Forskning om fetma

"Fler svenskar än någonsin är överviktiga. Det forskas mycket, men ingen mirakelmedicin finns i sikte."

 

Jag undrar om det syftas på forskningen som är sponsrad av bla brödindustrin?  Varför forskas det så lite om LCHF när ändå så många beprövade fall finns?

 

Kampen mot fetma står still

Etiketter: lchf, ifrågasätt!!

Lämna gärna en kommentar :)


  • Thomas H 2011-10-25 13:07:49
    Det är ju märkligt att en professor som Rössner inte kan ta till sig lite av det nu Professor Ingvar (Hjärnforskaren) har skrivit i sin bok Hjärnkoll. Hella kroppen samverkar och klart att hjärnan är involverad om det nu handlar om beroende för många..... Ingvar hade nog lösningen till varför nu Rössner inte hade en framgångsrik överviktsklinik. Hur kan man bara i 26 år fortsätta med samma dåliga koncept och även hålla fast vid detta nu efteråt. Karln borde bli tystare och låta andra ta över!

    Sponsrar Brödinstitutet denna forskning så blir det förstås stora omvägar och halvdana resultat. ;)
  • Jonas 2011-10-25 18:35:30
    JAG fattar inte varför Rössner vägrar ta till sig LCHF? Gör han verkligen allt för att få svensken lättare? Verkar inte så..
  • NillaK 2011-10-25 19:40:21
    I söndagens bilaga till Expressen så var det ett uppslag om 4 tjejer som alla vägde 70 kg och lite tips om hur de skulle äta för att ev gå ner i vikt. Tre av dem fick rådet att äta mer proteiner och grönsaker, men inte ett ord om fettet eller kolhydraterna. Det är lustigt att fettskräcken bitit sig så fast i vissa att de hellre svälter, och naturligtvis skulle de träna på ett visst sätt också. En av tjejerna hade ont i knäna men skulle göra nån stepövning. Den fjärde skulle dricka en smoothie till frukost, som om det skulle bidra till viktminskning. Att det är så svårt att helt enkelt rekommendera LCHF, när det blir ett så enkelt liv utan blodsockersvängningar och fikasug.
  • Kalista 2011-10-25 21:45:52
    Några år innan jag själv började äta lchf (2år sen nu) beklagade jag mig över några kilos övervikt som jag ville bli av med. En arbetskamrat tipsade mig om att skippa mackorna, varpå jag tvärsäkert svarade: - Det stämmer nog men jag kommer ALDRIG att sluta med det. Eller annat som godis, kakor m.m.
    Så här i efterhand inser jag att jag förstås var sockerberoende, och att ge upp det skulle innebära att livet var slut. Nu tycker jag förstås tvärtom, och får ofta försvara mig inför andra ang maten, som att det är SYND OM mig som inte äter margarin,
    halvfabrikat et.c
    Det är otroligt svårt att övertyga en omgivning som inte vill ha förändring, trots smärta och övervikt - och trots att de sett min förändring.
    Tycker för övrigt att du har en trevlig sida, ska prova dina recept längre fram.


















Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln