Fruktos - boven till hjärt- & kärlsjukdom

Fruktos eller fruktsocker har man ju alltid ätit, eller?   För 100 år sedan åt människan ca 15 gram om dagen.  Idag är det minst 4-5 gånger så mycket som vi äter.  Sättet som kroppen bryter ner fruktos kan öka lever och hjärtsjukdomar.  Detta enligt Harvard Health Publications, Harvard Medical School.

Här står det att nyligen har 2 studier gjorts som ser ett samband mellan högt fruktosintag och hjärtsjukdom. 

 

Kroppen hanterar frukos och glukos på olika sätt.  Nästan varenda cell i kroppen can bryta ner glukos till energi.  Men endast levercellerna kan bryta ner fruktos. 

 

Nedbrytningen av fruktos är inte bara fettinlagrande utan även:

  • Höjer triglycerider
  • Ökar LDL (känd som det dåliga kolesterolet)
  • Främjar fettinlagring runt organ (visceral fat)
  • Höjer blodtrycket
  • Gör vävnader insulinresistenta (diabetes...)
  • Ökar produktionen av fria radikaler vilket kan skada celler

Forskare har börjat titta närmare på sambanden mellan fruktos, fettlever och hjärt- och kärlsjukdomar.  En article (har ej länk tyvärr) som publicerades 2010 i The New England Journal of Medicine visar att flera med ej alcoholrelaterat fettlever har större chans att ha ökad mängd kolesterol plaque i kärlen. Samma personer har större chans att får hjärt- och kärlsjukdom och tom dö pga det.

 

Rekommendationerna (Harvard...) är dock att i första hand utesluta socker, läsk, kakor, flingor, high-fructose corn syrup.

 

Men jag äter inte frukt kan jag säga.  Kanske vid något festligt tillfälle, men det har inte hänt på 2 år hitills.  Dock bär ibland!

 

Vad tycker du?

Hur gör du med frukt?

Äter ditt barn mängder med frukt?

Etiketter: frukt?, fruktos

Lämna gärna en kommentar :)


  • birgittas 2011-10-05 14:57:40
    Jag blir bara konfunderad när de som äter 80 % frukt per dag (veganer) är kärnfriska enligt dom själva. De blir botade från diabetes och känner en enorm energi, detta att läsa på olika bloggar. Vår ursprungliga föda är frukt och grönt och kött var en överlevnadskost kan man läsa där. Själv äter jag 1-2 frukter per dag mest äpplen just nu och mår bra på det. Annars är ägg och mjölkprodukter samt bra kött det viktigaste för att jag ska må bra.





  • Jag tror inte det är så bra efter längre tid. Många, framförallt, veganer får näringsbrist.
    Visst fanns frukt för, men inte alls i närheten av den frukt vi har idag!
    Men så länge man mår bra, och det verkar du göra, så är det att fortsätta som man själv väljer. :)
  • MS 2011-10-05 15:09:08
    Äter aldrig frukt numera. Mår toppen! :)
  • Förstår det! :)
  • saraS 2011-10-05 15:10:33
    Jag äter frukt ibland, men då är det lyx... Naturgodis brukar jag kalla det. Barnen äter det men inte i samma utrsträckning som innan. Då var det många om dagen!
    Bra inlägg! Skönt att det kommer fram mer och mer om fruktosboven!
  • Frukt är på något vis väldigt heligt verkar det som... Många går i ett otroligt försvar om man nämnar detta ämne, bäst att låta bli ;) men intressant artikel!
  • Catrin 2011-10-05 15:13:30
    Det står t o m i slutet av artikeln att detta INTE innebär att vi ska sluta äta frukt som är bra för oss, utan i stället sluta med läsk och godis sötade med fruktos. I LCHF-kretsar görs ofta ingen åtskillnad mellan naturlig fruktos (i frukt) och syntetisk fruktos som används som sötningsmedel inom industrin. Det är synd, eftersom de påverkar oss olika. I Harvard-studien åsyftas den syntetiska varianten.

    Detta är för övrigt ingen nyhet, utan något det har skrivits om i åratal. Men jag tror att LCHF-rörelsen skjuter sig själv i foten om ni försöker dra för stora växlar på detta och få det till att även frukt skulle vara hälsovådligt.
  • Ja så står det på slutet. Men man måste börja någonstans. Googla och läs gärna om all forskning som Robert Lustig gör om frukt och fruktos. Fruktos är ingen lek, alltså frukten! Att socker inte är bra det vet vi sedan länge tillbaka, men läs gärna om den forskning han gör.

    :)
  • Thomas H 2011-10-05 22:48:57
    Nåväl, ny bra hjärt/kärlmedicin som kan rädda många liv är på gång enligt vissa löpsedlar idag - Så det fixar sig kanske ändå! ;)
  • Anneli 2011-10-06 10:22:43
    Äter inte frukt alls, det triggar igång min matlust nåt så in i... och dessutom ser jag på nära håll hur "bra" en del mår av att sitta och mumsa frukt i parit och minut! Vi har en gubbe på jobbet som äter frukt oavbrutet och han är hur sjuk som helst! =)
  • Linda 2011-10-06 11:28:18
    Min son på 10 år har gått upp 3 kg sen skolan började. Kan det vara fruktstunden undrar jag?! På sommaren äter han inte mycket frukt och nu är det ju minst en om dagen. Tankarna snurrar...
  • Sofie 2011-10-06 16:36:16
    Jag äter inte mycket frukt. Nu finns det svenska äpplen ute i butikerna och det köper jag. Det kanske blir 1-2 äpplen i veckan. Vet inte om det är mycket men det kommer inte att vara länge till. Sedan nu på hösten kan jag blanda mycket vitkål med en liten satsuma till maten. Jag tror inte att det påverkar mitt sötsug. Det händer även att jag har ett äpple i min coleslow. Annars äter jag ganska strikt LCHF men kan mitt fruktintag vara dåligt? Jag har bara ätit enligt LCHF sedan maj/juni och är därför nybörjare. Jag är för övrig helt frisk och har aldrig varit överviktig.
  • Anders 2011-10-07 05:41:33
    Linda,

    Kom ihåg att barn i växande ålder ska gå upp i vikt :)

    Men bra att du har koll på vad barnet äter.

    Vi köper nästan ingen frukt alls, bara som godis.
  • Veronica 2011-10-07 08:09:15
    Jag har alltid ätit mycket frukt, så det är det jag saknar mest nu när jag gått över till LCHF! Min son har oxå ätit mycket men vi har bestämt att det bara får bli på helgerna, om ens då. Han älskar jordgubbar så isåfall är ju det ett bättre alternativ! Men det är svårt det där med frukt, som heligt! "Får du inte ens äta frukt???!!! Det kan inte vara en bra diet.."
    Längtar tills alla har fått upp ögonen så man slipper försvara sig hela tiden, speciellt om att man har en son på 2,5 år som går på "diet", suck!

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln