LCHF = bristande tarmflora?

2018-02-14 7:55     2 Kommentarer    Kategori: Hälsa & Sjukdom, Kefir, Mjölksyrade grönsaker, Skönaböna

Jag har nu hållit på med resistent stärkelse ett bra tag och mår toppen på det! Jag läser och fördjupar mig i ämnet och fastnade väldigt på ett inlägg av Per Wikström (RIP) om ämnet som jag fann väldig intressant.
Han menade att det kan finnas risk att vi som äter ganska strikt LCHF kanske inte får till en bra och riktig tarmflora, vilket jag kan förstå eftersom vi undviker det som innehåller hög del av kolhydrater, vilket även sånt som anses vara resistent stärkelse gör.

Jag kör en kopia på hans intressanta inlägg nedan, hittat på lchf.se!

Bildresultat för lösliga fibrer

Några tips för mer RS och lösliga fibrer med LCHF-kost

* Enklast av allt. Börja med teskedar men skala stegvis upp till 3-4 matskedar potatismjöl utrört i vatten, yoghurt eller kokosfett.

* Bästa källorna till lösliga fibrer är enligt Fineli torkad havstång Wakame med imponerande 47,1 g lösliga fibrer per hundra gram. Och håll i er nu… dags att göra vågen för denna havstång… 0 gram digererbara kolhydrater enligt Fineli!!! Tätt följd av torkad havstång Nori med 44,4 g och vågen igen… 0 g digererbara kolhydrater.

Det går att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen (vitaminer, mineraler, essentiella aminosyror och fettsyror) med LCHF. Men just vad gäller tillräcklig näring till våra tarmbakterier som är en blind fläck för såväl Livsmedelsverket som för LCHF-rörelsen så har vi ett problem. Detta problem är grundläggande och systematiskt. LCHF utesluter eller begränsar strikt all mat som innehåller en hög andel stärkelse och därmed potentiellt en hög andel RS. I samma veva begränsas också livsmedel med en hög andel lösliga fibrer som kan vara ett alternativ till RS.

Det finns hur många exempel som helst på stärkelserika rotfrukter och rotknölar som konsumeras i stor mängd av samlare och jägare. Maniok (= tapioka = kassava = brassiliansk arrowrot) är ett exempel. Andra är jams (brödrot) och äkta arrowrot.

Några matskedar potatismjöl ger många LCHF:are ett enkelt sätt att kompensera den kroniska brist på näring till tjocktarmsbakterierna som LCHF tyvärr i allmänhet kan innebära. För många kommer detta att leda till lägre fasteblodsocker, lägre blodsockerhöjning efter måltid och bättre insulinresistens. Då kan man också våga sig på att öka på lite av mängden livsmedel med högt, naturligt innehåll av RS och lösliga fibrer trots att det innebär ett något högra kolhydratsintag.

Källa på detta: Per Wikholm (RIP):

Nej det går inte lika bra med selleri

Save

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

2 Kommentarer + Kommentera

  • Hej Monique!

    Tack för att Du citerar Per Wikholm, jag saknar verkligen honom.

    Ethel Loberg

    • Hade varit så roligt om han hade varit med i den utveckling som är idag kring RS! <3

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »

Lämna gärna en kommentar!

XHTML: Du kan använda dessa tagar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

« Föregående inlägg  | Hem |  Nästa inlägg »