Steg för steg (bilder) – egen kefirtillverkning

2018-01-29 13:27     Kommentera    Kategori: Boken: Sköna böna, Hälsa & Sjukdom, Kefir

Jag är HELT såld på detta med kefir!

Och nu efter några dagar fermentering så har jag äntligen fått smaka av min kefir! Här har jag bilder på processen med kefirgryn – allt för att underlätta hur det går till. Jag fick själv liknande tips och bilder från en vän och hon tyckte det var toppen att även jag delade bilder vidare. Ju flera som lär sig om kefir ju bättre allmän hälsa blir det!

När du väl har gryn som har fermenterat (du har lagt grynen i getmjölk eller lantmjölk – EJ homogeniserad, eko grädde går oxå bra, jag tar både grädde och lantmjölk). Vill du veta processen från frysta gryn till burk kan du se den här.

1.
Ta fram kefirburken, en sil, en skål.

2.
Kefiren ser ut så här när den har växt i några dagar (jag har väntat ca 48 tim). Det översta lagret är den mest gräddiga delen. Under där ligger vassle.

3.
Ha en sil och en glasskål redo.

4.
Pressa ner lite försiktigt med skeden, och då samlas vasslen i skeden, den kan slängas. Man måste inte ta bort vasslen. Den innehåller nyttiga bakterier. Det finns mängder av tips om vad man kan använda vassle till: Bakning, hårinpackning, i annan fil/yoghurt.
Jag hade inte så mycket vassle, troligen för grynen var nya här hemma.

5.
Häll all kefir från burken över silen. Rör runt med skeden och tryck lite försiktigt mot grynen, den ätfärdiga kefiren hamnar i skålen under silen.

6.
Grynen blir kvar i silen.

7.
Lägg över kefirgrynen i en ny och ren glasburk (ej plast eller metall).

8.
På med ny ej homogeniserad mjölk (lantmjölk) eller getmjölk och lite eko vispgrädde (behövs inte grädde men blir mera krämigt då).
Till 0,5 dl gryn använder du 5 dl mjölk/grädde, till 1 dl gryn tar du 1 liter vätska.

9.
Lägg en uppklipt duk/tyg över burken och ställ i rumstemperatur – 20-30 °C.
Skriv gärna datum och tid för att hålla koll på fermenteringen.
12-48 timmar gäller.

10.
12 timmar för dig som är hård i magen
24 timmar för dig som har en bra fungerande mageKortare tid mindre vessle
Längre tid mera vessle
48 timmar är max
12 timmar utöver 48 timmar om grynen var frysta när du började

11.
Kefiren som du har silat häller du i en glasburk eller glasflaska och den ska förvaras i kylen. Nyttigheterna med kefiren håller sig i 2 dagar, kefiren står sig annars en vecka i kyl.

Kefir är probiotika, för bästa maghälsa så behöver du även tillsätta prebiotika (mat till probiotika) som finns bla i kall potatismjöl (bönor är också en populär källa till prebiotika).
Rör i 1-3 tsk potatismjöl (börja med 1 tsk under en vecka och öka successivt) i 1 dl kefir varje morgon (min rekommendation).

Allt finns här som i en enkel PDF att ladd ner: Kefir steg för steg bilder

Lite mer förklaring till probiotika och prebiotika

Probiotika är levande, aktiva bakterier som har ett positivt samverkan med kroppen. Det är goda och hälsosamma bakterier som lever främst i tunn- och tjocktarmen. Dessa hjälper med vitaminproduktioner för att stärka immunförsvaret, matsmältningen och välmående. De bakterierna i kefir (56 goda bakterier, vanilig fil/yoghurt har 7) är starka och överlever både magsjuka och antibiotika!

Prebiotika är maten till probiotika, det är den delen av maten (fibrer) som vår matsmältningssystemet inte kan bryta ner vilket stimulerar tillväxt av goda bakterier (probiotika). Prebiotika (bla. bönor, potatismjöl) tar sig till tjocktarmen genom matsmältningssystemet utan att brytas ner. Det är just i tjocktarmen som prebiotikan är viktig och blir användningsbar. Resistent stärkelse är alltså en form av fibrer som fungerar superbra som föda åt de goda bakterierna.

Var finns prebiotika (några förslag)?

  • Potatismjöl (ej uppvärmd!)
  • Bönor (ej vita i tomatsås!)
  • Nötter
  • Lök och vitlök
  • Jordärskocka
  • Oliver
  • Ruccola

Var finns probiotika?

  • Kefir
  • Naturell yoghurt
  • Naturell fil
  • Fermenterade eller syrade grönsaker – ekologiska och OPASTÖRISERADE (natrulig källa till mjölksyrebakterier), viktigt här med eko och att de ej blivit upphättade i processen!

Vill du lära dig mera, bli peppad, ta del av många andras tips och råd kring RESISTENT STÄRKELSE, kefir, bönor, mm så kolla in min Facebookgrupp: Skönaböna

Mera lästips:

Mer om probiotika och prebiotika kan du läsa om HÄR

Resistent stärkelse, vikt, och kosthållning

 

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »