe

2012-08-13 7:50     26 Kommentarer    Kategori: Fett

Ny arbetsvecka, ny dag! Hej på er! Mina blodketoner visade hela 5,6, vilket är väldigt högt. Förklaringen kan vara det tuffa och långa, 2 timmars, Zumbapass jag hade igår.
Men kanske jag ska äta lite mer mat… Funderar.

Nu blir det iaf bullet coffee som mättar bra och smakar gott!
Ha en toppen måndag ni alla…

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

26 Kommentarer + Kommentera

  • Good article. I’m dealing with many of these issues as well..

  • It’s hard to find well-informed people in this particular topic, however, you seem like you know what you’re talking about!

    Thanks

  • It’s an amazing piece of writing designed for all the online viewers; they will take benefit from it I am sure.

  • I savor, result in I discovered just what I used to
    be taking a look for. You’ve ended my four day long hunt!

    God Bless you man. Have a great day. Bye

  • Hi there colleagues, how is the whole thing, and what
    you want to say regarding this post, in my view its in fact remarkable in support of
    me.

  • Good article. I absolutely love this site.

    Keep it up!

  • It’s hard to come by educated people on this subject, however, you seem
    like you know what you’re talking about! Thanks

  • I pay a visit every day a few web sites and websites to read articles or reviews, except this website presents feature based content.

  • Hi to every , as I am truly eager of reading this weblog’s
    post to be updated regularly. It includes good stuff.

  • It’s amazing for me to have a website, which is helpful in support of my know-how.
    thanks admin

  • Every weekend i used to go to see this site,
    because i want enjoyment, for the reason that this this web site conations really good
    funny data too.

  • Hejsan
    Var kan man köpa en sån där ketosmätare nånstans?
    Är så himla sugen på att testa jag med 🙂
    Helene

  • Jepp. Jeg drakk en slik kl 15.30. Spiste middag kl 18, menklarte bare en fiskekarbonadevog litt broccolimos. Skulle løpe rolig tur med hunden kl 22.30men hadde så mye energi at det ble tidvis sprint i en hel time. Bullet kaffe er nå min nye ”karboloading”

    • Härligt! Heja heja! 🙂

  • Så godt. Tipper det der er en lur drikk før en hard trening.

  • Vàldigt intressant information fràn lànken Sophia delgav (citat):
    ”GNG is stimulated by glucagon, and as long as the GNG response to glucagon is enough to restore blood sugar before it goes down to about 55mg/dL, cortisol will not be called upon to regulate blood sugar.
    Allssà: Till er som experimenterar med DJUP ketos: Màt ert blodsocker (genom en blodsockermàtare som kan bestàllas pà nàtet) och se till att det inte àr 55mg/dL eller làgre. Om sà àr fallet: Làgg till mer protein i maten och àt (eventuellt )oftare.
    Lànk: http://www.ketotic.org/2012/07/ketogenic-diets-and-stress-part-i.html

  • Ett tillägg till tidigare kommentarer:

    Läste ytterligare ett inlägg om ketos, denna gång på Lars-Erik Litsfeldts blogg, och det verkar som att de röda blodkropparna får all den energiförsörjning de behöver när levern producerar glukos av aminosyror, precis vad som sker för visa delar av hjärnan. Detta måste betyda att så länge man får i sig tillräckligt med protein och inte lider av någon sjukdom som hindrar glukoneogenes-processen så bör man fungera bra även med höga ketonnivåer i blodet och därmed slippa besvärliga symptom.

    Den här sidan förklarar väldigt bra hur glukoneogenes går till och skriver även om hur ketos verkar för övrigt, bl.a. vad man bör göra om man upplever jobbiga symptom:
    http://www.ketotic.org/2012/07/ketogenic-diets-and-stress-part-i.html

    Här är även länken till Lars-Erik Litsfeldts inlägg: http://blogg.passagen.se/lits/?cat=Blandat&date=20070528

  • Är receptet allt i bilden plus kaffe 😉 Måste testas isåfall…

  • Anna W
    Jag tror inte alls att det är farligt att ligga högt i ketoner. Det måste bero på vad man gör och hur mycket man rör på sig och natuligtvis hur mycket man äter . Jag upplever dock att jag inte är hungrig el blir mätt fort så det är svårt att äta mera än man gör. Men det är klart att kroppen producerar mera ketoner om de behövs och man inte äter mera mat. Jag hade dåligt blodvärde innan min reumatiska sjukdom upptäcktes och nu efter, med LCHF i ett och ett halvt år har jag bättre värden. Ska läsa det där på Annikas sida med så får jag se vad som står. Har svårt att se att kroppen på vissa ställen skulle ta skada av ketosen el att det i långa loppet inte skulla vara bra. De som ätit LCHF under flera år har ju inte blodbrist på något sätt.

  • Till Monique och andra som upplever muskelkramper och knaprar extra magnesium:
    Prova fòrst att avhjàlpa detta med lite hògre intag av salt. Jag citerar en kommentar fràn signaturen ”Doktor” i Annika Dahlkvists blogg:
    ”Ett annat problem är alla biverkningar som många tillskriver LCHF kost. De har sällan något att göra med fysiologisk ketos. Professorer och dietister borde veta bättre, antingen är de okunniga eller väljer att inte berätta vad de vet. Det är ett känt fakta att alla lågkolhydrat koster naturligt leder till att man har ett större saltbehov. Man förlorar salt via njurarna, efter ett tag stiger hormonet aldosteron och man kan också börja förlora kalium. Detta förklarar de flesta biverkningar. Detta undviks helt om man tillför ca 3-5g salt per dag. Då är dessa problem sällsynta! Det räcker med att salta extra 1-3 g på maten och dricka några glas buljong. Först om detta inte hjälper kan man börja fundera på tillskott av kalium magnesium m.m. Det finns flera undersökningar och uttalande av så kallade vetenskapsmän som inte tar hänsyn till detta!”

  • Hej, jag blev nu lite orolig nàr jag làste Sophias informativa kommentar om hòg ketos. Jag citerar:
    ”Jag läste ett inlägg på Annika Dahlqvist blogg där hon hade översatt en text skriven av veterinären Peter Dobromylsky ang. just ketos och där står det att röda blodkroppar inte kan använda ketonkroppar som energi utan förbränner bara glukos. Det fick mig att fundera kring om det kan finnas samband mellan ketosanpassad förbränning (med extra höga ketonvärden) och blodbrist där symptomen ofta stämmer väldigt bra överens?”
    Jag ligger sjàlv vàldigt hògt just nu, och tànkte att det inte bòr vara nàgon fara eftersom jag i òvrigt àr frisk (samt har semester och dàrmed kan exprimenentera lite), men nu blev jag orolig: Vad innebàr det egentligen att ”ròda blodkroppar inte kan anvànda ketokroppar fòr energi utan bara fòrbrànner glukos”? Och vad kan s.k. ”blodbrist” fà fòr konsekvenser om detta nu kan uppkomma av hòga ketonivàer?
    Det làter vàldigt oroande!! Nàgon som vet? Monique?
    Samtidigt verkar det konstigt att en ketogen diet rekommenderats lànge àt epelepsi-patienter, samt att periodisk fasta anses vara mycket hàlsosamt, om hòga ketonivàer nu skulle ge sàdana negativa biverkningar hos annars friska individer..
    Om nàgon vet mer om detta: Kommentera gàrna!
    Sophie: Har du lànken till Annika Dahlkvists inlàgg?
    Tack!

    • Hej Anne! Jag ville definitivt inte skrämma upp någon med min kommentar men jag ligger själv väldigt högt i ketos, mellan 5-6 mmol/L, och känner mig oroad över vad detta kan ha för effekt på hälsan, särskilt då det har talats om att kroppen är i ett ”svältläge” över 3 mmol/L.

      Här har du länken till blogginlägget på Annikas sida ang. röda blodkroppar: http://annikadahlqvist.com/2012/03/18/ketos-bra-eller-daligt/

      Måste tillägga att eventuell risk för blodbrist bara var en egen tanke som slog mig då symptomen överstämde väl med de rapporterade biverkningar folk har upplevt (även jag själv) av att vara i hög ketos, bl.a. yrsel, svaghetskänsla, frusenhet, ömhetskänsla i kroppen, nedsatt immunförsvar, hjärtklappning m.fl.

      Här har du länken till sidan som tar upp bl.a. just symptombilden vid hög ketos: http://paleohacks.com/questions/105893/ketosis-from-blood-test#axzz23QRak3au

      Det finns så mycket motstridig information kring ketos (särskilt vid höga värden) att det kan vara svårt att riktigt förstå hur allt hänger ihop. Vissa idéer stämmer inte överens med andra så det är inte lätt att veta vad man ska välja att gå på. Vilken nivå är egentligen den optimala, är symptomen övergående eller inte, är kroppen i svält? Finns en hel del frågor som man vill ha svar på. Jätteintressant ämne iallafall och det ska bli spännande att följa med i den fortsatta utvecklingen 🙂

      • Sophia: Stort tack fòr dina lànkar och fòr dina fòrklaringar! Jag làser hemskt gàrna allt jag kan komma òver om djup ketos just nu, dà jag ocksà befinner mig dàr.
        Ocksà jàtteintressant att hòra om dina och andras erfarenheter!
        Vi fàr helt enkelt hàlla varandra uppdaterade om ”experimenten” hàr i kommentarerna.
        (Lite knàppt att man ska behòva experimentera med sin egen kropp fòr att dra slutsatser om optimal hàlsa, men sà har det ju lànge varit fòr lchf-are och det làr vàl fà fortsàtta vara sà till den dag den traditionella vàsterlàndska medicinvetenskapen àntligen bòrjar intressera sig fòr mer àn att bara bota redan uppkomna symptom… 🙁 )

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »