Jag blir så upprörd!

I en lekpark igår så fanns en hel förskola på utflykt! Mysigt...

 

MEN personalen sätter sig och drar fram konditoripåsar och lyfter upp en varsin (enorm stor) bulle.  Där satt dem och åt sina bullar.  Barnen kom fram till bordet och fick höra att det var till fröknarna!

 

För det första upplever jag detta som otroligt opedagogiskt och för det andra så tycker jag att man verkligen inte föregår med gott exempel... Det finns väl ingen (förälder eller annan) som tycker att bullar är bra mat(?)... Jag tror att alla jag känner som jobbar eller har barn inom förskola/skola har hört att man inte skicka med bullar, kakor, fikabröd, godis eller chips på utflykter!

 

Det är helt upp till personalen vad dem vill äta, men gör det då på rast eller i personalrummet, om inte man skall bjuda alla!

Kommentera gärna inlägget:


  • Ann 2011-05-20 06:11:45
    Visst, inte helt pedagogiskt mot barn, men livet är inte pedagogiskt. Men tycker det finns andra saker i livet att elda upp sig för. Eller vänd på det - var lite gladare i stället och se alla möjligheter isft att leta fel/problem.
  • Anna-Lena 2011-05-19 17:07:00
    Jag tycker att det är respektlöst mot barnen att man som pedagog (är själv lärare) sitter och äter något gott, oavsett vad det är, OM barnen inte också får något. Och jag vet av egen erfarenhet att även om barnen fått frukt eller smörgås, så är det klart att de också vill äta något gott som en bulle tex. Att man som pedagog i dag inte ser barnen som lika mycket värda är för mig en gåta. Och ja, man kan få dricka en kopp kaffe som vuxen, för det är inget som barnen får i vissa fall och i vissa fall inte.

    När det gäller vad vi väljer att äta/ha i matsäcken så får ju folk välja efter eget tycke, även om jag kan hålla med om att vissa saker är bättre än andra...

    Alltid lika intressant när det gäller skolan, men det finns mycket vi kan lära oss av framförallt barnen ;0)
  • Tack Anna-Lena...
  • Cissi 2011-05-19 14:35:20
    Håller i princip med dig, men vi vet ju inte vilka regler de har på deras förskola/skola och det är därför vi inte ska döma dem (tycker jag). På mina egna barns förskola fick de ta med sig vilken fika som helst, bara den var "liten"...dvs det föräldern tyckte var en "normal" fika för sitt barn. Om det sedan var en frukt....en bulle....en macka....lite ost...saft...eller nåt annat hade de inga åsikter. Vi vet ju, som sagt, inte vilka regler de har på sin förskola.... Därför tycker jag att de kan få ha sin bulle ifred (men håller givetvis med om att de kunde låtit bli att "demonstrera" med den framför barnen).
  • Jo men det var just det, att 'demonstrera' den framför barnen som var poängen med inlägget :)

    (När gick dina barn i förskola? Min äldsta gick för 17 år sedan, då fick han oxå ha med 'vad som helst' - men nu har jag inte hört talas om att barn tar med sig tex fikabröd på utflykter... Bara nyfiken alltså om detta är 'idag' som du syftar på?)
  • Katharina 2011-05-19 14:22:10
    Det är ju rent av elakt kan jag tycka. Naturligtvis vill barnen smaka och frestas. Och du har helt rätt, sådant får inte barnen ha i matsäcken utan det ska vara mer matnyttigt och inte vara något som frestar de andra barnen. För min del kan de äta kanelbullar stora som hus (fast jag tror att dom ångrar sig), men inte på arbetstid framför barnen. Prova fikarummet eller hemma...
  • Håller med Katharina :)
  • Cissi 2011-05-19 13:02:10
    Tycker du är liiiite väl "hysterisk" nu. Låt folk bestämma själv vad de vill äta och OM de väljer att äta bulle inför barnen så må de väl kanske vara opedagogiska i dina ögon. Själv tycker jag inte det är så farligt. Folk får göra sina val och stå för dem själva.
  • Det var inte i VAD dem åt (även om det i sig kan jag ha åsikter om). Utan helheten i detta som pågick. Eftersom man säger inom fs/skola att barn inte skall ha med sig fikabröd då tycker jag att det gäller alla? Eller? Skall vuxna vara undantag för regler?
    För mig som pedagog (varit i yrket i 18 år) så UPPLEVER JAG detta som inte ok (som jag skrev ovan) att det var utifrån mina ögon. Självklart skall man göra sina egna val, det gör jag hela tiden. Men är man förskollärare i en barngrupp så skall man följa samma regler tycker jag.

    Intressant diskussion... Vad tycker ni andra?
  • Karin 2011-05-19 12:25:37
    Jag har själv 2 barn och äter LCHF och ur ett sådant perspektiv är bullar inte bra.
    Däremot tycker jag att barn ska lära sig att livet inte är rättvist och att allt de vuxna får ska barnen också ha. Det blir en skev verklighetsbild hos barnen som leder till bortskämda och odrägliga barn, vilket jag tyvärr ser ofta.
    Ska alla vuxna bli nykterister eftersom alkoholen inte är för barnen? Ska de vuxna smussla med allt för att det ska vara rättvist? Jag är inte så övertygad utan tror mer på att tydliggöra att det faktiskt är skillnader mellan barn och vuxna.
  • Till viss del kan jag hålla med, och helt ok om alla hade med sig fika och att man har olika saker - då är det ok att 'vara utan det någon annan har'. Men inom förskola/skola (jobbar själv på fs) så är det allmänt känt att vi inte tillåter att barnen har med sig gosaker till utflykter - och då, anser jag att detta vuxet-beteende inte är ok!
    (Jag tror inte att någon tycker att vuxna skall bli nykterrister pga barn inte skall dricka alkohol.)

    Curlingföräldrar/vuxna är det som ger 'bortskämda o odrägliga barn' tycker jag, inte som vuxen att gå med gott exempel.

    Jag tror inte om jag sitter och äter en bulle och säger nej till ett barn som är med och som vill oxå ha att den då lär sig att livet är orättvist .
    Barn lär sig att livet är orättvist ändå, på många andra sätt. Jag har än idag aldrig träffat en vuxen som inte lärt sig detta?

    Men ett intressant ämne! :)
  • Matilda 2011-05-19 11:52:37
    Jag kommer ihåg när jag som barn var hemma hos en kompis vars mamma fikade med kaffe och bulle med en granntant (de flyttade när jag var 8 så det var alltså innan dess). Min kompis ville såklart också ha, men fick höra att det var till de vuxna. Jag kommer ihåg att jag tänkte att de säkert behövde en bulle mindre än vad ett barn gör, tydligt färgad av min mammas åsikter :D
    Jag måste säga att jag blir smått chockad när jag läser detta. Hade jag varit förälder till ett barn där hade jag blivit förbannad! Nej, bulle är inte bra mat, men varför i helvete sitter man där och frestar barnen? Det kan ju bara skapa dålig stämning mellan barnen och de vuxna. Som vanligt känns det som att vissa vuxna inte tycker att barn är lika mycket människor som de. De reflekterar inte över att någon om 15-20 år kan komma till dem och fråga vad fan de tänkte när de betedde sig illa.
  • Brist på respekt för barnen, håller helt med!
  • Eva Hagbjärn 2011-05-19 11:49:57
    Det var nog det jävligaste jag hört på länge! Fast egentligen borde man inte bli förvånad längre. Tycker att folk blir bara dummare och dummare. Kan det bero på kolhydraterna??

    Kram Eva
  • Det är frågan det ? ;)

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln