Kost, LCHF & klimakteriet!

2016-10-16 10:15     5 Kommentarer    Kategori: Klimakteriet

Jag får ofta frågor om kostrekommendationer vid klimakteriet… Och än har jag inte ett givet svar, förutom att undvika socker, spannmål – ja, allmänt snabba kolhydrater, och att äta bra med fett och naturlig mat.

 

g91o2zz8gb1ul5l5xqh3

Det fortfarande ges råd om magra proteinkällor och fettsnål kost trots all modern forskning som visar motsatsen! Jag har ingen personlig erfarenhet av klimakteriet (än!), därför tycker jag det är svårt att uttala mig om vad som är bäst. Men det jag har förstått är att undvika fettsnål kost, utan ät bra med fett (kokosolja, smör, feta proteinkällor) samt att undvika det som höjer blodsockret, alltså: socker, mjöl, spannmål, läsk och även light och lättprodukter.

Några kommentarer jag läst om klimakteriet och lågkolhydratkost är:

  • -Jag är 57, har ätit lchf i fem år och har inte haft tillsymmelse till klimakteriebesvär.
  • Jag har inga känningar av något förestående klimakterie. Jag har också kopplat det till att jag ätit LCHF i snart 4 år.

Det finns inte så mycket att läsa om lchf och klimakteriet, så det vore underbart om du som har erfarenhet vill lämna en kommentar. Detta är ett ämne som ”drabbar” många och samtidigt berörs allt för sällan!

Det som triggade igång denna tråd var förutom att min egen ålder närmar sig hormonförändrings tiden och att jag idag läste och reagerade  på råden från en dietist i en artikel i Hälsoliv som ser ut så här:

Fråga:

Lena är 48 år och har gått upp 10 kg, pga klimakteriet. Hon går minst 30 min om dagen men inget händer med vikten. Vad ska hon göra?

Svar:
Dietisten Sofia svarar så här:
Att gå in i menopaus eller klimakteriet innebär att kroppens hormonförråd tryter. Det i sig får en rad konsekvenser, bland annat ökad aptit och något minskad förbränning. Dessutom kan stresshormoner som kortisol påverka blodsockerregleringen så att man blir mer sugen på sötsaker och snabba kolhydrater.

Försök ät många magra proteinkällor

Det du kan göra med kosten är att försöka äta många magra proteinkällor och grönsaker. Det ger kroppen näring samtidigt som det mättar bra och ger mindre kalorier. Intervallträning är bra för att förbränna fett, och det går att intervallträna när man promenerar också. Om du får tilltagande klimakteriebesvär som svallningar, sömnproblem och nedstämdhet är det bra att gå till en gynekolog och se över om du behöver hormonersättning.
Då bör du fråga efter bioidentiska hormoner eftersom dessa är bäst för kroppen.

Vi är många kvinnor, och alla kommer till klimakteriet förr eller senare! Snälla skriv lite kommentarer om hur du mår och hur kosten påverkar dig i ditt hormonförändrande ålder. Det du skriver kan hjälpa någon annan.

Menstruation-343x171

Hälsoliv: Lena 48: Har gått upp 10 kilo av klimakteriet

Kommentarer hittade jag bla från ettsotareblod.se

Save

Save

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

5 Kommentarer + Kommentera

  • Jag ar ju en av de dar som har svart at ata LCHF troget, det slinker ibland ner potatis och ibland nagon ol och vin och gratinerad croissant med ost, plus pizza.
    Men nar jag klarar kosten, och skippar nagon maltid har och var, det blir sa mycket battre. Marks direkt, vallningar blir lite varme istallet, och kan sova gott hela natten. Snart femtio. Far vara forsiktig med vin och kryddor samt kaffe, men ekologiskt vin, och bara dricka kaffe pa fm, sa funkar det.
    Vikt? Ar ju en de dar som LCHF inte biter pa ens nar jag e strikt sa darfor fuskas det ibland, fast med periodisk fasta borjar det nu bli battre.

    • Tack att du delar med dig! Lycka till med periodisk fastan!

  • Jag är 52 och har haft vallningar i ett par tre år, uthärdligt men störande. Har vägt runt 59 kg i många år, ätit måttligt med kolhydrater och sött. Sen hux flux förändras man, det smög sig på ca 5 kg och kläderna kändes trånga.
    Helt klart ändrades förbränningen i kombination med mindre aktivitet, har hästar och rider en del.

    I somras körde jag en 9 dagars fasta och efter det nolltolerans mot socker, mjöl, potatis och ris. Gick ner 4 kg och ligger kvar där, men det jag tycker är lite trist är att kroppen inte längre behöver lika mkt mat utan går runt på så mkt mindre.
    Är inte hungrig, men lite uttråkad av stram kosthållning, men väljer det framför muffinsmage.

    Det jag kan tycka är lite negativt med LCHF biten är att många tenderar till att bli så halleluja att det predikas och blir så centralt, min man blev matpolis och även om det är bra att bli upplyst kan det bli lite onyanserat och drygt att leva med en LCHF’are.

  • Fyller ju snart 55 år jag har inte märkt av klimakteriet ens?

    Har ju ätit lchf i snart 4 år å då mera normal lchf å det enda sug jag har haft är grädde å det har jag haft hela tiden å inte bara nu. Vet inte ens vad folk snackar om som svettningar å sånt bara att när jag minskat i vikt så är det mera att jag fryser mest hela tiden men det ser jag som en positiv grej

  • Mina besvär minskade när jag gick över på mera strikt lchf och minskade på mejerier. Jag slutade med grädde i kaffe och drog ner på yoghurt och crème fraîche. Undviker mörk choklad också om det nu påverkar… Jag mår otroligt bra av kosten!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »