Stick i finger o ketoner

2012-10-18 15:34     19 Kommentarer    Kategori: Ketoner

Igår mätte jag till 2 mmol i ketoner och idag till 1,6 (drack några glas vin igår)… Känner mig ändå nöjd och glad att vara ‘back on track’ så att säga.

För mig fungerar ketonmätningarna som en otrolig motivation till att äta helt rätt. Är nöjd o glad över att jag inte rört choklad eller bär eller nötter förutom en gång när jag var ute med kompisar.

Få se hur det blir när jag kommer ner till SA nästa vecka, hmmm! 🙂 Spännande… Men mätaren ska med!

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

19 Kommentarer + Kommentera

  • Hej!
    två frågor: är alla nötter lika dåliga?
    är alla bär lika dåliga?

    • Nej och nej! Cashew är sämst, maccadamia bäst!
      Bär är oxå olika, jordgubbar bland de sämsta, hallon bättre…

  • Hej! Har nu också börjat mäta blodketoner, men undrar NÄR jag ska mäta på dagen. Jag kör periodisk fasta (hoppar över frukost och ibland även lunch) och undrar om det är bäst att mäta på morgonen eller just innan jag bryter fastan. Ju längre tid jag väntar, desto mer ketoner kommer jag ju få antar jag, så när är mitt värde intressantast (när jag ska äta eller att ha ett bra värde så lång tid som möjligt?). Bör det vara samma tidpunkt varje dag eller har det mer med måltiderna att göra?
    Jag lyckades få ett ketonvärde på 1,6 trots att jag druckit både vin och ätit massor av pistagenötter (en hel påse…) kvällen innan, men tror jag fick en sänkning när jag åt mycket vispad grädde – är mejeriprodukter en bov i ketonsammanhang eller ska jag titta mer på proteinintaget?
    Lycka till på resan!

    • Du ska mäta på morgonen, på fastande mage! 🙂

  • Jag försöker att åtminstone ”försöka” att läsa lite om det här med ketonmätningarna, men tycker att det verkar svårt eller i alla fall lite krångligt för mig i alla fall. LCHF är inte nytt för mig har ätit så i 4-5 år så där är jag med.

    Är i valet och kvalet om jag borde sätta mig in i det och testa detta då jag har svårt för att bli av med de där sista 5-10 kg. Verkar ju som om många är så engagerade och kommer på vad det är som måste till för att lyckas.

    • Det är väldigt spännande! 🙂 Och motiverande tycker jag…

  • Skriver detta inlägget då ”k” säger att hen inte kommer i ketos hur hen än försöker, man kanske får ta till lite extrema varianter för att komma dit snabbt och sedan lägga till olika livsmedel för att se hur man påverkas, själv har jag lagt till 2 msk vgrädde i morgonens äggröra idag så det ska bli intressant i morn. Jag har INTE ätit likadant varje dag, intaget har skiftat stort vilket jag trodde skulle påverka mätningen negativt. Så här har mitt intag varit sedan onsdagen, då jag ”skärpte” till mig:

    on 17: b-ketoner: 0,1 Fett: 169.74g(91%) Prot: 34.24g(8%9 Kolh.: 5.54g(1%) 1677kcal
    to 18: b-ketoner: 0,8 Fett: 185.99g(79%) Prot: 92.13g(20%) Kolh.: 2.29g(1%) 2038kcal
    fr 19: b-ketoner: 1,4 Fett: 193,66g(90%) Prot: 58,03g(10%) Kolh.: 3,08g(0%) 1941kcal
    lö 20: b-ketoner: 1,8

    Onsdagen gjorde jag ett medvetet breake, då drack jag MBC + 2 kokta ägg på morgonen, kaffe m smör + MCTolja 2 msk i shot + 2 kokta ägg och vid 19, sista målet Te m smör + MCT 2 msk i shot + 2 kokta ägg. Fick ont i magen/magsäcken av vad jag tror kokosfettet då jag tog något mer än vanligt/dag så detta gjorde jag bara den dagen.

    Torsdagen åt jag betydligt mycket mer protein, stekte 200g fläskfärs, blandat med 1 ägg, salt o peppar, till det hemmagjord majonnäs, rikligt. Sedan blev det en kopp kaffe och en shot (1 msk) MTColja, till kvällen en stor portion räkor och mer majjo.

    Fredagen gjordes en äggröra på bara ägg och smör, lunchen bestod av en stor mugg te med smör, MTC-olja 2 msk shottades. Sedan blev det ett stort gäng räkor till kvällen igen, med en stor klick majjo och lite, lite sallad m vinägrett.

    Jag har hela tiden innan fuskat med sötningsmedel som i te eller MBC och gärna tagit Cola Zero till helgens mys. Dricker normalt aldrig alkohol (pga medicinering) men förra helgen lyckades jag få i mig en hel flaska Rosé så jag var nog på MINUS i min ketos, mätte ju 0,1 i onsdags! och innan onsdagen åt jag fortfarande mejerier. Så det gick ju fort att komma i ketos!

    Jag säger som dig, Monique, att mäta ketoner får en att tänka lite mer på vad man äter, jag mäter min mat nu i FatSecret (finns en app till mobilen, allt gratis) men det är för att jag stått still i 2-3 månader och även att jag mätt ketoner till och från i över 1 månad så har jag inte haft riktig koll på varför jag inte lyckats med optimal ketos (utom under 1 dag i början av mätningen)

    Lycka till, du ”k” och ni andra kan oxå komma i ketos, det gäller bara att inse att man måste bli väldigt ”ren” i maten, till att börja med iaf!
    Kramen // Maria André

    • TACK! 🙂

    • Håller helt med. Koll på fett, protein och kolhydrater, är nu på femte dagen i rad i optimal ketos och håller medvetet kolhydrater under 10g, protein högst 1g/kg ”lean mass” motsvarande BMI 22 för min längd och rejält med fett, oftast över 85E%. i regel över 150g. Jag äter mig mätt och mår kanon, nästan irriterande pigg och klartänkt. 🙂

  • Imorse var jag uppe på 1,4.

    Tror att jag red lektion igår har med saken att göra =)
    Men vilken skillnad, jag orkade hela lektionen utan att tappa fokus som jag brukar (fick guldstjärna av min ridinstruktör)
    Grundade innan lektionen med fyra ost/smör-rullar och åt en kokospannkaka med smör efter

  • Hej alla här.

    Jag mäter ketoner och när jag ligger optimalt så går jag upp i vikt. Vägen mot optimal så går jag ner ligger jag runt 1.1 på morgonen fastande i ketonvärde så går jag ner riktigt mkt.

    Vet inte vad som är fel på mej. Tips nån. Hjälp mottages mer än gärna!

  • Hej igen 🙂 Ännu en konstig fråga. Btw fick jag ordning på mina ketonvärden när jag slutade med nässelpulvret som jag tillfälligt åt för att mota UV, måste vara det som gjorde att jag låg så högt. Nu ett nytt problem… 😉 Sedan 1 augusti har jag gått ned från 85.2 kg till 73.7 kg = -11.5kg 🙂 Men nu så har min mens uteblivit…10 dagar över tiden, gjort gravtst och det var negativt=puh! Kan det vara så att det beror på viktminskningen? Några tankar härt :))
    Tack för all inspiration <3
    Kram Anna/Allinka

  • Vad betyder ketonförgiftning?

  • Själv får jag inte upp ketonerna över 0,4 hur jag än försöker 🙁

    • Något är det som inte stämmer då! För mycket proteiner? För lite fett? För mycket mejerier? För mycket bär, nötter, alkohol…?
      Hoppas du hittar svaren… 🙂

  • Ladda på med fett, minska proteinet, så kanske du klarar lite vin i SA! 🙂

    • Ja det visar sig… 🙂

  • Nötterna är kanske inte så svåra att låta bli, men VINET! Kan tänka mig att det blir åtminstone ett glas per dag ;D SA viner som är så goda, och smakar ännu bättre med härligt väder och fint sällskap!

    • Eller hur, detta goa goa vin! Mmmmmm….

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »