'Expert' dåligt insatt!

På P4 Radio Dalarna som hade intervju med mig igår så kan man gå in på deras HEMSIDA och kommentera intervjun. Det finns många positiva och trevliga kommentarer. Men här finns en 'expert' som tycker att mina råd att ge barn fett är galet.

Så här ser kommentaren ut:

 

"Sant om vällingen, men tveksam rådgivare...

Innehållet i denna intervju tyckte jag till viss del var väldigt tveksam. Jag är själv Näringsfysiolog med en fleraårig utbildning i ryggen. Jag kan hålla med om att man ska ge sitt barn riktig mat och inte låta dem växa upp på välling. Välling innehåller gluten vilket forskare har sett kan öka risken för celiaki, därför borde gluten introduceras sakta samtidigt som barnet fortfarande ammas. Men rådet som LCHF-bloggaren Monique gav om att tillsätta smör eller kokosfett på barnens kost finns det inga vetenskapliga belägg för, så det är en personlig åsikt som hon får stå för och råd som inte är helt riskfria ur medicinsk synvinkel. Kokosfett har många olika egenskaper, eventuellt även skadliga enl vissa studier. Vi behöver veta mkt mer innan de rekkommenderas. Finns inga experter el rekommendationer i några länder som rekommenderar smör o kokosfett fetter till barn (mindre mängder smör är nog ingen fara). Barn liksom vuxna har nytta av både n6 o n3, och att det ges el konsumeras för mkt n6 finns ej dokumnenterat. Dessa uppgifter kan hänvisas till kost och fettrekommendationer för barn dels på livsmedelsverket men även på WHO. Trist när folkger felaktiga och dåligt underbyggda råd i media.."

Jag har även svarat....

 

Jag upplever Elina som ej påläst inom modern forskning, kokosolja eller transfetter. Eller är det bara att man har sin tro och inte vill ta till annat, eller bara att man är fast vid det man har lärt sig?

Vi tycker hur som helst olika, ändå lite lika i vissa avseenden. Intressant debatt!

Lämna gärna en kommentar :)


  • Tina 2011-11-23 11:05:40
    Hur kan något som måste introduceras långsamt för att man inte ska utveckla överkänslighet vara ok att ge över huvud taget? Angående fetter så tar man sig för pannan att inte vederbörande som du skriver är bättre påläst.
  • Danielas Lchf Blogg 2011-11-23 11:28:45
    Tycker du var Väldigt pedagogisk med tanke på personens okunnande ;) Expert...hmmm tveksamt...
  • Tack... :)
  • Marie 2011-11-23 12:24:34
    Bravo Monique!
  • *smile* tack!
  • Malin 2011-11-23 13:54:06
    Varför har folk så himla svårt att ta till sig och acceptera att tiderna och kunskapen hela tiden utvecklas. Jag är överlycklig över att man kommit fram till att fett och riktig mat är bra för barn. Min 1,5 åring (och jag själv, som för övrigt väntar mitt andra barn till våren) äter helt enligt LCHF och han mår toppen, är pigg och glad. Jag har också varit fast i vällingträsket när han var yngre, men är så glad att vi är ur det nu!
  • Monica 2011-11-23 19:24:00
    Jag var in och kommenterade där men kan ju upprepa mig här.
    Jag fick rådet av professor Gebre Medin Akademiska sjukhuset att tillsätta extra smör i mat och välling till mina barn redan 1996. Detta påstod han var ytterst viktigt och det skulle vara just smör.....riktigt smör. Allt för att smörja upp tarm och tarmludd på barnen för att skapa en god grund. Tror inte denna professor...som för övrigt räddade mina barns liv med detta råd skulle givit rådet om det inte var bra. Så att det inte finns experter som gör det rådet som hon skriver är ren lögn.
  • Tack Monica, såg att du hade kommenterat där ;)
  • Elina 2011-11-23 22:58:42
    Jag tycker att det är tråkigt att du först säger att jag tycker det är helt galet att ge barn fett och därefter säger att jag är dåligt påläst. Jag undrar då vad är det jag är dåligt påläst om då jag inte ens har skrivit att man inte ska ge fett till barn? Jag kan tyvärr inte hitta den meningen i texten jag skrev. Jag rekommenderar att ge barn extra fett i maten men det finns olika slags fetter, och man behöver inte snöa in på en sort, varför inte variera sitt intag att fett?! Vi människor behöver både mättade fetter, fleromättade fetter och enkelomättade fetter, vilket du borde veta som är så påläst.. Och idag intar många människor i Sverige för högt intag av just transfetter och mättat fett och för lite fleromättade fetter. Men fortfarande behöver vi båda mättade fetter och fleromättade fetter, samt enkelomättade fetter. Och alla dessa tre i ungefär lika stor mäng. Jag har aldrig sagt att vi inte ska äta fett och jag har aldrig sagt att vi ska inte ska äta mättat fett, så varför dra det till ytterligheterna hela tiden? Jag tycker det är elakt att säga att jag är dåligt påläst bara för att jag inte håller med dig om vad några kostbloggare, läkare eller professorer säger utan istället har många av världens främsta näringsforskare samt stora, långa studier i ryggen. Och jag undrar även vad det är jag är dåligt påläst om? att fett generellt är farligt? vilket jag inte ens har skrivit. Det är tråkigt att om någon kommenterar ett inlägg som en "fett-älskare" har skrivit så är man helt plötsligt "fett-hatare", vilket inte behöver vara sant. Visst finns det vissa professorer som rekommenderar vissa näringsämnen och vissa professorer som rekommenderar andra, så kommer det alltid att vara. Men man måste även se till vilka de största studierna är, hur många studier som visar ett och samma resultat etc.
    Jag använder mig av naturliga ämnen till mitt barn, jag är även försiktig med gluten. Han får smaka smörgås ibland men oftast får han en bit ost istället. Han dricker ingen välling utan jag kokar lös skrädmjölsgröt till honom som han får dricka ur flaska på kvällen vilket gör att han somnar. Jag lagar egen mat till honom innehållande kolhydrater, protein och fetter. Jag överdriver inte hans kolhydratsintag med läst, glass, godis etc. utan i form av b.la. morötter och potatis. Fettet jag använder är främst rapsolja, olivolja och smör, beroende på vilken maträtt jag gör. Man vill väl även att maten ska smaka bra. Jag överdriver heller inte hans intag av mejeriprodukter då dessa innehåller höga mängder transfetter, men visst får han en skvätt 40% grädde i maten ibland. Frukter och grönsaker ingår också i hans kost, grönsaker som ex. broccoli och blomkål. Frukter för att de innehåller bra med fibrer vilket är bra och nyttigt för tarmen.
    Så varför klanka ner på någon som inte är emot LCHF men heller inte för. Jag är emot när man drar det till det extrema och inte inser att alla människor är olika och därför måste leva olika.
  • Hej Elina,
    Bra att du svarar här i bloggen. Det uppskattas. När jag först läste din kommentar här så tänkte jag spontant, 'oj, jag kanske missupfattade dig och det du skrev.' Men när jag läser din kommentar på programmet så tror jag inte jag har missupfattat dig, inte så mycket iaf.

    Jag ska försöka bemöta det du säger direkt, så får du se om jag har misstolkat dig:

    "Men rådet som LCHF-bloggaren Monique gav om att tillsätta smör eller kokosfett på barnens kost finns det inga vetenskapliga belägg för"
    Inte? Fett är essensiellt, fett mättar, fett ger näring och energi, det finns en hel del belägg på att barn ska äta fett.

    "Trist när folk ger felaktiga och dåligt underbyggda råd i media.."
    Enligt dig och din åsikt. Enligt mig och många forskare och läkare så är det precis motsats till det du säger. Du tror på det du väljer, och jag tror på det jag väljer. Det innebär INTE att det jag säger är felaktigt och dåligt underbyggd råd, bara för att du inte håller med.

    "Kokosfett har många olika egenskaper, eventuellt även skadliga enl vissa studier"
    Laurinsyran i kokosolja har sitt enda motsvarighet i bröstmjölk där den ingår som livsviktig ingrediens. Laurinsyran omvandlas i tarmen till momolaurin - skydd mot inflammationer, infektioner.
    Laurinsyra är essensiell för barn o vuxna.
    (Att bero på ditt svar om kokosfett som inte gick att jämföra med bröstmjölk i din senare kommentar på radiosidan...)

    "mindre mängder smör är nog ingen fara"
    Det uppfattar jag som lite fettskrämd, 'mindre mängder' är en värdering, ej mätbart. Din åsikt.

    Jag tycker att som du skriver ovan om hur ditt barn äter låter ju jättebra! Dock tycker jag personligen att för mycket olja är inte bra pga omega 6 och omega 3 obalansen (vilket jag vet att du inte håller med om).

    Jag är lite nyfiken, VILKA mejeriprodukter innehåller transfetter?

    Tack igen för din kommentar. Jag tycker att det är bra att det diskuteras. Ber om ursäkt om du tog illa vid av mina kommentarer, det är inte min mening.
    Väl mött, Monique
  • Elina 2011-11-24 06:44:17
    Visst är det bra att det kommer upp till diskussion. Men jag tycker att det är tråkigt att du drar allt fett över en kant. Jag är inte alls rädd för fett och ordet smör är inte ett annat ord för fett enligt min mening. Varför inte variera sitt intag av fetter?
    När det handlar om transfett så innehåller det som kommer från kossan och lamm transfetter, så som Smör, ost, grädde och fett kött.
    Jag tycker även det är tråkigt att du hängt ut våran diskussion på flera LCHF-medier för att söka stöd hos dina anhängare, och lite smutskasta mig. Jag har dessutom aldrig skrivit att jag är en expert. Det enda jag egentligen vill säga är att jag anser att man ska vara försiktig när man rådger till barn. Till vuxna visst, vuxna har ett eget val. Man leker faktiskt med våra käraste och då vill iallafall jag vara på den säkra sidan.. Och hittas så mycket bevis att LCHF-kost är bra för alla så är inte jag den som kan ändra mig.
    Jag önskar att det jag har skrivit läses korrekt och att inga egna antaganden görs.
    Mvh Elina
  • Hej Elina
    Jag är helt för olivolja i små mängder på sallad... Sedan är inte jag en förespråkare av oljor. Men du får gärna variera ditt intag om du vill det.
    Transfett är fett som innehåller transfettsyror vilket är en typ av omättade fettsyror. Transfettsyror bildas vid industriell delvis härdning av fetter och oljor.
    Det bildas även naturligt transfett i små mängder i våmmen hos idisslare och förekommer därför även bland fettsyrorna i mejeriprodukter vilket är det du syftar på antar jag. Kost innehållande industriella transfetter anses vara farliga.
    En annan faktor är att det enligt en del studier, bland annat av den omfattande amerikanska Nurse's Health Study och den finska undersökningen Alfa-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Study, framkommit att naturligt förekommande transfetter från idisslare inte är skadliga på samma sätt som industriella transfetter. I båda undersökningarna fanns det ett samband mellan intaget av industriellt framställda transfetter och förekomsten av hjärt- och kärlsjukdomar, medan det fanns ett samband mellan transfetter från idisslare och minskad förekomst av hjärt-kärlsjukdomar.
    De naturliga transfettsyrorna i mjölkfett, CLA och vaccensyra, har i djurförsök visat sig förebygga vissa cancerformer och ateroskleros.

    Industriellt transfett som orsak till hjärt-kärlsjukdom är en av de bäst belagda som finns. Endast en annan faktor har bevisats lika farlig för hjärtat, och det är snabba, lättsmälta kolhydrater som t.ex läsk, potatismos och vitt bröd.
    Nu blev det väldigt långt om transfetter. :)

    Att du tycker det är tråkigt att jag 'hängt ut' våran diskussion på flera medier förstår jag inte riktigt. Jag har skrivit om det på min blogg och på kostdoktorn eftersom han hade radiointervjun som ett ämne och inlägg på hans sida. Så det är inte att hänga ut dig, det är bara att visa hur diskussionen i ämnet, som han redan skrivit om, har fortsatt.

    Om du står för det du säger och är på det klara med dina åsikter och den infromationen du lämnat ut då ska du inte känna dig uthängt. Det är ju dina ord! Stå för dem! Jag står för det jag tycker.
    Jag vill absolut det bästa för våra barn. Naturlig kost som mättar bra och som ger näring. Väldigt enkelt!

    Men din kommentar på radiosidan var just om 'tveksam rådgivare' och det är klart att jag reagerar då...

    Hälsningar Monique
  • Tess 2011-11-24 08:28:28
    @Elina: Ja, mejeriprodukter innehåller transfetter. Men dessa transfetter är NATURLIGA och därför ofarliga. Det finns det också forskningsresultat på (även om jag för tillfället inte vet vart jag läste det, för det var ett tag sen). Det är de härdade transfetterna som finns i vissa produkter som är farliga.
    Hela människans kropp är uppbyggd av mättat fett. Varför skulle det vara farligt att äta då? Om det är för att man kan riskera åderförfettning så är det också felaktigt. Det fett som sätter sig i ådrorna är fleromättade fetter. Just de fetter som alltid har sagts vara så himla nyttiga att äta...
  • Malin 2011-11-24 11:27:57
    Men vem ska man tro på när det gäller transfett?
    Livsmedelsverket skriver på sin hemsida att de naturliga transfetterna påverkar kroppen på samma sätt som de onaturliga och hänvisar till massa studier.
    Jag har nyligen börjat med LCHF och blir orolig när jag läser att dieten kan vara farlig.
    Jag mår toppen, har helt blivit av med min acne och dåliga mage och vill så gärna fortsätta med LCHF men är som sagt orolig och förvirrad av alla olika studier.
    Min pappa hade åldersdiabetes och dog av en hjärtattack endast 55 år gammal och jag vill inte gå samma väg som honom.
    Mvh Malin
  • Livsmedelsverket kan du ta med en nypa salt... Läs modern forskning på kostdoktorn.se . Om den maten vi äter är farlig så skulle den inte göra oss friska, göra magen bättre, sömnen bättre, ge positive energi, osv... :)
    Heja dig för ett hälsosammare liv med LCHF!
  • Elina 2011-11-24 13:06:24
    Det jag menar med att jag känner mig uthängd är att jag hittade kommentarer på Google som länkade till vissa hemsidor, vilket jag inte visste om. Och jag tycker det känns jobbigt när jag inte vet vad som skrivs, men nu när jag vet vilka hemsidor och bloggar debatten ligger på så år det ok. Jag vill bara kunna vara med och delta i diskussionerna eftersom jag är intresserad av alla vinklar.
    PS: kokosfett i måttlig mängd kan vara riktigt nyttigt med tanke på laurinsyran. ;)

    Mvh Elina
  • leffe 2011-11-24 17:26:16
    Hej! Jag är lite konfunderad. Orsaken till att tillsätta fett i maten till barn är att höja energitätheten på maten så att barnet höjer sitt energiintag och täcker sitt behov (litet tarmsystem, hög basalmetabolism) vilket är helt vettigt. Ett av huvudargumenten som förespråkare för LCHF använder är att fett ökar mättnaden vilket resulterar i sänkt energiintag och viktminskning, effekter som absolut inte passar barn. Eftersom det är motsägelsefullt undrar jag hur ni egentligen tror andelen fett i maten påverkar energiintaget och kroppsvikten?
  • Barnen (och vuxna) blir mätta, får bättre koncentration, får lugn och fungerande magar, håller sig friskare (finns inget annat än erfarenhet att ta till här, ingen forskning om det vad jag vet). Barnen får mindre utbrott, mindre humörsvängningar, mindre gnäll... detta är min erfarenhet efter 20 år i barnomsorgen och 3 egna barn de senaste 18 åren!

    Som du säger, fett öker mättnaden men sänker energiintag? Fett är extremt energirikt!!! OCH energin har du kvar i timmar. Kolhydrater ger turboenergi (too much) under korta intensiva stunder.

    Har jag svarat på din fråga? :)
    Skriv den gärna på kostdoktorn.se under inlägget om radioprogrammet, kanske någon kan svara bättre :)

    Tack för din kommentar...

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln