Hysteri kring barn o kost

Jag har tänkt en hel del på detta med barn och kost... Barn, kost och hysteri egentligen. Att ett barn inte äter en måltid är ju inte så farligt, eller? Det är helheten som är viktig.

 

Hur mår barnet?

  • Allmän tillstånd
  • Storlek, växer normalt
  • Leker
  • Dricker vatten
  • Äter ibland

Jag ser ett återkommande mönster bland föräldrar. Vilket jag förstår grundar sig i oro, omtanke och välmening.

 

Men så många gånger, så fort ett barn inte äter, så ska det köpas, fixas, ordnas alternativ. Och snabbt!

 

t.ex.  Ett barn blir hämtat på skolan och föräldern får höra av personal att barnet inte ätit bra till lunch. Då börjar hysterien. Det ska handlas något på vägen hem, eller så har föräldern (van med matvägrandebarn?) med smörgås/frukt i bilen då barnet kanske blir hungrig på vägen hem ändå. Eller väl hemma så fixas favorit mellanmål trots att middagen ska intas om ngn timme... osv. Allt för att den käraste man har inte äter enligt den vuxnas normer.

 

Idag finns det en tydlig hysteri kring barn och kost! Och framförallt kring barn som äter dåligt eller petar i maten eller har dagar de äter mindre.

Resultatet blir att när middagen på kvällen väl serveras så petar barnet återigen i maten, vill inte äta osv. Därefter går det en kort tid och barnet vill äta något, eller föräldern tycker att barnet måste ju få i sig något innan sovdags, mycket småätande. Vilka signaler ger vi våra barn dessutom?

 

Jag tror att det är viktigt att barnet får chansen att bli hungrig, att längta till maten och äta sig mätt då. Missförstå mig inte, barn ska inte gå hungriga, men att mata ett barn i tid och otid är inte att skapa sunda vanor, tycker jag.

 

Jag ser en enorm skillnad på mina barn om de har fått i sig olika mellanmål under dagen, och när de äter bra (LCHF) mat och under måltider.

Barn äter mera under tillväxt perioder. Barn äter mindre under vissa utvecklingsperioder. Alltså barnet har fullt upp med så mycket annat i utvecklingen så de lägger inte fokus på att äta.

 

Vi väljer vad barnet äter, de väljar att äta och att sluta. De äter när de behöver. De slutar när de är nöjda. Inga barn svälter frivilligt.

 

Tillhör du 'orolig förälder' så är det viktigt att barnet får i sig mycket fett! Det hjälper under övriga tid på dagen! :)

 

Jag tror hysterien börjar redan via bvc, amning och vägandet av små barn...

 

Intressant ämne...

 

Känner du igen dig eller någon annan i detta?

Etiketter: barn & kost, lchf

Lämna gärna en kommentar :)


  • Emelie 2011-11-04 18:18:02
    Bra blogg! :)
  • Cam 2011-11-04 18:44:54
    Barn och mat är intressant. När jag själv blir gravid ska jag fortsätta äta som jag gör. Och sen uppfostra dom enligt min matfilosofi. Och många kommer vara där och hutta med fingret och tala om att fullkorn är så jävla nyttigt. Hoppas revolutionen hinner komma långt innan det är dags för mig
  • Aida 2011-11-04 19:07:46
    Hej! Självklart! Du har rätt! Och det funkar alltid med Bregott! Och visst hysterin börjar på BVC. Det var alltid snack om att min lilla tjej var så smal från födseln men att hon var längre fem cm över kurvan var det ingen som tänkte på... Hon växte mer på längden än på bredden. Och det är jag glad för ;-). Själv kommer jag från en kultur där hunger var en synd och värdighet kretsade kring mat! Så värre finns också!
    Kram på dig!
  • Karl E. Arfors 2011-11-04 21:29:31
    Håller med om att det lätt blir hysteriskt när man vill så väl. Jag brukar råda föräldrar med kolikbarn att skippa de snabba kolhydraterna och barnmatsburkarna och vällingen och ge dom mat som franska barn äter: Grönsakskok, som kokas i en enkel speciell tekokare med vidsittande mixer som hackar sönder och purear grönsakerna. Man kan så småningom lägga till lite av familjens fisk och kött i grönsakspuren allteftersom barnen växer får dom mer av den franska "paradoxen" minus vinet så klart.
    hälsar
    karl
  • Cecilia 2011-11-05 00:32:32
    Tänkte bara kolla om du har något bra tips på hur man får i en liten kille på 4.5 år mycket fett när han vägrar äta sås, har koll på om det är smör på maten och smoothies heller inte faller i smaken?¨
    Kram Cecilia
    (som nog är lite av en orolig förälder)
  • Terhi Rönnholm 2011-11-05 12:30:08
    Hej Monique och tack för en fin blogg!

    Jag har en liten flicka på 4 mån och börjar fundera (inte ännu hysteriskt men...) på vad man skall börja mata henne med. Jag har själv ätit LCHF redan länge och har nu försökt hitta någon vettig information om hur spädbarnen skall äta. Kommer du att skriva om detta i din kommande bok? Alltså om mat för spädbarn. När kan/ska man börja ge fetter till barnen? Kan man ge smör fast det sägs att mjölkprodukter skall ges till barnen först vid 1 årsålder ? (så rekommenderas här i Finland, vet ej rekommendationerna i Sverige). Skall man börja med kokosolja i stället?

    Längtar redan efter att få läsa din bok!
    Tack ännu en gäng för din underbara blogg!

    Terhi, Finland
  • Camilla 2011-11-06 12:21:15
    Hej Monique. Skrattar när jag läser detta, för 26 år sedan när min älsta flicka var ett år så vägde hon 8,4 kilo, enligt BVC alldeles för lite. Enligt dem då skulle en ettåring absolut inte väga under 11 kg och helst 12-13kg. Hon var tidig i sin utveckling, började gå vid 10 månaders ålder osv. Vilken uppståndelse det blev, vi blev skickade till spec. barnläkare för utredning med prover och gud vet allt!! Givetvis hittade man inga fel på henne, hon var pigg, aldrig sjuk men full av energi och aldrig stilla. Än idag är hon liten trots sin födelsevikt på 4 kg. Mina barn har alltid fått riktigt smör, fet mjölk och aldrig halvfabrikat! Det var fruktansvärt att bli ifrågasatt som förälder och man påpekade att jag inte gav henne en massa små mellanmål, MEN då åt hon ju inte alls....Konstigt att man under alla dessa år fortfarande inte förstår, eller hur?! Kram till din fantastiska blogg ♥
  • Tina 2011-11-06 16:26:13
    Jag hade Anna Wahlgrens "Barnaboken" som bibel när mina barn var små. Hon förespråkade vanlig mat och minimalt med mellanmål, inget alls för små matvägrare. Åt inte barnen vid ett mål tog dom igen det vid nästa. Jag har barn som äter det mesta och vågar testa. Tyvärr har Anna mest blivit förknippad med hennes sömn-metod men hon har så mycket klokskap att förmedla tycker jag. Framförallt kring maten.
  • Anna 2011-11-07 08:00:25
    Min son (nu 12 år) åt inget till middag när han gick på dagis.
    Jag blev den där hysteriska mamman :o|.
    MEN - turligt nog råkade jag nämna det på dagis och fick då reda på:
    - att han ofta åt två-tre portioner till morgonmål
    - att han ofta åt två-tre portioner till lunch
    - att han ofta åt mycket till mellanmål på eftermiddagen
    Så det var kanske inte så konstigt att han inte åt mycket till middag.
    Jag slutade "bråka" med honom vid middagen och nu äter han som han skall, mycket ibland och litet ibland. Men jag vet ju att han får i sig det han behöver; jag menar - han svälter ju faktiskt inte fast han någon gång hoppar över en måltid. De tar nog igen det när de behöver, våra barn.
    Många gånger borde nog vi vuxna äta mer som barnen. Äta tills vi blir mätta (alltså inte proppmätta!) och lämna på tallriken om vi inte orkar (men man är ju uppfostrad till att - man lämnar ingen mat på tallriken...)
    Vi kan ju bara hoppas att myndigheterna inser att det har varit fel på kostråden och att allt ändras till så som det borde vara. Så att åtminstone andra generationer skall få det bättre :o).
  • NillaK 2011-11-07 12:30:45
    Hej, har du nån bra d-vitamin att rekommendera för min 6-årige son. Mvh Gunilla.
  • Sara 2011-11-08 10:56:56
    Jag skulle vilja svara Terhi att ekologiskt kokosfett, finns med och utan kokossmak. Är suveränt att ge småbarn. När jag började med smakportioner till min dotter hade jag i kokosfett, har haft i det i mjölkersättningen oxå.
    Ett litet tips!

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln