Förskolan i Coronatider – i praktiken!
Vi befinner oss i utmanande tider, både med sjuk personal, sjuka barn och vårdnadshavare som har barnomsorgsbehov. Men detta är inte alla de utmaningarna på en förskola i denna utsatta tid, utan det finns en del nya utmaningar!
Utmaningar
Vi ska ha en helt annan översyn på lekytor, material och leksaker. Handtag, leksaker, vattenkranar och handfat, dörrar och ställen där barn går och tar på ska spritas och disenficeras dagligen. Pedagoger ska även ha koll på barn som nyser eller hostar och se till att dessa tvättar händer om de använde händerna här, att disenficera ytor som barnet har hostat eller nyst över och hjälpa andra barn som blivit nyst eller hostat på. Självklart i dessa tider så ska barn skickas hem när de hostar, nyser eller har andra förkylningssymtom. Det gör vi också. Ringer in vh (vårdnadshavare) och skickar hem barn! Men oftast blir det inte vid bara “en” nysning, för det kanske känns överdrivet utan det kan var något annat som orsakade den nysningen – pedagogerna kollar av med varandra och rektor om det är läge eller om de ska avvakta, är det vid 3 nysningar eller 6 nysningar, var går gränsen och hur mycket energi ska vi lägga på detta?
Uppdraget
Pressen på pedagoger i dessa Coronatider är långt mera krävande än hur den vanliga vardagliga pressen på förskolan är, och då är förskolan redan en pressad miljö för många pedagoger. Det jag som rektor för förskolan vill förmedla är att pedagogerna gör sitt bästa, de verkligen gör ett otroligt jobb! Det är en utmanande tid, inte bara för vh och rektorer men för de som är på golvet, där uppdraget idag är otroligt krävande och ansträngt med allt det extra Corona innebär i förskolans verksamhet. Utöver detta ska det erbjudas utbildning och lärande, där vi gör våfflor på våffeldagen och läser böcker, räknar, spelar spel och är sociala – med lite lagom (social) distans, så gott det är möjligt!
Praktiskt
Vi på Cosmos Montessoriförskola i Karlstad har nu lämningar och hämtningar ute, vi gör det vi kan för att minska smittspridning. Pedagoger fixar frukostbricka, en duk på bordet och serverar frukost och mellanmål utomhus. Vi håller oss utomhus och flyttar lärandet dit! Idag var barnen och pedagoger på upptäcksfärd för att leta rätt på fem olika djur i naturen (tack friluftsfrämjandet för tips och material för utelek och Veronika på I Ur och Skur förskolan Kulingen i Karlstad). Vi tvättar cyklar, leker affär, målar, gungar och cyklar.
När det finns tid över, då flera barn är hemma med förkylningssymtom så städar pedagogerna på avdelningarna, de diskar och tvättar alla leksaker, mjukisdjur osv. Tvättpåsar är bra för lego, och sen tvätta i tvättmaskin eller diskmaskin. Ytor rengörs och det spritas både högt och lågt.
Bemötande
Jag vill med detta hylla alla fantastiska pedagoger som verkligen gör och ger det där extra i dessa Coronatider! De möter barnen med ett leende, håller utkik och överblick, stimulerar, inspirerar, visar omsorg och tröstar ledsna ögon, håller i handen när det behövs, håller andan när de blir nysta på, sätter på ett plåster när någon ramlat, byter ut blöta strumpor, tar bort en flis i fingret, och framförallt tar hand om våra barn på bästa sätt.
Samhällsbärande funktion
Idag inser många vikten av förskolan, och hur samhällsbärande denna verksamhet är! Vad vore samhället idag utan en fungerande barnomsorg? Vi alla behöver ta ett ansvar, både samhällsansvar och föräldraansvar och stanna hemma med barnen som är snuviga, hostiga, nysande eller har feber. Våra pedagoger ska inte ställa diagnoser, de tycker inte om att tjata och be vh att hämta barn, eller be dem stanna hemma pga snuva. Vi som ansvarsfulla vuxna (jag har också barn) kan visa vår uppskattning till denna utsatta och fantastiska grupp människor som ägnar sin dag till att få Sverige att fungera, genom att själva ha koll och ansvar för våra barn. Jag kan tillägga att vår förskola skulle inte gå runt idag om inte våra vh hjälpte till! De som har 15-tim barn håller barnen hemma, de som kan arbeta hemifrån med klättrande pigga barn har barnen hemma fast de jobbar. De som har barn med förkylningssymtom är hemma med barnen. Detta gör det möjligt för pedagogerna att hålla sig friska men också erbjuda en verksamhet och uppsikt utöver det vanliga. En verksamhet som hjälper samhället i kris, att fungera.
RESPEKT till alla pedagoger!
På Cosmos har vi en Plan för hur vi gör under Coronatiden (här är några viktiga aspekter):
- Vi visar barnen och påminner om att hosta/nysa i armväck.
- Tvättar händer ofta, vi hjälper barnen med detta.
- Alla händer spritas före måltider och efter lekstund.
- Vid nysningar ej i armväck ska det spritas rent så gott det går, mat ska bytas ut osv. Nyser eller hostar barn över leksaker ska dessa sprayas med vår spraysprit omedelbart.
- Vi serverar barnen mat och lägger ej upp maten på uppläggningsfat på borden.
- Om möjligt, sitter vi glest vid borden, varannan stol.
- Vi begränsar antal barn i kapprummet samtidigt. Klä på/av i omgångar.
- Vi spritar dörrhandtag dagligen och desinficerar leksaker och områden där barnen befinner sig så ofta som möjligt, dagligen.
- Alla lämningar och hämtningar görs utomhus för att minska antal personer inomhus.
- Vi är ute hela dagarna.
- Vi äter frukost ute.
- Vi äter mellanmål ute.
- Listan kan ändras utifrån nya utmaningar
I allt elände med Corona är vi otroligt tacksamma för vårvädret vi har, våffelstunden som blev av och all kärlek vi får från barnen!
Tillsammans är vi starka!
Det kan omöjligen gå att genomföra i praktiken. Låter helt galet, stackars pedagoger.
Bra och intressant läsning. Cred till alla pedagoger dessa tider… alla tider!
Måste bara säga att W O W vilken merit att gå ner så mycket i vikt.