Slut med fruktstund i skolan

En skola i Jönköping har nu slutat med frukt och fruktstund i skolan!

 

Anledningen är ju inte pga allt fruktos och turboenergi som frukten ger barnen, men jag blir lika glad av beslutet då jag vet hur fruktosen påverkar barn som dessutom skall sitta stilla och koncentrera sig!

 

STOPP för äpplen i skolan

Etiketter: barn & kost, frukt?

Lämna gärna en kommentar :)


  • A 2011-09-22 12:56:17
    Vete sjutton när var allt detta frukt och mellanmåls ätande kommit ifrån och som folk verkar tro "alltid funnits". När jag gick i skolan och dagis på 80-90 talet fanns inga fruktstunder alls. Mellanmål var 1 gång om dagen och det på eftermiddagen då lunch serveras så tidigt (på dagis eller fritids alltså, aldrig i skolan, där var det endast lunch som åts). Varför har man fått för sig man måste äta hela tiden?

    Åt när jag växte upp alltså frukost(ca 07), tidig lunch (någon gång mellan 1030 och 1130), eftermiddags mellanmål (på dagis ca 15, i skolår när skolan slutat eller lite senare ca 15-16) och middag ca 18. Inga kvällsmål, inga förmiddagsmellanmål inget småätande alls innan högstadiet där de naturligtvis hade "fik" på skolan och sålde mackor och glass och festis vilket gjorde folk köpte det och åt mindre/skippade lunchen istället..... väääääldigt smart....
  • Ninjakossan 2011-09-22 13:46:02
    Men vad får barnen till mellanmål istället då? En frukt är ju bättre än att de ska gå hungriga.
  • Behöver barn förmiddagsmellanmål egentligen? Vad gör fruktos i kroppen? Snabb, supersnabb energi, behöver barn det på förmiddagen när de skall sitta stilla i skolan? Frukost mellan 7-8, och lunch mellan 11-12... Är 3 timmar utan mat orimligt, ärligt alltså? Jag tror inte det... Kan ju bero på hur barnen äter till frukost, men jag utgår ifrån att ansvarfulla föräldrar ser till att barnen äter bra frukost hemma...?

    Inte helt enkelt detta, men värt att ta upp till diskussion, för jag tycker det är mycket intressant.
  • karin 2011-09-22 17:45:02
    Fast å andra sidan har det berott på att många skolor har små matsalar och därför kan barnen få väldigt långt till nästa mål. Min son åt kl 12 och hade ätit frukost före 7, alltså 5 timmar utan mat. DET är långt för en sjuåring som behöver betydligt mer energi än en vuxen!

    Någon form av energintag borde de få, det är ju inte idealiskt att gå superlänge utan mat heller, det är ju då småätandet kommer in i bilden, ofta i form av socker.

    Vad ska de då äta? Vår skola har aldrig gett frukt utan vi får skicka med. Vi brukar skicka med körsbärstomater eller gurkstavar. Tyvärr är ju inte nötter ett bra alternativ då de måste vara restriktiva med mat som kan orsaka allergier.

    Observera att fruktstund brukar tillhöra lågstadiet.
  • Ja 5 timmar kan vara väl länge, håller med. Min dotter äter frukost 7.30 och lunch 10.50 - då behövs ingen frukt. Men jag skickar med för 'alla andra gör det' dock skickar jag med en 85%kötthaltig korv varde dag, eller några skinkskivor eller en babybelle ost. Ibland tillsammans med ett halvt äpple, hon älskar ju frukt så klart! Men bra med protein till för att dämpa blodsockertoppen.
  • irene Cselenyi 2011-09-22 20:24:31
    Helt seriöst, snacka om att gå till övetdrift !!
    Man blir chockad av att vuxna människor inte har annat att göra än att hitta på en massa goja... idioti kan jag tycka !!
  • Henrik 2011-09-22 20:31:45
    Dags att börja med äggstund istället.
  • Perfect solution, enligt mig! :)
  • Håkan 2011-09-22 21:52:22
    Min son blir upp i varv och okoncentrerad av frukt! Dagens frukt är bara socker!!! Inte mycket näring i dessa tyvärr... Vi skickar med hellre en smörgås med mycket pålägg eller korv. Även fröken ser skillnad när han inte äter frukt.
  • Puttelina 2011-09-22 22:23:08
    Så skönt att min pojke har börjat Ettan, där har de inga fruktstunder. I förskoleklassen satt alla barnen i ring o åt frukt medan fröken läste en bok. Då kändes det tvunget att skicka med en frukt... Han "klarar" dagen galant utan frukten.
  • Ulle 2011-09-23 08:13:07
    Skolan i Sverige ska vara gratis! För en ensamstående förälder är det kanske inte så lätta att skicka med något överhuvudtaget i slutet av månaden? Sen är det aktiviteter och insamlingar hit och dit och det tär på ekonomin för dem som har det knapert.
  • Det har du helt rätt i! :)
  • Nina 2011-09-23 08:18:25
    Min teori om fruktstunderna är att barn (som vuxna) nuförtiden äter mycket mer kolhydrater och får sockerkickar och sockerdippar. Så vet man de blir trötta av lågt blodsocker och att de behöver lite påfyllning. Men det blir som att ska bota ont med mera ont.
  • Eller hur, som en ond cirkel tyvärr...
  • Sara Berlekom 2011-09-23 18:08:14
    Uppfattar jag det rätt? Det är alltså bättre att inte äta alls än att äta något som innehåller snabba kolhydrater. Jag tillhör tyvärr dem som får välja mellan att skicka iväg mitt barn utan frukost eller att hon äter något mindre bra. Vad som är mest ansvarsfullt är svårt att säga tycker jag, men jag tror inte att barn mår bra av att leva på luft heller. Så min prioritet är att hon äter överhuvudtaget och sen försöker jag förstås i den mån det går styra det åt ett någorlunda vettigt håll.
  • Jag håller nog med dig. Hellre något än inget så klart... Har själv haft ett sånt barn som inte åt något som jag ville, till slut blev det vad som helst för att hon skulle iaf få i sig något. Detta var för 8 år sedan, det är dock bättre nu. Men man känner sig ganska maktlös när barne inte vill äta något! :(
  • M 2011-09-23 21:35:34
    Att fruktstunderna försvinner kan jag både se som positivt och negativt. Frukt kan säkert ge barnen blodsockerdippar vilket inte lär vara det ultimata i skolan, varken för dem själva när det gäller deras inlärning eller för deras lärare som får ha att göra med trötta ofokuserade barn. Jag kan även se att det kan vara svårt för fattiga föräldrar att faktiskt lägga pengar till en frukt varje dag, speciellt i slutet av månaden. Jag som studerande och ung ensamstående mamma kan lätt identifiera mig i en sådan situation.

    DOCK får man ta i beaktande att alla föräldrar (oavsett inkomst), kanske inte ger sina barn bra frukostar hemma. Det kanske serverar dem en sötad yoghurt med söta cornflakes och till det ett glas söt Oboy. Och för de barnen måste det bli outhärdligt att gå så pass länge utan mat eftersom deras frukost inte givit dem bra näring att kunna stå sig på. Min dotter (4½ år) som bor hos mig varannan vecka är underviktig sedan födseln. Alltsom oftast väljer hon en äggfrukost, gärna äggröra. Ibland väljer hon däremot bröd och måste snabbt fylla på runt 1,5 timme efter måltiden. Man ser verkligen skillnad på hur länge hon står sig. Hon har t om märkt det själv och väljer nästan aldrig en söt yoghurt eller macka på morgonen numera. Till min stora glädje.

    Hela fruktfrågan är en fråga som definitivt är intressant att diskutera!
  • Tina 2011-09-24 20:37:35
    Jag kommer ihåg fruktstunderna när jag gick på lekis på 60-talet. Anledningen till att man slutat är att skolorna inte får begära att barn ska ta med sig någon hemmifrån ifall det finns barn som inte har råd. Frukt kostar en massa pengar och alla föräldrar har inte råd. Mina barn äter frukt varje dag och det är väl ok tycker jag. Jag köper ekobananer och annan frukt efter säsong. Inte mycket men en om dagen kanske de äter.
  • Madeleine 2011-09-26 00:12:50
    Det är konstigt att man inte diskuterar det faktum att fruktstunden för många är synonym med riskaksstunden. Detta gäller åtminstone där jag bor, på alla skolor. Frukt kanske inte heller är så bra när lunchen ligger tidigt, men många barn äter smaksatta riskakor, som innehåller en massa socker och med nästan lika många kalorier som exempelvis chips och andra snacks. Av någon anledning har man fått för sig att just riskakor ska vara nyttigt. Riskakor utan smak innehåller väl egentligen nästan ingenting alls, men de smaksatta är faktiskt väldigt onyttiga.

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln